Trein van Shanghai naar Lhasa

Dag 6: Trein van Shanghai naar Lhasa

Het is 5 uur 's ochtends na onze eerste nacht in de Shanghai naar Lhasa trein, wat we te zeggen hebben is perfect geweest, het is tijd om de badkamer schoon te maken en te benaderen (om het op de een of andere manier te zeggen) plaatwerk en verf en begin dus aan deze eerste dag die ons volledig in de reis naar Tibet zal brengen.
Voor ons is reizen met de trein altijd een plezier geweest, vooral in landen waarmee we zo cultureel verschillend zijn, omdat het ons in staat stelt om onze reisgenoten nauwlettend te observeren en onszelf de mogelijkheid biedt om dagelijkse scènes buiten de trein te zien met de klap van een raam.
Hetzelfde gebeurt niet als we met de auto reizen, hoewel het lijkt alsof we in de trein een film voorbij zien rijden in een snelle camera, waarbij we speciale aandacht moeten besteden aan details, om te proberen er niets te missen.
In dit geval zullen we niets meer en niets minder dan 48 uur in de trein van Shanghai naar Lhasa, die we gisteren namen na een dag van de meest complete tournee langs de plaatsen die in drie dagen in afwachting waren van Shanghai en waar we de eerste nacht doorbrachten, moeten we zeggen, zeer comfortabel.

Daar valt als krant niet veel over te vertellen Shanghai treinreis aan Lhasa zullen we een korte introductie geven van wat we deze uren hebben meegemaakt en uiteindelijk een reeks aanbevelingen en adviezen geven die volgens ons van nut kunnen zijn voor iedereen die overweegt ga Tibet binnen met de trein, een van de manieren die wij geloven, is aan te raden, niet alleen voor de landschappen en de ervaring, maar ook voor de acclimatisatie, omdat we niet mogen vergeten dat Lhasa op 3656 m hoogte is, iets om rekening mee te houden, vooral als je aankomt met het vliegtuig
Door deze tour per trein van Shanghai naar Lhasa te doen, kunnen we ons geleidelijk aanpassen, omdat het geleidelijk toeneemt, hoewel dit niet garandeert dat we geen last hebben van hoogteziekte of dat we de aanbevelingen moeten vergeten om de symptomen te verlichten, sommige van waar we het later over zullen hebben.

Eerste klas compartiment. Trein van Shanghai naar Lhasa

Deze uren op de trein, evenals acclimatisatie, dienen ons in een bepaalde pot om te rusten en te genieten van zoet plezier om niets te doen, iets dat we moeten bekennen, we voelen ons geweldig en meer in een plaats als China waar elke stap en elk uitzicht anders is dan de vorige en soms kan het enigszins chaotisch blijken te zijn.
Om 11:14 's morgens, met Britse punctualiteit, kwamen we aan in Xi'an, waar we al een paar jaar geleden waren en waar de beroemde terracottastrijders van Xi'an, een van de grote redenen voor die reis en We herinneren ons nu dat we de stad naderen, met een soort knoop in de maag, omdat we het leuk zouden vinden om zo dichtbij te zijn om het opnieuw te kunnen bezoeken.
Hier de trein van Shanghai naar Lhasa maakt een korte stop van 10 minuten die we gebruiken om onze benen te strekken en een beetje de sfeer van het station te zien.

Shanghai naar Lhasa treinstation

Hoewel we hadden gelezen dat de eerste dag de reis in trein van Shanghai naar Lhasa Het was tussen grijze landschappen, we moeten zeggen dat aangezien het is aangebroken, de dag vrij duidelijk is, we ons voorstellen dat groen het landschap door de lente iets meer kleur geeft dan normaal en we moeten zeggen, we zijn nooit Het is zwaar of grijs om vanuit ons bed uit het raam te kijken, terwijl je geniet van koffie en leestijd.

Landschappen van de trein van Shanghai naar Lhasa

Bovendien, wanneer het 2 uur 's middags is, steken we een bergachtig gebied over, waar we niet stoppen dorpen met traditionele Chinese architectuur te zien, die ons herinneren aan de gerestaureerde gebouwen die we in Pingyao hebben gezien, maar hier zijn ze "echt"en waarschijnlijk weinig toeristen hebben gezien.
Het lijkt een leugen, maar de tijd in de trein vliegt, tussen metingen, beoordeling van foto's en verschillende koffiesoorten, de ochtend gaat door totdat het tijd is voor eten en we moeten onze instant soepen openen, ze vullen met kokend water en genieten van een typische Chinese lunch , wat we in de gang doen, waarbij we de rest van de passagiers mengen, waaronder nog maar 3 westerlingen in de hele trein.

De maaltijd komt aan in de trein van Shanghai naar Lhasa

Na de lunch benaderden we het restaurant, waar we vanmorgen "ze gooiden"letterlijk om 9 uur 's ochtends, na 10 minuten koffie met melk, omdat ze geen zwarte koffie hadden, bij de verontschuldiging Dat ze sloten.
Nu we 's middags waren, besloten we ons geluk te beproeven en zodra we binnenkwamen, vonden we 5 obers / koks, plus een politieman, die 6 van de 10 beschikbare tafels bezet: een tv-kijken op de mobiel, een andere die speelt, twee anderen roken en twee slapen direct in de tafels, dus na 30 minuten en zonder dat iemand van ons het minste geval betaalde, besloten we terug te keren naar onze wagen en onze eigen oplosbare koffie te maken, die we ook moeten toegeven, is veel beter dan wat we vanochtend namen Alle carrière

Shanghai naar Lhasa trein restaurant

Na het genieten van onze koffie en een beetje leestijd, arriveert 5 uur, waarna we nog een wandeling maken door de treinauto's die niet gesloten zijn, we lezen opnieuw en vooral genieten van dat raam dat we geen seconde verlaten en meer nu we zo dicht in de buurt komen van waar we zo vaak van hebben gedroomd terwijl we ons voorbereidden om naar Tibet te reizen.
Er zijn een paar minuten voor 8 in de middag toen we besloten om nog een van onze instant noodle-boten te openen om een ​​diner te maken in de hal zittend op de stoelen om te genieten van het landschap en ook onze benen een beetje te strekken. Na het eten beginnen we onze rugzakken te repareren, want binnen bijna een uur komen we aan op Xining, op 2400 meter hoogte, de halte waar we moeten overstappen om de trein te nemen die ons zeker naar Lhasa zal brengen.
We kwamen kort voor het schema aan, wanneer het 20:45 uur is en direct op het platform voor ons wachten we op wat onze definitieve zal zijn trein van Shanghai naar Lhasa, waar we voor binnenkomst treinkaartjes, paspoorten en toegangsvergunningen voor Tibet, iets dat opnieuw de onmogelijkheid bevestigt om Tibet binnen te gaan zonder de bijbehorende vergunningen die in ons geval is beheerd door The China Guide, met wie we Tibet zullen ontdekken en deze reizende droom zullen vervullen.

Het is 21.30 uur wanneer de trein begint, we hebben nog een laatste koffie en we beginnen met wat we kunnen zeggen is onze echte reis naar Tibet, nadenken over wat er gaat komen, naast de hoogte die we vanaf nu gaan drinken, iets waardoor we op zijn minst enigszins afwachtend zijn voor de symptomen die we in ons lichaam waarnemen, wat er tot nu toe niet is geweest.
Het is praktisch 10.30 uur 's nachts wanneer we onze leestijd verlaten, de lichten sluiten en beginnen te genieten van wat onze laatste nacht in de is trein van Shanghai naar Lhasa.

Shanghai naar Lhasa treinroute

1e dag treinroute van Shanghai naar Lhasa

2e dag Shanghai Train Route naar Lhasa

Shanghai naar Lhasa treindetails

De trein van Shanghai naar Lhasa heeft 15 wagons: 4 harde zitplaatsen (3e klas), 8 harde ligplaatsen (2e klas), 2 zachte ligplaatsen (1e klas) en de restauratierijtuig die zich direct naast de eerste klas bevindt .
- 3e klasse (harde stoelen). Het goedkoopste ticket, niet aanbevolen voor 48 uur reizen. In ons geval probeerden we hen te bereiken om ze te zien, maar de auto's waren vergrendeld, dus het was onmogelijk om te zien hoe ze waren.
- 2e klas (harde ligplaats). Dit is het tussenticket, aanbevolen door het budget of door geen stoelen in de eerste klas te hebben. Elk compartiment heeft 6 stapelbedden, 3 per rij, zonder deuren.
Ze delen een Turks bad en een toiletruimte om de 2 auto's.

2e klas trein van Shanghai naar Lhasa

- 1e klas (zachte ligplaats). Het duurste ticket van de drie. De treinreis van Shanghai naar Lhasa kost ongeveer $ 220 per persoon. In elk compartiment zijn er 4 stapelbedden, zacht, met beddengoed, twee kussens per persoon, Nordic en slippers.
Het heeft een deur met een slot, televisie in elk stapelbed, alleen met lokale programma's, een tafel in het centrale gebied, een stekker onder de tafel en een waterkoker om water te verwarmen.
In elk van de auto's worden twee badkamers gedeeld, een voor de Turken en nog een western, naast een toiletruimte.

1e klas trein van Shanghai naar Lhasa

Toiletruimte op de trein van Shanghai naar Lhasa

Wanneer u de compartimenten, in de hal, in de eerste klas verlaat, vindt u stoelen en verschillende stopcontacten om elektronische apparaten op te laden.

1e klas gang in de trein van Shanghai naar Lhasa

Hoewel wordt aangekondigd dat de restaurantauto 24 uur beschikbaar is, althans in ons geval, was deze gedurende de twee dagen meerdere keren gesloten, dus het is raadzaam om eten en snacks mee te nemen voor de reis, evenals drankjes.
Gedurende de dag pas je vanuit de restaurantauto met een kar met drankjes, eten en snacks voor de verschillende auto's. In ons geval wilden we meerdere keren water kopen en ze vertelden ons allemaal dat ze het niet hadden, ook als we eenmaal naar het restaurant gingen. We bespraken het met het meisje dat de wagen bijwoonde, een recensent, en liet ons haar vergezellen naar het restaurant en na vier hoge woorden Met het personeel liet hij ons het water verkopen. Het is iets om in gedachten te houden, vooral als u hoogteziekte wilt voorkomen, wordt aanbevolen om minimaal 2-3 liter water per persoon per dag te drinken.

Wagentreinrestaurant van Shanghai naar Lhasa

Van de Golmud-halte tot Lhasa, de aandachtspunten worden aangekondigd via een openbare omroep, naast een korte uitleg van elk van hen, in het Chinees, Tibetaans en Engels.

Iets om in gedachten te houden, vanwege de hoogte, is dat zuurstof beschikbaar is in de 1e klas compartimenten (zachte ligplaats) en in de gangpaden van de hele trein. Als u slecht bent vanwege hoogteziekte, hoeft u alleen maar iemand van het personeel te bellen om u te voorzien van de zuurstofslangen. We hadden gelezen dat er altijd een arts en verpleegkundigen in de trein zijn om een ​​medisch probleem te behandelen, hoewel we alleen zagen dat het treinpersoneel verschillende mensen bijwoonde die medische hulp nodig hadden vanwege de gevolgen van hoogteziekte.

Zuurstofopname in de trein van Shanghai naar Lhasa

Tips voor een reis met de Shanghai naar Lhasa-trein

- Hoewel, zoals gezegd, er een restaurantwagen beschikbaar is, direct naast de 1e klas, adviseren wij u om eten, snacks en drankjes te kopen. Je kunt het in hetzelfde treinstation in Shanghai doen, de prijzen zijn vergelijkbaar met de winkels van de stad en kunnen dus 48 uur stil zijn.
We raden u aan instantnoedels te kopen (ongeveer 6RMB per pakket), wat u rechtstreeks kunt doen met het warme water dat in alle auto's beschikbaar is. Verschillende soorten snacks, koekjes voor ontbijt en water / drankjes. Als u direct op het station koopt, minstens 2 of 3 grote flessen, hoeft u niet te zoeken naar iemand die wil je verkopen in de trein
- Als je van koffie of thee houdt, raden we je aan om een ​​thermoskan te nemen, hoewel er een waterkoker in de eerste klasse is, vul deze met heet water en geniet van koffie voor unieke landschappen. Vergeet niet om oplosbare koffie te kopen. We brachten het van huis, voor het geval dat er niet was, maar we vonden de boot in alle supermarkten in Shanghai voor ongeveer 45 RMB.

Koffie in de trein van Shanghai naar Lhasa

- Tijdens het grootste deel van de tour is er een internetsignaal, dus als je VPN hebt, kun je genieten van extra entertainment.
- Hoewel het landschap alleen al een vermaak is, is het goed om een ​​boek, muziek of een film mee te nemen.
- De oordoppen komen geweldig voor het geval je een stapelbed buur een beetje luidruchtig hebt, het is het beste om ze niet thuis te laten.
- Hoewel je een koffer onder in het bed kunt plaatsen, is het het beste om met een rugzak te reizen, omdat deze zich veel beter aanpast en gemakkelijker op te bergen is.
- Neem de meest noodzakelijke dingen met de hand, de compartimenten zijn klein en open- en sluitrugzakken om de zoveel tijd kunnen de ergste van je nachtmerries zijn.
- Vermijd piekuren in de toiletten, het eerste in de ochtend en middag. Het is het beste om te gaan als er geen mensen zijn om rustiger te zijn.
- Hoewel ze de badkamers aan het schoonmaken zijn, verwacht je niets bijzonders of eerste klas te vinden, dus het is het beste om voorbereid te zijn voor alles.
- Neem natte doekjes en toiletpapier en handdesinfecterende gel mee, in de trein vind je geen concept en ze kunnen je beste bondgenoten zijn in verschillende situaties.

Aanbevelingen voor hoogteziekte op de Shanghai naar Lhasa-trein

Hoewel we altijd vermijden en aanbevelen naar de dokter te gaan voor vragen over gezondheid, of het nu gaat om vaccinatie of in dit geval hoogteziekte, laten we u de aanbevelingen die we volgen en die ons hielpen de symptomen van hoogteziekte te verlichten.
- We nemen EDEMOX om de symptomen van hoogteziekte te verlichten. 2 tabletten per dag (1 om de 12 uur) beginnend twee dagen voordat de maximale hoogte wordt bereikt en twee dagen later wordt voortgezet. In ons geval, met verschillende hoogtepieken tijdens de reis, de aankomst in Lhasa en het Everest Base Camp, heeft de arts ons een kalender gemaakt met twee richtlijnen die beide keren moeten worden behandeld.
- Neem glucose- en cafeïnetabletten (biodramine met cafeïne) 1 tablet om de 8 uur. Dit verzacht ook de effecten van hoogteziekte.

Zoals we zeggen en we willen deze aanbevelingen benadrukken, ze zijn medisch, dus we raden u aan om met een arts te praten voordat u iets inneemt, omdat deze aanbevelingen volgens uw medische geschiedenis min of meer geldig kunnen zijn.

- Drink minstens 3 liter water per dag.
- Eet geen overvloedig voedsel. Het is raadzaam om hydraten te eten, omdat ze langzaam verteren.
- Drink geen alcohol.
- Doe geen onnodige inspanningen.
- Beweeg rustig, loop langzaam en ren niet.

De meest voorkomende symptomen van hoogteziekte zijn braken, hoofdpijn, buikpijn en / of vermoeidheid. Tijdens de treinreis van Shanghai naar Lhasa hadden we er in ons geval geen enkele, maar we zagen wel heel wat mensen met braken, hoofdpijn en vermoeidheid, en in sommige gevallen ook zuurstof nodig.

Dag 7: Trein van de wolken naar Tibet - Lhasa