Everest Base Camp in Tibet

Dag 16: Shigatse - Sakya-klooster - Everest Base Camp in Tibet

Vandaag is de dag waarop we aankomen Everest Base Camp, een van de zure kersen van deze ongelooflijke reis naar Tibet, dus we hebben een lange autodag voor ons, bijna 9 uur naar onze bestemming. Gisteren, na een meest complete dag bezoeken van veel van de essentiële plaatsen om te zien in Tibet, ontmoetten we Pasang die om 8 uur 's ochtends vertrok na het ontbijt in het Shigatse Hotel.

Na een goede vroege ochtend, om een ​​tijdje te proberen te werken, omdat we niet weten of we in het Everest Base Camp verbinding zullen hebben en we wat dingen klaar moeten laten, gaan we naar de eetkamer waar we rustig ontbijten en we hebben een paar koffie, die we Ze geven energie om de dag te beginnen met heel weinig of geen symptomen van hoogteziekte, laden de rugzakken in de auto en gaan op weg naar het Sakya-klooster, dat vandaag onze eerste stop is.
De route, net als alles wat we met de auto op deze route door Tibet hebben gedaan, doen we omgeven door ongelooflijke landschappen die ons weer beelden nalaten die we nooit zullen vergeten met lucht bezaaid met wolken, die eruit zien als katoen en een land bezaaid met kleine dorpjes , allemaal vol kleur, dat we genieten van het kijken uit het raam van de auto, terwijl we praten met Pasang die ons blijft uitleggen en updaten over alles wat we nog moeten zien en vooral de huidige situatie in Tibet.

Dorpen van Tibet

We kwamen aan bij het Sakya-klooster, gelegen op 4200 meter hoogte wanneer het 11:30 's ochtends is, met een mix van gevoelens. En op dit punt van de reis weten we dat we op het punt staan ​​het te bereiken Everest Base Campdat is de kers op de taart en ook de plaats waar deze reis zal eindigen en waar we de terugkeer naar Lhasa zullen starten. Dit is een van de redenen waarom we proberen de ervaring ten volle te persen, naast dat we onszelf veel beter vinden dan we hadden verwacht tijdens het stijgen, iets dat we te zeggen hebben, moedigt ons veel aan, sinds aanvankelijk vandaag en morgen hebben we genoeg respect voor hem, zowel voor wat we hebben gelezen als voor wat ze ons hebben verteld en dat weten dat we op bijna 5300 meter hoogte gaan slapen geen onzin en minder voor ons is, wat de eerste keer zal zijn.

Sakya-klooster

Het is 11.30 uur 's ochtends wanneer we de auto op de parkeerplaats achterlaten en ons klaarmaken om het bezoek aan het Sakya-klooster te beginnen, een plaats die we aanvankelijk niet zouden bezoeken, maar die we uiteindelijk hebben opgenomen in de oorspronkelijke route die we van plan waren te reizen naar Tibet, na de dag dat we Namtso Lake hadden bezocht, moesten we het idee van een bezoek aan het Tshurpu-klooster verlaten omdat we een enorme verkeersopstopping hadden op de weg en Pasang stelde dit bezoek aan ons voor. compenseren.

Na het lezen en weten van een beetje meer over het Sakya-klooster en vooral, nu we voor hem staan, moeten we zeggen dat we geloven dat het een succes was om deze verandering te maken, en dat hij nogmaals de professionaliteit van Pasang aantoont, omdat Dit is een ander bezoek dat volgens ons essentieel is in Tibet, vooral als je er naartoe gaat Everest Base Camp, omdat het praktisch op dezelfde route ligt.

De route van vandaag: Shigatse - Sakya-klooster - Everest Base Camp in Tibet

De route van vandaag brengt ons van Shigatse naar de Everest Base Camp, een bezoek aan het Sakya-klooster, een van de meest indrukwekkende in Tibet.

Het Sakya-klooster is, net als de rest van de gebouwen in dit gebied van Tibet, asgrijs, die de Rigsum Gonpo symboliseren en ons een spectaculair uitzicht bieden, en anders dan alles wat we tot nu toe hebben gezien.
Ondanks dat het een van de meest ongelooflijke kloosters is die we in Tibet kunnen zien, is het Sakya-klooster, vanwege zijn locatie, enigszins weg van alles, het is niet zo bezocht als je zou verwachten.
Ten tijde van de bouw ervan werd er nagedacht over de verdediging van het gebied, zodat je perfect verschillende wachttorens kunt zien, strategisch gelegen in de muren eromheen. Het eerste dat onze aandacht trekt bij binnenkomst, is het grote terras dat we vinden, en vervolgens toegang tot de vergaderruimte, een van de grootste die we tot nu toe hebben gezien, met 15 meter hoog, waarmee u Krijg een idee van zijn ongelooflijke afmetingen.

Sakya-klooster

In deze vergaderruimte zijn de meest opvallende, naast de atmosfeer die wordt ingeademd, de kolommen die de ruimte ondersteunen, allemaal rechtstreeks gemaakt van Tibetaanse boomstammen, uit verre gebieden, waar een van de meest bijzondere bossen groeit van Tibet, dat tegenwoordig vrijwel uitgestorven is.

We vervolgen het bezoek door toegang te krijgen tot een van de andere kapellen die de binnenplaats omringen, waar we een zandmandala en 10 zilveren chortens vinden met relieken van verschillende Sakya-monniken.

Vanaf hier gaan we verder met het bezoek naar de bovenste verdiepingen, waar we verschillende open kapellen kunnen bezoeken, om vervolgens de laatste verdieping te bereiken vanwaar we een ongelooflijk uitzicht hebben, niet alleen op het Sakya-klooster, maar op de omgeving, vanwaar we een prachtige praktisch 360 graden beeld.

Uitkijktorens van Sakya-klooster

Ongelofelijk uitzicht vanaf het Sakya-klooster

Na deze ongelooflijke uitzichten, die de laatste climax zijn en wanneer het bijna 1:30 is, beëindigen we het bezoek aan het Sakya-klooster, een plaats die al onze verwachtingen heeft overtroffen en die we sterk aanbevelen, vooral als je naar de Everest Base Camp, omdat je maar een paar kilometer hoeft af te wijken om het te leren kennen.

Op dit moment van de dag hebben we twee opties, hier eten of een beetje later, dus zien we hoe laat het is en besloten we naar een van de restaurants voor het Sakya-klooster te gaan, waar we een bord gebakken noedels met vlees eten en Groente, rijst, meer water en de gerechten van Pasang en Tree voor 90 RMB per persoon, een prijs meer dan aangepast en ook allemaal geweldig.

Gebakken noedels in Samye-klooster

Het is 14.30 uur als we weer op het goede spoor komen, nu dat Everest Base Camp in Tibet, onszelf verliezen tussen dromerige landschappen, steeds wilder die ons alleen maar herinneren hoe klein we zijn. Stromen die de bergen breken, laten buitengewoon mooie littekens achter die ons eraan herinneren hoe belangrijk we zijn en hoeveel we nog over hebben om te leren van waar we wonen.

Weg naar Everest Base Camp

Het is net na drie uur 's middags wanneer we de eerste stap van deze reis bereiken, 5200 meter, waar we een korte stop maken, slechts een paar minuten, om de weg te volgen en nog een kleine stop te maken om onze benen te strekken bij het signaal waar we Het geeft het begin aan van het Everest National Park of Qomolangma, zijn naam in het Tibetaans, dat ons eraan herinnert hoe dicht we zijn bij het vervullen van een van onze reizende dromen.

Everest National Park

We volgen het pad om twee bedieningselementen te passeren waar we alle invoerdocumentatie aan moeten presenteren Everest Base Camp, na een paar kilometer verlaat u de Friendship Road en komt u op een kleine weg die over ongeveer 100 kilometer een van de meest ongelooflijke plaatsen ter wereld zal verlaten. Een van de plaatsen die ons ertoe brachten deze reis naar Tibet te maken.

Weg die ons naar Everest Base Camp zal brengen

Vanaf hier worden de landschappen nog ongelooflijker, waardoor we het deel misschien nog meer kunnen zien wild, en naarmate we verder gaan en hoe hoger de hoogte, des te ongelooflijker het landschap ons lijkt en des te charmanter de kleine steden die we vinden.

Dorpen op weg naar Everest Base Camp

Tijdens de beklimming vertelt Pasang ons dat de maanden april en mei de beste tijd zijn om de Everest helder te zien en dat hoewel het vandaag bewolkt lijkt en vanaf de volgende stap we het waarschijnlijk niet zullen zien, zeker morgen vanaf de Everest Base Camp, we zullen het bij zonsopgang zien. Of het is tenminste wat hij gelooft en waar we naar beginnen te verlangen, omdat we ons niet willen voorstellen om daar te komen en hem niet vandaag of morgen te kunnen zien. Iets dat aan de andere kant ons vertelt dat het niet ongewoon is, maar juist het tegenovergestelde en dat dit niet de eerste of de laatste keer is dat een reiziger vergezelt die vertrekt zonder zelfs de top van de meest majestueuze berg ter wereld te zien.
Hij vertelt ons zelfs dat hij midden augustus mensen heeft gehad, de slechtste tijd om Everest duidelijk te zien, ze zijn een week in het basiskamp gebleven om te proberen het te zien, zonder het te krijgen, sinds die tijd, meestal Het is volledig bedekt met wolken.
En met dit gesprek, bocht na bocht en meter na meter, bereiken we plotseling 5200 meter en verschijnt voor ons. Majestic. Ongelooflijk. Dus zonder meer. Aan de horizon hebben we eindelijk de Everest.

Voor ons, eindelijk, Everest

Weg en bochten naar Everest Base Camp

We stappen bijna uit de auto zonder het te geloven en zonder rekening te houden dat we op meer dan 5200 meter hoogte zijn en ons lichaam niet als een lagere hoogte fungeert, we kruisen de weg op volle snelheid om geen seconde van de uitzichten te missen die we hebben.
Het is tijd om te genieten, te voelen en vooral te bedanken voor dit ongelooflijke geschenk, dat, hoewel het niet helemaal duidelijk is geweest, ons gedeeltelijke inzichten heeft gegeven waarvan we zeker weten dat we niet zullen vergeten dat we de eerste zijn die we van Everest hebben gehad .

Hoogte versus Everest

Everest

Na een tijdje hier te zijn geweest, met een wind en een kou die onze handen en gezicht snijdt, keren we terug naar de auto om terug te gaan door de bergen, nu naar beneden en met een prachtig uitzicht op de Himalaya, Everest, omringd van kleine steden, waardoor dit een uniek en onvergetelijk moment is.

Weg naar Everest Base Camp

Het kostte ons niet meer dan een uur om onze accommodatie vanavond te bereiken, op 5200 meter boven de zeespiegel, het Rongbuk Monastery Guesthouse.

Rongbuk-kloosterpension

We moeten zeggen dat we echte barbaarsheden over deze accommodatie hebben gelezen, maar we hebben niet meer dan een minuut nodig om te zien dat het de beste plek ter wereld is: vanuit het raam, gebroken, vanuit onze kamer hebben we een uniek uitzicht op Everest, net als vanuit de lounge waar u dineert en ontbijt. Wat kunnen we nog meer vragen?

Accommodatie in Everest Base Camp Tibet

Zoals u zich kunt voorstellen, zijn er niet veel accommodatiemogelijkheden in het Everest Base Camp of in de omgeving.
- Rongbuk Monastery Guesthouse: dit is de optie die we hebben gekozen. Met gedeelde kamers, twee- of driepersoons, is het het hele jaar geopend. Het heeft de basisvoorzieningen en de badkamer wordt alleen gedeeld (zonder douches) Turks bad. Verwacht niet te veel hygiëne in de kamers of in de badkamer.
- Everest Tent Guesthouse: het is alleen operationeel in de zomermaanden, maar wanneer het klimseizoen begint (april), is het normaal gesproken al open.
- Zhufeng Hotel: Road to Everest Base Camp. Alleen open in het hoogseizoen.

Rongbuk-kloosterpension

Op dit moment is Everest behoorlijk bedekt, dus Pasang beveelt ons aan om te eten, zoveel mogelijk te rusten en morgen naar het gebied te gaan dat zich het dichtst bij de berg bevindt waar we de toestemming hebben die we hebben, vanwaar we Everest kunnen overwegen in al zijn pracht.
Hoe kan het ook anders, we letten erop, we laten onze rugzakken en de zuurstoffles in de kamer voor het geval we het nodig hebben en we gaan naar de hotellounge, waar het veel heter is dan in de kamer, want er is een fornuis, waar we een rijst met groenten plus water aten voor 74 RMB, wat we moeten zeggen is erg goed en meer gezien het feit dat we met subliem, maar bewolkt, uitzicht op Everest voor ons hebben geproefd.

Eten met uitzicht op Everest

Na een bureaublad, waarin we niet weg van de ramen kunnen kijken, in de hitte van een kachel verwarmd door jakuitwerpselen, gaan we naar de kamer, waar na het inschakelen van de elektrische deken, zodat een van de bedden, het is meer dan duidelijk dat we niet uit elkaar gaan slapen om te vertellen dat de ramen zijn gescheurd en het behoorlijk koud wordt en de kamertemperatuur lager is dan 2 graden ... profiteren van deze minuten om te genieten van een ongelooflijke zonsondergang over Everest vanaf het Rongbuk Monastery Guesthouse.

Zonsondergang over Everest vanaf het Rongbuk Monastery Guesthouse

Er zijn een paar minuten tot 9 's nachts wanneer we terugkeren naar onze kamer, we plaatsen 3 Nordics op ons, en natuurlijk slapen we gekleed, als we vallen als kinderen, in een diepe slaap, nog steeds ongelooflijk om te weten dat we op de hellingen van de berg zijn de hoogste ter wereld en vanuit ons raam waakt Everest over onze dromen.

Everest van het Rongbuk Monastery Guesthouse

"Everest is altijd een magneet geweest voor gekke mensen, romantische irredentos, reclamezoekers of mensen met een enigszins twijfelachtig realiteitszin." Jon Krakauer

Vergeet niet dat elke buitenlandse reiziger die naar Tibet wil reizen, dit via een agentschap moet doen (HET IS ONMOGELIJK OM GRATIS NAAR TIBET TE REIZEN), hetzij door toe te voegen aan een groep of privé en voordat hij Tibet binnenkomt, een vaste route heeft, dat het agentschap heeft ingediend en moet worden goedgekeurd door de Chinese autoriteiten.
Om het visum en alle vergunningen te verkrijgen, is het noodzakelijk dat deze route door de autoriteiten wordt goedgekeurd. Het is ook niet mogelijk om het reisschema direct aan te passen, iets heel belangrijk om in gedachten te houden, omdat het je dwingt om vanaf het eerste moment duidelijk te zijn wat je wilt bezoeken, omdat het bureau op basis daarvan de vergunningen zal beheren.
In ons geval hebben we gereisd met The China Guide, die alle vergunningen beheerde na het samen ontwerpen van een gepersonaliseerde reisroute, met een gids in het Spaans en dat heeft ons ertoe gebracht te genieten zoals we ons deze magische plek nooit hadden voorgesteld.

Dag 17: Sunrise at Everest - Rongbuk Monastery - Shigatse