Bezoek de ruïnes van Cobá

Dag 34: Valladolid - Bezoek de ruïnes van Cobá - Tulum

Vandaag gaan we naar bezoek de ruïnes van Coba op weg naar Tulum, in deze nieuwe fase van de reis naar Mexico in 45 dagen. Maar voordat we zagen dat de dag ongelooflijk duidelijk was, besloten we om een ​​wandeling door Valladolid te maken, naast het bezoeken van de Zicil cenote, die zich in het centrum van de stad bevindt en de lijst van de beste cenotes van Valladolid voltooit, die we gisteren hebben bezocht.
Maar eerder en hoe kon het anders, we gingen ontbijten in de Hotel Mesón del Marqués kamer, onze accommodatie in Valladolid deze nachten voor wanneer het 8 uur is om rechtstreeks naar de Zicil cenote te gaan, die ons gisteren bevestigde, geopend om 8 uur 's ochtends en we geloven dat het de perfecte tijd is om het zonder mensen te zien.

Maar onze verrassing komt wanneer het nog steeds deze keer is, het is gesloten, dus het is tijd om veiligheid te vragen, bevestigend wat we vreesden: omdat ze zondag zijn, zullen ze iets later openen, maar weet het niet als het om 8:30 of later zal zijn.

Scènes uit Valladolid

Valladolid

Toen we dit zagen, hoe laat het is, en dat er waarschijnlijk nog een uur over is totdat ze opengaan, besloten we terug te gaan op onze stappen en opnieuw het historische centrum van Valladolid te bezoeken, onder de zon en praktisch zonder iemand op straat, iets dat ons de Het beste afscheid dat we ons voor deze fase van de reis naar Mexico gratis hadden kunnen voorstellen.

Naast de plaatsen waar we gisteren en gisteren al reisden, raken we na een bezoek aan Chichen Itza vandaag verdwaald in de straten parallel aan de hoofdaders, plaatsen die ons een veel dichter zicht op de stad geven en ons dichter bij Dag van de inwoners van deze stad waar we van hielden.

Verhoogde weg van de broeders in Valladolid

Een paar minuten over 9 in de ochtend wanneer we terugkeren naar de Cenote Zací, in het midden van de stad, waar we 30 pesos per persoon betalen en waar niets anders toegang heeft, realiseren we ons dat hoewel de waarheid is dat het niet zo schokkend is als degene die we zagen Gisteren is het een goede optie als je geen andere kunt bezoeken, vooral vanwege de nabijheid en de locatie.

Canci Zací in Valladolid

Natuurlijk moet er rekening mee worden gehouden dat, hoewel je kunt baden, het water niet de kleur of transparantie heeft die de meeste cenotes in dit deel van Mexico hebben, dus als je de kans hebt om naar iemand anders te gaan, Wij geloven dat het sterk wordt aanbevolen.

We zijn niet meer dan 30 minuten wanneer we besluiten dat het tijd is om terug te keren naar het Hotel Mesón del Marqués om de auto op te halen en als er een paar minuten tot 10 uur 's ochtends zijn, verlaat Valladolid om bezoek de ruïnes van Coba.

De ruïnes van Cobá liggen op 60 kilometer van Valladolid en op ongeveer 50 minuten afstand, dus we komen aan wanneer het 11:15 uur 's ochtends is, gezien het feit dat we nu weer Quintana Roo binnengaan, dus we hebben weer We voegen een uur toe aan ons horloge.

Tips om de ruïnes van Cobá te bezoeken

- De parkeerplaats van de Cobá-ruïnes heeft een prijs van 50 peso en bevindt zich direct bij de toegangsdeur tot de ruïnes. Als u het niet wilt betalen, in de stad Cobá, zeer dicht bij de archeologische ruïnes, kunt u zonder problemen parkeren. Bovendien kunt u zelfs parkeren in een restaurant waar u gaat eten en te voet naar Cobá gaat.
- De toegangsprijs voor de ruïnes van Cobá is 70 pesos per persoon en de openingstijden zijn van 08.00 tot 17.00 uur.
- Als u buiten deze uren (6.30 uur tot 8.00 uur of 17.00 uur tot 19.00 uur) wilt binnenkomen, moet u 240 peso per persoon betalen.
- Hoewel het bezoek gratis kan worden gedaan, reizen met een huurauto, een andere zeer aanbevolen optie, als je de geschiedenis wilt weten en je geen zorgen wilt maken over de verplaatsingen, is het huren van deze excursie naar Cobá vanaf Riviera Maya of deze excursie naar Tulum en Cobá in twee dagen
- Houd er rekening mee dat als u uit Yucatan komt, u nog een uur aankomt in Cobá (controleer volgens de tijd van het jaar).
- De duur van een volledig bezoek aan alle structuren, met gemoedsrust, duurt ongeveer 2-3 uur.
- Het is meestal erg heet en er is niet teveel schaduw, dus het is de moeite waard om water, een snack, zonnebrandcrème en hoed mee te nemen.
- Hoewel alle structuren gemakkelijk te voet bereikbaar zijn, kunt u bij de ingang een fiets of een motortaxi huren om de tour te doen.
Prijzen zijn afhankelijk van de tijd dat u het wilt huren:
50 pesos-fiets de hele dag
Moto-taxi: 125 pesos (1: 20u) en 200 pesos (2 uur)

Prijzen van fiets- of motortaxi-verhuur

- Na onze ervaring, raden wij u aan om de tour te voet te nemen, omdat dit een ervaring op zich is, en u dichter bij het archeologische complex brengt.
Gezien de afstanden die gemakkelijk toegankelijk zijn, zijn we bovendien van mening dat de archeologische vindplaats veel bijdraagt ​​aan dit soort transport, omdat er momenten zijn dat je in plaats van een archeologische vindplaats te bezoeken, op een snelweg lijkt te zijn.

Cobá ruïneert paden

- Als je de Grote Piramide beklimt, de bekendste structuur van de Coba ruïnes, we raden u aan het voorzichtig te doen. Het is zeer hoog, met zeer ongelijke stappen, naast een aanzienlijke neiging. Een slechte val kan dodelijk zijn. Het is niet leuk om het als een grap te nemen. Hoewel we op dit punt reageren, is dit van toepassing op alle archeologische vindplaatsen, wees voorzichtig.
- In het archeologische complex van de Coba ruïnesBij de ingang heb je verschillende restaurants en ambachtelijke winkels. Bovendien is er midden in de Grote Piramide ook een kleine kiosk waar u water en een snack kunt kopen, iets ongewoons in de rest van de sites.

Na 50 pesos te hebben betaald voor parkeren en 70 pesos voor de ingang van de ruïnes bij de loketten, gaan we naar de ruïnes van Cobá, de voorlaatste archeologische ruïnes die we tijdens deze reis zullen bezoeken en dat een van de andere plaatsen is om te bezoeken in Mexico essentieel.

Meer praktische informatie om uw reis naar Mexico voor te bereiden

- De 10 beste excursies in Riviera Maya
- De 10 essentiële plaatsen om te zien in Riviera Maya
- 10 essentiële dingen om te doen in Cancun
- 10 essentiële plaatsen om te bezoeken in Mexico
- 10 essentiële tips voor reizen naar Mexico
- De 5 beste tours en excursies in Cancun
- Beste reisverzekering voor Mexico
- Beveiliging in Mexico

Wat te zien in de ruïnes van Cobá

Hoewel ze waarschijnlijk niet de meest opvallende of grootste Maya-ruïnes zijn, is de archeologische vindplaats van Cobá een van de meest bezochte in het land, zowel vanwege de ongelooflijke locatie, omgeven door vegetatie, als vanwege de mogelijkheid om te wandelen tussen nog niet gerestaureerde structuren. van velen van hen zelfs niet opgegraven, die je momenten van film geven.

Coba Group

De eerste van de groepen waarnaar we u aanbevelen, is niemand minder dan Grupo Cobá, met de structuur De kerk, de hoogste piramide van de site.
Hoewel het anders lijkt, is het absoluut verboden om te klimmen en moet het niet worden verward met de Grote Piramide van Coba, de bekendste structuur.

De kerk Coba Group

Naast de kerk kun je in de Cobá Group nog een aantal andere structuren zien, waaronder verschillende tempels en een balspel.

Balspel Coba-ruïnes

Nohoch Mul Group

De Nohoch Mul Group zal waarschijnlijk de Cobá-sector zijn die u de meeste tijd kost om te bezoeken. Meer dan de extensie zelf omdat het de plaats is waar de Grote Piramide zich bevindt, de beroemdste structuur van de site en een van de bekendste in de omgeving.

Grote Piramide van Coba

Met 42 meter hoog, de derde hoogste op het schiereiland Yucatan, is deze grote piramide de kers op de meerderheid van de reizigers die op dit punt aankomen en zich voorbereiden op de beklimming.
Zoals we al eerder zeiden, raden we je aan voorzichtig te zijn, omdat de stappen nogal ongelijk zijn en er veel mensen op en neer gaan. Het is raadzaam om het rustig aan te doen en onaangename verrassingen te voorkomen.

Stappen Grote Piramide van Coba

Naast deze structuur, zie je in deze groep twee balspellen en een structuur, Xaibé genaamd, die voor ons de meest interessante en mooiste van de Cobá-ruïnes is, die ondanks dat ze praktisch volledig is gerestaureerd, ons heeft afgemaakt verliefd worden op zijn ongelooflijke lijnen.

Xaibe. Coba Group

Groep schilderijen

Deze groep is er nog een die je niet mag missen in de ruïnes van Cobá, waar je naast verschillende interessante structuren de Tempel van Schilderijen vindt, waarin je verschillende schilderijen, verschillende stelae kunt zien.

Estela ruïnes van Coba

Macanxoc Group

De laatste groep die kan worden bezocht in de ruïnes van Cobá is niemand minder dan de Macanxoc Group, waar een groep van verschillende zeer interessante stelae opvalt, sommige onder palapa's die hen beschermen tegen het gure weer.

Estela Grupo Macanxoc

Het is 12.30 uur, twee uur en een kwartier later van onze ingang in het archeologische complex van Cobá, wanneer we terugkeren naar de parkeerplaats en onze auto nemen om rechtstreeks naar het Ginger Hotel te gaan, onze accommodatie in Tulum de volgende vier nachten, 46 kilometer verderop van Cobá en op 40 minuten afstand.

We komen aan als het 14.15 uur is en nadat we voor de deur hebben geparkeerd en de bagage op de kamer hebben achtergelaten, gaan we meteen eten in La Malquerida, een van de meest aanbevolen restaurants in Tulum, waar we guacamole als voorgerecht en wat taco's bestellen Garnalen als hoofdgerecht plus bier, watermeloensap en koffie voor 500 peso.

Eten in La Malquerida

Alles geweldig! Voor wat meer dan aanbevolen is als restaurant in de stad Tulum.

Na een rustige desktop keren we terug naar de straten van Tulum, klaar om dit kleine stadje te bezoeken, een van de bekendste in Quinta Roo en Mexico, vanwege alles eromheen, waar we een klein stadje vinden, volledig gericht op toerisme, maar met een rol die op dit moment de waarheid is dat we nergens van houden, maar juist het tegenovergestelde.

We lopen bijna anderhalf uur langs de hoofdstraat en enkele parallelle straten, waar de meeste restaurants, cafés en winkels geconcentreerd zijn, want als het net na vier uur 's middags is, neemt u de auto opnieuw om naar een van de De bekendste plaatsen van Tulum en dat is niemand minder dan het verbazingwekkende Paradise Beach.

We parkeren direct op de weg, want bij de ingang van Playa Paraíso is er geen plaats en na een paar meter lopen hebben we direct toegang tot een van degenen die worden beschouwd als beste stranden in Tulum.

Paradijsstrand in Tulum

De waarheid is dat de dag niet teveel vergezelt, omdat we zijn vergezeld door een vrij sterke wind en een ietwat bewolkte hemel, dus omdat we meer dagen hebben om naar dit strand te komen, hebben we besloten om toevlucht te zoeken in een van de vele strandbars die Daar hebben we een frisdrank en een biertje voor 125 peso.
Het is hier wanneer we ons realiseren dat de hele kustlijn van Tulúm, of op zijn minst het deel dat we tot nu toe hebben gekend, volledig wordt beperkt door de hotels langs de kust, die slechts een paar openbare toegangen vinden om toegang te krijgen tot de strand, zijnde de rest van de kust volledig gesloten door hotels en restaurants, iets wat we moeten zeggen trekt veel aandacht, omdat we verwachtten een volledig open kust te vinden of tenminste, met meer toegang tot de stranden dan we zijn zien.

Het is praktisch 6 uur 's middags wanneer we Playa Paraíso verlaten om terug te keren naar de stad Tulum, een reis die we al doen met een gesloten nacht, iets dat hoewel we niet waren geadviseerd, we hopen dat we geen rekening en meer hebben op een plek als deze, waar we zien Dat er veel mensen zijn.
Natuurlijk waarschuwen we je dat als je 's nachts in dit gebied rijdt, je vooral voorzichtig moet zijn, want zoals ons is verteld, zijn er veel mensen die langs de oevers van de weg lopen of fietsen, zonder tekenen of lichten , dus wees voorzichtig.
Dit is ook van toepassing als u een fiets huurt, omdat de meeste mensen geen lichten hebben en toeristen niet weten waar ze naartoe gaan, de weg oversteken, vaak zonder te kijken.

We komen binnen 10 minuten aan in Tulum en na het weer verlaten van de auto bij het Ginger Hotel, verlaten we de auto en keren terug naar het restaurant La Malquerida, waar we rond het middaguur zijn geweest en waar we een bord gegrilde tonijn, Griekse salade, limonade aten, Watermeloenwater en twee express voor 495 pesos die het beste afscheid zijn van een ongelooflijke dag.

Dag 35: Wat te doen in Tulum: strand van Akumal, Playa del Carmen en Punta Esmeralda