DE JUNGLE-SPOORWEG EN EEN BLIK OP DE TAMAN NEGARA

Met veel spijt verlaten we ons kleine persoonlijke paradijs op weg naar oudste regenwoud ter wereld, Taman Negara. Er zijn verschillende manieren om hier te komen, de meest comfortabele die ze je bieden bijna voordat je uit de boot stapt, maar sinds ik in de Lonely Planet nog steeds in Spanje heb gelezen dat er een trein die het land doorkruist door de jungle te banen, overtuigde ik Lety om geen andere alternatieven te hanteren, als de naam gewoon verliefd op me werd: "JUNGLE RAILWAY", de jungle spoorweg.

Dus we gaan aan het werk, veranderen in verschillende stations totdat we bereikenWakaf Bharu, het stadje waar deze trein zijn eerste stop maakt. Met wat fortuin vinden we een heel leuk klein hotel (alle posters van GuestHouse hangen op gesloten en roestige deuren) en na een diner van die overvloedige, zullen we rusten dat de volgende dag vroeg raakt.

Om 6.30 uur boven en op het station. De trein is geen bamboe zoals Lety geloofde, en het heeft een dak voor mijn verdriet, we gaan een normale trein (in feite is het aan Express, we hebben te veel Indiana Jones-films gezien), maar het goede is de landschappen waar we doorheen gaan, met weelderige bossen van enorme bomen, rivieren van bruin water dat takken en stammen sleept, en dorpen van bescheiden en lachende mensen.

Er vliegen 8 horita's voorbij, vooral voor Lety die halverwege slaapt. Ik word half duizelig en gehypnotiseerd om zo lang door het raam te kijken, dus ik knikte ook, totdat de recensent ons wakker maakt en aankondigt dat we de stad al hebben bereikt die fungeert als een brug naar het Taman Negara Nationaal Park, Jerantut. Maar om daar te komen moeten we een andere bus nemen, en uiteindelijk, wanneer het donker begint te worden, stappen we op het gelukkige park Taman Negara onder een spectaculaire regenboog!

Het idee dat we hebben in Taman Negara is om een volgende dag boottocht zelfs een paar watervallen door het park, het probleem is dat we geen twee andere mensen kunnen vinden om de boot te delen, en alleen zijn we op zoek naar een nier! We gaan slapen in de hoop dat we 's morgens iemand anders kunnen vinden, of dat of we gaan naar Singapore!

Welnu, we gaan inderdaad naar Singapore: p. Het zou niet erg aantrekkelijk moeten zijn voor wandelaars om naar het park te gaan om een ​​boot te vangen, als je van wandelen naar de rots houdt. Mijn vreugde in een put ... Maar we zouden daar niet weggaan zonder de rivier te bevaren, we draaien het om in een kleine houten boot van waaruit we de groene Taman Negara achter en achter laten om plaats te maken voor de plantages van palmbomen die het landschap radicaal veranderen.

Slechts een dag na het uitstappen zien we onszelf op hetzelfde station vragen naar de trein naar Singapore, maar ze geven ons heel slecht nieuws: de lijn is deze week gesneden. Meer bussen, meer wachten, meer Kentuckys om rond te hangen ... in 2 dagen hebben we meer transporten genomen dan in de 20 die we in Maleisië hebben! Hopelijk is Singapore het waard.

We begrijpen dat de lijn een paar jaar geleden is opgeschort, maar sindsdien Wakaf Bharu tot Jerantut Er is een trein die vertrekt om 18:16 uur en arriveert om 02:20 uur ... de waarheid is dat het niet zo interessant is om het landschap te zien en dat het geen goede schema's zijn, maar dat je weet dat er een optie is. U kunt de reservering maken op de easybook-website en de officiële website van treinen in Maleisië bekijken.

Easybook-afbeelding

Transport. The Jungle RailroadWe kwamen van de Perhentian eilanden. Vanaf het station Kuala Besut (voorbij de bureaustraat rechtsaf de hoofdweg op) namen we de lokale bus 639 naar Kota Bharu (1 uur. 6 MYR). Daar nemen we bus 27 tot Wakaf Bharu (15 min, 1,60 MYR). De jungletrein vertrekt vanuit deze stad, we stappen 8 uur later uit bij Jerantut. Het ticket kost MYR 25 in de 2e klas.

Hoe bereikt u Taman Negara vanuit Jerantut?
Van Jerantut tot Taman Negara kun je naar Tembeling gaan en de boot nemen of het busstation naderen en de lokale minibus nemen die 1 uur en 7 MYR duurt om je naar Kuala Tahan te brengen. De terugkeer werd gemaakt per boot naar Tembeling (35 MYR) en vanaf daar een taxi voor 10 MYR naar Jerantut tussen de twee.

Accommodatie. Waar te slapen in de Taman Negara?In Wakaf Bharu slapen we in het YY Motel, naast het tankstation en op 200 meter van het treinstation. Kamer met A / C en TV voor 40 MYR (vraag 50 MYR). in Kuala Tahan, Het belangrijkste centrum van de Taman Negara, we sliepen in de Dakili, in een tweepersoonskamer met ventilatie voor 40 MYR (vraag 50 MYR).

Taman NegaraEr zijn nogal wat accommodaties en er is geen probleem om iets te vinden zonder voorbehoud, zoals de Lonely Planet zegt. Aan de rivieroever is er GH met mooi uitzicht. Bureaus en restaurants bevinden zich meestal op drijvende platforms aan de rivier. Er is ook een ruimte waar u rustig een bad kunt nemen. Ze worden aangeboden van eendaagse wandelingen op de hangbruggen tot meerdaagse trektochten in de jungle of nachtuitstapjes op zoek naar dieren.

Haal je IATI reisverzekering met een 5% korting omdat je een Backpacking for the World-lezer bent via deze link: //bit.ly/29OSvKt