Bezoek Calakmul in Campeche

Dag 23: Bezoek Calakmul in Campeche

Vandaag gaan we naar bezoek Calakmul in Campeche, een van de meest indrukwekkende archeologische vindplaatsen in Mexico en de wereld, dus de dag begint iets eerder dan normaal, wanneer het 4 uur 's ochtends is.
Zoals we gisteren hebben verteld, voordat we Edzná bezoeken en voor de verandering van plannen, zullen we vandaag de reis maken van Campeche naar Calakmul, waardoor we de mogelijkheid hebben om bezoek Calakmul Vanmiddag hopen we daar voor het middaguur te zijn.
We verlaten het Francis Drake Hotel, onze accommodatie in Campeche tegenwoordig, wanneer het 5:30 in de ochtend is, om gloednieuw Onze huurauto in Mexico.
Als je geen auto hebt, is een goede optie om deze excursie naar Calakmul te boeken vanuit Palenque of vanuit Bacalar, beide met een gids in het Spaans.
Maar voordat we aan de slag gaan, stoppen we bij een Oxxo-supermarkt, die 24 uur open is, waar we een koffie drinken voor 10 pesos elk en iets kopen voor ontbijt, waardoor we de route zeer attent en wakker en met energie naar Escarcega beginnen, 140 kilometer van Campeche en 2 uur en een half, wat de eerste stop van de route van de dag zal zijn om de gastank te laden, want vanaf dat moment en tot Xpujil zullen we geen benzinestation meer vinden.

Dit eerste deel van de reis van Campeche naar Calakmul doen we het op dezelfde route die we een paar dagen geleden van Palenque naar Campeche kwamen, inclusief een stuk snelweg, met een tolbetaling van 65 peso en die ons meeneemt door Champotón en Escárcega, opnieuw ontmoetend de zee in het midden van de route, iets waar we gebruik van maken om een ​​spontane stop te maken om onze benen te strekken en iets te eten met een onovertroffen uitzicht.

Eerste stop op weg van Campeche naar Calakmul

Hoe van Campeche naar Calakmul te komen

Zoals we gisteren uitvoerig hebben besproken, hebben we, toen we de routeplanning wijzigen voordat we Edzná bezochten, de route naar Calakmul vanuit Campeche die we vandaag hadden gepland, bevestigd dat het niet goed is, omdat bovendien van het zijn in zeer slechte staat, zijn er enkele aanvallen geweest.
Met dit panorama hebben we besloten het advies van het hotelpersoneel op te volgen en enkele wijzigingen aan te brengen om de paden veel rustiger te maken, naast het gaan met meer rust.
Op deze manier hebben we de volgende route geannuleerd die we hadden gepland:
1e dag: bezoek aan Edzná - reis naar Calakmul via de binnenweg - bezoek Balamkú - slaap in het hotel Puerta Calakmul.
2e dag: bezoek aan Calakmul - reis naar Laguna Bacalar waar we zullen slapen.

Dat eens hervormd was als volgt:
We begonnen het bezoek aan Edzná op de ochtend van de laatste dag dat we in Campeche waren.
1e dag: route van Campeche naar Calakmul langs de weg die door Champotón en Escárcega loopt - Bezoek Calakmul in de middag - Slaap in het Puerta Calakmul hotel.
2e dag: bezoek Balamkú, Chicanná, Becán en Xpuhil - Reis naar Laguna Bacalar waar we zullen slapen

Na deze reis vandaag te hebben gemaakt, moeten we zeggen dat onze eerste route-optie, het veranderen van de toegangsweg naar Calakmul vanuit Campeche, in tijden wel volledig haalbaar was, hoewel het waar is dat we het hotel Puerta de Calakmul in de middag hadden bereikt, Iets wat ze niet aanbevelen.
Op dezelfde manier willen we benadrukken dat we met deze verandering veel winnen, zowel in tijden als in beveiliging, naast de mogelijkheid om morgen Chicanná, Becán en Xpuhil te bezoeken, drie van de meest ongelooflijke locaties van de reis naar Mexico gratis.

We kwamen aan in Escárcega toen het 9 uur 's ochtends was waar we stopten bij het eerste benzinestation dat we zien om de tank te vullen voor 564 pesos (we hadden een kamer toen we Campeche verlieten) en na nog een koffie en een snoepje te hebben genomen, gaan we terug naar de weg, nu met directe bestemming naar Calakmul.

Tankstation Escárcega

Er gaan niet veel minuten voorbij wanneer het landschap aanzienlijk verandert en dat we onszelf al omgeven door een ongelooflijke jungle, naast het verliezen van mobiele dekking, iets dat ons al was gemeld en dat we bevestigden zodra we Escárcega verlieten.

Weg van Escárcega naar Calakmul

Het is 10:20 als we aankomen bij de weg die toegang geeft tot het archeologische reservaat en van waaruit we 60 kilometer hebben om de Calakmul-poort te bereiken.
Hoewel we slechts 3 kilometer van het Puerta Calakmul hotel scheiden, waar we vannacht blijven, hebben we besloten niet te stoppen om direct naar de archeologische vindplaats te gaan en dus te beginnen bezoek Calakmul zo snel mogelijk

Toegangsweg naar de archeologische vindplaats Calakmul

Hier stoppen we bij de informatiestand, waar we 50 pesos per persoon betalen voor de ingang en beginnen de laatste 60 kilometer te reizen, omgeven door vegetatie en ongelooflijke landschappen, maar meer aandacht te besteden aan de weg, omdat dit niet zo goed is zoals de vorige paragrafen, dus je moet met al je zintuigen rijden.

Toegangsweg naar Calakmul

Route van Campeche naar Calakmul

- Zoals we meerdere keren hebben opgemerkt, is het het beste om bij een dergelijk type route, zelfs als de GPS je een route aangeeft, het beste bij een lokale gebruiker te controleren of dit correct is. In het geval van de reis van Campeche naar Calakmul, is het beter om de binnenweg te vermijden, die in de GPS aangeeft dat deze niet twee uur bereikt en door Escárcega gaat, enkele kilometers meer doet en ongeveer 5 uur duurt. Een reis veel langer, maar veiliger.
- Op de snelweg is de maximale snelheid 110 kilometer / uur. Het eerste deel van de reis, van Campeche naar Escárcega, is via de snelweg. De rest van de route is via de normale weg en het laatste gedeelte, de toegang tot Calakmul, is 30 kilometer per uur.
- Het is raadzaam om water en benodigdheden mee te nemen, omdat er in Calakmul geen plaatsen zijn om te kopen.
- Hoewel Escárcega de laatste plaats is waar je een iets grotere supermarkt vindt, tot aan de ingang van de archeologische vindplaats, naast het Puerta Calakmul hotel, passeer je verschillende kleine dorpjes waar kleine winkels en loketten zijn waar je basisdingen kunt kopen of stoppen bij eet iets
- Je moet er rekening mee houden dat als je vanuit Campeche gaat, je door Escarcega gaat, daar de gastank laadt, omdat er geen tankstations meer zijn naar Calakmul.
- Van Escárcega verliest u mobiele dekking, houd daar rekening mee, want hoewel er enige signalen in de hotels zijn, is dit vrij slecht.
- Voordat u vertrekt, is het raadzaam om naar de zonsopgang te kijken om iets eerder te vertrekken. Het is het beste om overdag en met een gerust hart te rijden.
- Je zult waarschijnlijk lezen of te horen krijgen dat het een gevaarlijke weg is, omdat er aanvallers zijn die profiteren van de lage snelheid van de auto bij de haltes voor de aanval. Raak niet geobsedeerd. Zeker gebeurde het bij gelegenheid, maar het is niet gebruikelijk. Heb gezond verstand, sluit de vergrendelingen voor het geval en geniet ervan!
- Zelfs als je leest dat de weg erg slecht is, is het niet zo. We zouden je willen vertellen dat het zelfs veel beter is dan de meeste Spaanse wegen. Natuurlijk moeten de laatste 40 kilometer met een gerust hart worden genomen, omdat de weg smal is en binnen het reservaat loopt.

Toegangsweg naar Calakmul

- Na het passeren van de ingang van de weg van de archeologische vindplaats, waar u 50 pesos betaalt, is er op 20 kilometer een tweede stand, waar u rechtsaf gaat. Daar laten ze je weten dat je de laatste 40 kilometer van de route hebt, via een smallere weg, met bochten waarin ze je aanraden om niet meer dan 35 km / u te rijden, dus het rijden wordt wat langer in dit gedeelte . Het is beter om op tijd te gaan om de aankomsttijd niet onder druk te zetten.
- Als u in plaats van rechtsaf te slaan 20 meter volgt, hebt u het werfmuseum, ecologische baden en camping.
- Hier raden ze je aan om niet later dan 3 uur 's middags binnen te komen om Calakmul te bezoeken. Hoewel er zelf geen sluitingstijd is, moet hiermee rekening worden gehouden, zowel voor de tijd die nodig is voor het bezoek als voor de terugreis naar de ingang.

We kwamen aan de poorten van de archeologische vindplaats van Calakmul om 11.30 uur 's ochtends, 5 en een half uur na het verlaten van Campeche, een aantal stops onderweg tellen, zoals we eerder hebben besproken, het bezoek aan Edzná vandaag zou het haalbaar zijn geweest, hoewel minder adequaat dan de route die we aan het einde hebben besloten.

Het eerste wat we doen is de auto gratis parkeren, wat eten en water halen en direct naar het loket gaan bezoek Calakmul.

Meer praktische informatie om uw reis naar Mexico voor te bereiden

- 10 essentiële plaatsen om te bezoeken in Mexico
- 10 essentiële tips voor reizen naar Mexico
- Beste reisverzekering voor Mexico
- Beveiliging in Mexico

Tips om Calakmul in Campeche te bezoeken

- De toegang tot de archeologische zone van Calakmul is via een weg van 60 km, die begint naast het Puerta Calakmul hotel.

Calakmul toegangsweg

- De prijs voor een bezoek aan Calakmul is 50 pesos per persoon bij de ingang van het reservaat en 70 pesos per persoon voor de archeologische vindplaats. Beide bedragen moeten worden betaald.
- Het schema is van 8u tot 5u maar je kunt vertrekken wanneer je maar wilt, zelfs later dan die tijd. Wat ze u niet toestaan, is om later dan 4 uur 's middags toegang te krijgen tot de behuizing.
- Breng water en benodigdheden mee. In de archeologische vindplaats is nergens te koop.
- Sinds Escárcega is er geen mobiele dekking, houd daar rekening mee.
- Iets heel belangrijks is dat u zich ervan bewust bent dat we ons in de volle natuur bevinden. Zorg voor haar!
- Bij de ingang van de site is er een gratis parkeerplaats. Als je ziet dat er geen plek is, kun je zonder problemen aan de kant van de weg parkeren.
- Bij binnenkomst ziet u een kaart waarin u twee opties kunt kiezen om de archeologische vindplaats Calakmul te bezoeken.
De eerste is de korte route, die u door de belangrijkste structuren van Calakmul voert en de tweede is de lange route die u door alle structuren van de site leidt.
Hoewel het in eerste instantie misschien een beetje moeilijk te volgen lijkt, is alles heel goed aangegeven en moet je alleen de pijlen volgen die elk van de routes aangeven.
- We besloten de lange route te maken om Calakmul te bezoeken, die alle archeologische zones omvat die kunnen worden bezocht. Deze route verdeelt de route in twee delen, eerst door de structuren minder belangrijk ga vervolgens naar de meest interessante of belangrijke delen van de site.
- De tijd voor het bezoek van de lange route is ongeveer 4-5 uur en de korte ongeveer 2 uur. Dit is iets om in gedachten te houden voor het plannen van de dag.

Wat te bezoeken in Calakmul

Met meer dan 6500 structuren, de meeste zonder op dit moment te graven, Calakmul wiens naam betekent aangrenzende terpen, met verwijzing naar zijn twee grote structuren, is het een indrukwekkende natuurlijke omgeving in het Calakmul Biosphere Reserve, genaamd Mixed World Heritage.

Lange route van Calakmul

De lange route door Calakmul is, zoals we eerder al zeiden, de route die je, door middel van aanwijzingen, door kleinere structuren, evenals minder bekende, voert om later aan te komen bij de Grote Akropolis, waar de bekendste structuren en ook meer zijn geconcentreerd bezocht.

Bezoek Calakmul in Capeche

We raden je aan om, telkens wanneer je tussen de 4 en 5 uur hebt, voor deze lange route te kiezen, omdat je de site op een gespreide manier kunt betreden en de structuren minder eerst kunt bezoeken opvallenden bereik vervolgens de meest spectaculaire.

Kleine Akropolis

Na de lange route is de eerste van de bezochte gebieden de Kleine Akropolis, waar slechts enkele van de structuren zijn bewaard, nog niet grotendeels gerestaureerd.

Calakmul paden

Kleine Akropolis Bezoek Calakmul in Campeche

Grand Plaza

In de Grand Plaza vinden we structuren IV, V, VI, VII en VII, allemaal zeer relevant in de archeologische vindplaats Calakmul. De meeste zijn nog steeds niet gerestaureerd, dus je kunt nog steeds op een ongelooflijke manier de kracht zien die de natuur op hen heeft uitgeoefend, waardoor ze in veel gevallen praktisch worden geabsorbeerd.

Grand Plaza Bezoek Calakmul

Structuur II

We zouden kunnen zeggen dat dit de belangrijkste structuur van Calakmul is waarin de onderbouw II-c zich binnen bevindt, die toegankelijk is via een centrale trap, omgeven door maskers en een ongelooflijke fries die toegang geeft tot een ceremoniële omheining.
Met een beginhoogte van 60 meter wordt gezegd dat het een van de meest indrukwekkende gebouwen in de Maya-wereld is.

Structuur II Bezoek Calakmul in Campeche

Bezoek Calakmul in Campeche

Hoewel het misschien vermoeiend lijkt, wat ongetwijfeld is, is het beklimmen van de structuur praktisch een verplichting, omdat het van de hoogten is waar Calakmul veel beter kan worden begrepen en dat deze indrukwekkende archeologische site onvergetelijk wordt op het moment waarop We zijn ons bewust van de bevoorrechte locatie, naast de omgeving, een van de meest ongelooflijke die we ooit hebben gezien.

Calakmul vanuit de hoogte

Calakmul

Structuur I

Verder weg dan structuur II van de Grand Plaza, is dit de tweede belangrijkste structuur in Calakmul. Net als de eerste kun je ook opstijgen, hoewel de vrij ongelijke en ietwat gladde treden als gevolg van vocht niet zo vriendelijk mogelijk zijn.

Trapstructuur I

Indrukwekkende Calakmul vanuit de hoogte

Grote Akropolis

Ten noordoosten van de Grand Plaza is dit indrukwekkende complex van groot belang waarin de elite Calakmuleña leefde. Het is hier dat je structuur XV kunt zien, die drie graven herbergt.

Calakmul

Balspel

Aan een van de zijkanten van de Grote Akropolis bevindt zich het balspel, een van de best bewaarde bouwwerken.

Steles in Calakmul

Een van de grote geschenken die Calakmul ons heeft gegeven, is de mogelijkheid om vandaag de meer dan 120 steles te zien die zijn bewaard in de archeologische vindplaats en die een indrukwekkende bron van informatie zijn om veel meer te weten over de geschiedenis van dit Maya stad

Het is 4:30 's middags, na 5 uur bezoek, wanneer we de archeologische vindplaats Calakmul verlaten, na een bezoek van de meest intense, opnieuw reizen van de 60 kilometer, in iets meer dan een uur, die ons scheiden van de Hotel Puerta Calakmul, onze accommodatie in Calakmul, waar we vannacht blijven.
We kwamen daar aan toen het bijna 6 uur 's nachts was, met de zon al heel laag, het vinden van een ongelooflijk geïntegreerde behuizing in de omgeving, met enkele hutten waar we van houden en waarin het enige slechte is om er niet meer van te kunnen genieten.
We brachten wat tijd door met rusten en douchen om 7 uur om naar het restaurant te gaan, volledig geïntegreerd zoals de rest van de behuizing, waar we een lendenbiefstuk, grouperfilet, frisdranken plus dessert en koffie voor 795 pesos bestelden.
En dus, om 9 uur, keren we terug naar onze hut, waar we omringd door de geluiden van de jungle, we vanzelfsprekend vallen. Vandaag was een van de meest ongelooflijke en intense dagen van deze reis naar Mexico in 45 dagen.

Dag 24: Calakmul - Archeologische vindplaatsen van Campeche: Balamkú, Chicanná, Becán en Xpujil - Laguna de Bacalar

Video: Calakmul Campeche - Guía definitiva 2019 todo lo que tienes que saber (Mei 2024).