Oude stad van Krakau

Dag 2: Krakau Old Town: Wawel Castle, Wawel Cathedral, Kanonicka Street, St. Andrew's Church, St. Peter and St. Paul's Church, Grodzka Street, Passage 13, Market Square, Cloth Hall, St. Basilica Maria, Stadhuistoren, San Adalberto-kerk, Florianska-straat, Barbican, Plenty Park

Vandaag is onze eerste dag in Krakau en hoewel we gisteren vrij laat naar bed zijn gegaan, na ongeveer 1 uur, na met een privétransfer van het vliegveld naar Krakau te zijn gekomen, staan ​​we op wanneer ze ongeveer 6 uur zijn: 00 's morgens op welke tijd zoals gebruikelijk in de rest van de reizen die we doen, we de gelegenheid aangrijpen om een ​​tijdje te werken, omdat we vandaag de meest karakteristieke en toeristische plaatsen van de Oude stad van Krakau.
Na deze tijd werken, koffie in de hand bereid met de waterkoker die we hebben in het Logos hotel, waar we de komende dagen zullen verblijven, en dat we zoveel gebruiken, wanneer het 8:00 's ochtends is gaan we naar de ontbijtzaal waar we zijn Met een redelijk gevuld ontbijt, dat voelt geweldig na deze uren.

Nadat we onze energie hebben opgeladen, beginnen we de route die we gepland hebben om naar het Vistula riviergebied te gaan, waar we na het oversteken bij Wawel Castle aankomen, een van de symbolen van Krakau, waar we ons in het deel van de rivier bevinden met het drakenbeeld.
Een goede optie om meer te weten te komen over de geschiedenis van de stad, is deze privétour in het Spaans of deze gratis tour door Krakau met een gids in het Spaans te boeken.

Krakau draak

Iets dat onze aandacht trekt is dat, hoewel het 9 uur is, we al in het gebied vrij lokaal toerisme zijn, dus we hebben het intuïtie dat we op dit moment, vooral wanneer we het historische centrum bereiken, alles zullen vinden behoorlijk druk, hoewel we er ten volle van willen genieten en dat is dat we tenslotte ook deel uitmaken van die agglomeraties waar we vaak over klagen.
Een ander ding dat ons verrast is de temperatuur. Van wat we hadden gelezen, hoewel in de zomer de temperaturen hoger zijn dan op andere momenten van het jaar, hadden we niet verwacht dat ze 30 graden zouden overschrijden, de voorspelling van vandaag en dat we zeker zullen worden vervuld, vooral gezien het feit dat de ochtend net is begonnen We zijn al meer dan 23 graden.

Na een korte stop voor het drakenbeeld, volgen we de route naar het gebied waar het Wawel-kasteel en de kathedraal zich bevinden, van waaruit we ook een prachtig Krakau-perspectief hebben, met de rivier aan zijn voeten.
Het Wawel-kasteel kan worden bezocht, maar in ons geval hebben we besloten het niet te doen, althans deze eerste dag, omdat dit bezoek enkele uren zou duren waarvan we willen profiteren om andere delen van de stad te leren kennen.

Wawel-kasteel

Na een paar minuten genieten in dit gebied van Krakau, komen we aan in het gebied waar de Wawel-kathedraal zich bevindt, een andere van de bezienswaardigheden in Krakau die je niet mag missen en waar je een keer een spectaculair uitzicht hebt Je krijgt het in perspectief.

Wawelkasteel in Krakau

Het is op dit punt van de route door de oude binnenstad van KrakauWanneer we aandacht besteden aan een van de andere dingen die veel aandacht trekken vanuit Krakau, en ondanks het weinige dat we hebben gereisd, zien we dat het een stad is, maar ook netjes, zeer schoon en rustig. We kunnen deze indruk hebben omdat het nog te vroeg is, maar we kunnen niet ontkennen dat de eerste indruk die we maken erg goed is en we kunnen al zeggen dat we geloven dat Krakau deel zal worden van de lijst van onze favoriete steden in Europa .

We volgen de route van vandaag naderen van de kathedraal van Wawel, betreden de crypte, gratis toegang en naderen vervolgens de ingang van de kathedraal waar we zien dat vandaag een vakantie in Polen is, iets waar we niet eens naar hebben gekeken We hadden het niet overwogen. En het is dat 15 augustus de dag is van de strijdkrachten in Polen, daarom ook een vakantie in Krakau, dus er zijn de hele dag meerdere missen en de kathedraal kan niet worden bezocht totdat ze Massavieringen zijn voorbij.
Een goede optie om de geschiedenis beter te leren kennen en niets te missen in dit gebied, is deze tour door de kathedraal van Krakau en de Wawel-heuvel te boeken met een gids in het Spaans.

Kathedraal van Wawel

Aangezien er nog ongeveer 15 minuten over zijn voordat de mis eindigt, maken we van de gelegenheid gebruik om door het gebied te lopen en te controleren of de toegang tot de Wawel-kathedraal gratis is, het enige dat u moet betalen is 12PLN per persoon om de toren en de graven te bezoeken.

Crypte Wawel-kathedraal

Maar zoals meestal gebeurt in deze gevallen en wanneer je op reis bent, zijn er momenten dat je moet kiezen voor een beetje improvisatie en dat is wanneer we aankomen bij de deur van de kathedraal, na een beetje wachtrij te hebben gedaan, zien we dat Er is mis om 7, 8, 9, 10 en 11:30 uur in de ochtend, dus bezoeken zijn alleen toegestaan ​​van 12:30 tot 16:45 uur in de middag. Met deze optie is alles wat we nog hebben om naar het historische centrum te gaan, de plannen die we een beetje hadden te veranderen en van plan zijn om vanmiddag terug te keren om de kathedraal te bezoeken
Dus nadat we deze beslissing hebben genomen, beginnen we de weg naar het centrum, via Grodzka Street, een van de beroemdste straten in Krakau en een van de beste plaatsen om souvenirs te kopen, het bezoek aan Wawel Castle overslaan, wat dacht je van Zoals we eerder hebben besproken, zullen we niet bezoeken en het voor een andere gelegenheid achterlaten.

Grodzka-straat. Krakow

Route door de oude binnenstad van Krakau

De route van vandaag neemt ons mee door het historische centrum van Krakau, wetende plaatsen zoals Wawel Castle, Wawel Cathedral, Kanonicka Street, St. Andrew's Church, St. Peter and St. Paul's Church, Grodzka Street, the Passage 13, het marktplein, de lakenhalle, de basiliek van Santa Maria, de stadhuistoren, de kerk van San Adalberto, Florianska Street, het Barbican en het Plenty Park.

Om dichter bij het beroemde marktplein te komen, nemen we Kanonicza Street, waar we de karakteristieke architectuur van Krakau beginnen te zien en de eerste tegenkomen melk restaurant, die we met het woord hebben ontdekt peul in het kartel, en het zijn restaurants met traditionele Poolse gerechten, waarin gerechten en menu's worden geserveerd tegen zeer scherpe prijzen.

Melk restaurant Krakow

We blijven op de straat totdat we de Plaza Santa María Magdalena bereiken, waar zich de kerk van San Andrés en de kerk van San Pedro en San Pablo bevinden, die naast elkaar liggen en twee van de meest bezochte kerken in de stad zijn. Als vakantie zien we dat, net als in de Wawel-kathedraal, de mis om 10 uur 's ochtends wordt gevierd, zowel in de ene als de andere, dus we komen binnen zonder toegang te hebben tot de hele kerk, maar we we zien dat ze een soort gezichtspunt hebben, van waar je het interieur van de kerk kunt zien, ook al vieren ze de mis, iets waarmee we een idee kunnen krijgen van het interieur en wat we te zeggen hebben, dat als veel andere dingen in de stad, het verbaast ons heel veel.

San Andres-kerk

Kerk van Saint Peter en Saint Paul

We volgen de route van Oude stad van Krakau onze wandeling voortzetten langs de Grodzka-straat, een van de bekendste straten in de stad, die je niet mag missen en meer op een dag als vandaag, waar op dit moment van de dag winkels beginnen en je vrij veel begint te zien sfeer in de stad, wat ons een aantal prachtige beelden van deze stad geeft.
Plots en bijna zonder waarschuwing komen we aan op het marktplein, het beroemdste in Krakau en ook in Polen, dat we moeten bekennen, is een van de mooiste die we ooit hebben gezien.

Meer praktische informatie om uw reis naar Krakau voor te bereiden

- 10 essentiële plaatsen om te bezoeken in Krakau
- 50 dingen om te zien en te doen in Krakau
- De 5 beste tours en excursies in Krakau
- 10 essentiële tips voor reizen naar Krakau
- 10 restaurants om goedkoop in Krakau te eten
- De beste gratis rondleidingen in Krakau gratis

Marktplein

Met 200 meter x 200 meter wordt dit plein beschouwd als het grootste middeleeuwse plein in Europa en ook een van de mooiste. Hoewel de eenvoudige wandeling door het plein het bezoek aan deze ongelooflijke plek in Krakau, op het marktplein, rechtvaardigt, kunnen we een verscheidenheid aan plaatsen vinden die we je aanraden niet te missen en waaraan je wat tijd moet doorbrengen, omdat Samen vormen ze dit charmante plein, waarin de sfeer altijd aanwezig is.

Lakenhalle

Gelegen in de centrale positie van het marktplein, is dit gebouw een van de beste plekken om te winkelen in Krakau, omdat je binnen veel stands vindt waar je veel souvenirs kunt vinden, min of meer conventioneel.

Basiliek van Santa Maria

Beschouwd als een van de belangrijkste bezoeken van de stad, naast een van de bekendste afbeeldingen, is de basiliek van Santa Maria volledig herkenbaar op het plein, zowel voor zijn profiel als voor zijn twee torens, van verschillende hoogtes, waaraan Je kunt een van hen beklimmen en van waar je een fantastisch uitzicht hebt over de stad.

Toren van het oude stadhuis

Deze indrukwekkende toren, 70 meter hoog, is een van de meest representatieve afbeeldingen van het marktplein. Bovendien kun je naar de top klimmen van waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad, vanuit een ander perspectief naar de toren van de basiliek van Santa Maria.

Kerk van San Adalberto

In de zuidelijke hoek van het marktplein vinden we de kerk van San Adalberto, een kleine kerk, die op een gegeven moment zelfs onopgemerkt zou kunnen blijven en waarin wordt gezegd dat San Adalberto predikte.

Op dit tijdstip van de ochtend dat de zon een beetje begint te knijpen, op het marktplein, dat volledig is omgeven door kleine terrassen met restaurants en coffeeshops, die al vol zijn, zelfs al om 10.30 uur, iets dat geeft een ongelooflijke sfeer aan dit gebied van Krakau en dat we moeten zeggen dat we, hoewel we maar een paar minuten nodig hebben, moeten bekennen dat het echt spectaculair is. Hoewel we ons voorstellen dat het augustus zijn en ook een vakantie zijn, er waarschijnlijk veel meer mensen zijn, maar zelfs daarmee is het zeker een plek die zeer de moeite waard is om rustig te bezoeken en voor wat we zien en zoals we eerder hebben gezegd, zal het gebeuren Wees een van de hoeken van een van onze favoriete steden in Europa.

Marktplein

Een van de eerste bezoeken die we op het marktplein brengen, is naar de Lakenhal, waar we een rondleiding langs de vele tribunes maken, die ondanks het feit dat ze feestelijk zijn meestal open zijn en waar we niet kunnen voorkomen dat we een paar souvenirs kopen, die we mee naar huis nemen om deze geweldige stad niet te vergeten.

Lakenhalle

Na de eerste aankopen naderen we de basiliek van Santa Maria, waar we, net als in de rest van de kerken, een mis vieren, zodat we deze niet kunnen bezoeken, we verlaten het bezoek voor later en gaan direct naar een andere van de gebieden van het plein waar we toevallig meer dan 20 plaatsen vinden waar ze het vieren Pierogi-festival, traditioneel Pools gerecht.

Pierogi-festival

En hoe zou het anders kunnen dat we stopten bij een van de kraampjes, met verschillende prijzen, waar we drie variëteiten bestelden, in dit geval gebakken, voor 7PLN die we proefden in een van de tafels in het midden van het plein en die ons dienen om vermaak de maag tot de maaltijd.

pierogi

Hierna enigszins express stop en met de maag al in staat om de route door de te volgen Oude stad van Krakau, keren we terug naar het centrale deel van het marktplein, waar we ons aan de achterkant van de lakenmarkt bevinden, een ambachtelijke markt met veel kraampjes die het plein een heel speciale en charmante sfeer geven, naast een claim en een gevaar zijn, omdat ze heel originele dingen hebben, maar ook heel andere handgemaakte souvenirs dan we gewend zijn te zien in de meeste winkels, dus het is een verleiding om hier rond te lopen.

Ambachtelijke winkels op het marktplein

Een ander ding dat ons veel aandacht trekt nu we in het historische centrum zijn, is dat ondanks de hoeveelheid mensen die we hier nu zijn, alles erg schoon en netjes is, naast het niet op enig moment waarnemen van een chaotische omgeving, hoeveel mensen er zijn. Zelfs in de openbare toiletten die zich in een van de delen van het plein bevinden en die we in verschillende delen van de stad vinden en waar je 1PLN per persoon moet betalen, vinden we diensten vol mensen, maar zeer schoon en met één persoon dat elk van de diensten binnenkomt om het schoon te maken telkens wanneer een toerist vertrekt. Vanwege dit soort details is het niet verwonderlijk dat de stad er zo schoon en opgeruimd uitziet.
Net als de netheid en orde, een van de dingen die onze aandacht trekken en die we willen benadrukken, is het aantal VVV-kantoren dat we zien en het is dat we praktisch in het gebied van het historische centrum hebben gezien als 12 kantoren van Toerisme, dat hoewel ze vrij klein zijn, allemaal open is ondanks het feestelijk zijn.

Basiliek van Santa Maria. Marktplein

Het is praktisch 1 uur 's middags wanneer we besluiten om dit speciale deel van Krakau te verlaten, waar we over 5 dagen een van de nachten van deze reis naar Krakau terugkeren om foto's te maken en ook op een ander moment van de dag om de basiliek van Santa Maria te bezoeken en zijn toren, om ons op weg naar de muur te krijgen, het volgende punt dat we zullen bezoeken op deze route langs de Oude stad van Krakau.
Om daar te komen nemen we Florianska Street, een van de beroemdste straten in Krakau, die ondanks dat het vrij kort is, een van de belangrijkste verkeersaders van de stad is en van het marktplein naar de San Florian-poort gaat.

Florianska-straat en San Florian-poort

Zoals het is gebeurd met de rest van de sites die we hebben bezocht, blijven veel van de locaties, ondanks dat het vandaag een vakantie is, open, dus de sfeer is nog levendiger in het stadscentrum en meer in deze commerciële slagaders , die op dit moment van de dag al vol mensen beginnen te staan.
Zodra we de muur bereiken, vinden we een van de mooiste en meest charmante hoekjes van Krakau, met de Florian-poort, vanwaar u, als u zich net onder de boog bevindt, een ongelooflijk uitzicht heeft op Florianska-straat met de basiliek van Santa María op de achtergrond.

Uitzicht op Florianska Street vanaf Florian Gate

Dit deel van de stad, waarin naast de stadsmuur, waarvan momenteel slechts een fragment van 200 meter is bewaard, de kabinetmakers-toren, de timmerlieden-toren en de Barbican, die ook deel uitmaakte van het verdedigingssysteem van Krakau.
Tegenwoordig vinden we in de plaats van de muur een van de groene longen van de stad, het Plenty Park, dat werd gebouwd op de plaats die ooit de muur bezet en een ring vormt die de stad omringt, waarin veel lokale bewoners Ze houden van wandelingen en buitensporten en we zullen het later bezoeken.

Krakau muur

De beste tours en excursies in Krakau in het Spaans

Als u liever de voorbereidingen vergeet of weinig tijd heeft, kunt u de volgende tours in het SPAANS boeken
- Excursie naar Auschwitz-Birkenau
- Wieliczka-zoutmijntour
- Privérondleiding door Krakau
- Gratis rondleiding door Krakau Gratis!
- Aanbieding: Auschwitz + zoutmijnen op één dag
- Excursie naar Zakopane en het Tatra-gebergte
- Veel meer excursies en rondleidingen in / vanuit Krakau hier

In dit deel van de stad is er ook een van de meest charmante plekken en het is dat we in een van de muren van de muur een tentoonstelling kunnen vinden van schilderijen, van verschillende stijlen en kunstenaars, die een echt indrukwekkend gevoel geven aan de plek, Naast een mooie kleurtoon.
Het is net na 2 uur 's middags wanneer we zeggen dat het tijd is om te zoeken naar een plek om te eten en energie op te laden om verder te gaan met het bezoek aan de Oude stad van Krakau.
Na het beoordelen van de restaurants in de omgeving, besloten we Szalone Widelce, een zeer aan te bevelen restaurant, waar we een vleespastei, een varkensschelp met champignons, meer bier, frisdrank en twee koffie voor 91PLN bestelden.

Szalone Widelce

En in dit geval: totale lul. Het tandsteen, een gerecht dat een van onze favorieten is en we hebben het vele malen geprobeerd en in verschillende restaurants, moeten we bekennen dat het zowel het visuele als het smaakniveau het ergste is dat we ooit hebben geproefd en de sint-jakobsschelp zonder straf of glorie passeert. Als we toevoegen dat ze ons op dit moment de brief brengen, laten ze ons kiezen tussen alle gerechten zonder ons iets te vertellen, want later wanneer we de pierogis kiezen, een van de meest traditionele en meest gevraagde gerechten, vertellen ze ons dat vandaag helaas Ze hebben niet iets dat ze ons direct in het begin hadden kunnen vertellen en bespaarden ons de wachttijd en tijd om een ​​ander gerecht te kiezen. Dit is de reden waarom we eerlijk zijn, dit is een restaurant waar we niet zouden terugkeren, noch kunnen we aanbevelen.

Het is drie uur 's middags wanneer we terugkeren naar de route van Oude stad van Krakau, hoewel na de twee koffie die we in het restaurant hadden en dat we moeten zeggen, ze waren vuil water, we kunnen het niet laten om een ​​technische stop te maken bij Zarowka Café, op Florianska Street, waar we een zelfgemaakte limonade, een ijskoffie en een cake bestellen voor 29PLN, waarmee we ons volledig verzoenen met de Poolse keuken en wat we te zeggen hebben, Het is een van de meest charmante plekken waar we van genieten in de stad.

Zarowka koffie

Na deze stop keren we terug naar de straten van Krakau om terug te keren naar het marktplein, dit keer en om rechtstreeks naar het loket van de basiliek van Santa Maria te gaan, gelegen vlak voor de ingang voor bezoekers, waar we nemen De tweede verrassing van de dag is dat wanneer we aan de kassa aankomen, ze ons vertellen dat de toren vandaag gesloten is, maar dat ze morgen om 9 uur 's ochtends openen en we geen problemen zullen hebben met het kopen van kaartjes. Dus besloten we om dit reisschema te verlaten voor de Oude stad van Krakau, haar achterlatend voor morgen wanneer we de tour van het concentratiekamp Auschwitz komen doen.
En dus besloten we om te draaien en weer te gaan zoals we vanmorgen hadden gedaan, en opnieuw naar de kathedraal van Wawel te naderen, waar we het geluk hebben aan te komen wanneer het punt staat te sluiten, omdat we ons niet herinneren wat we vanochtend hadden gezien Het sloot om 16.45 uur en we kwamen om 16.30 uur aan.
We moeten dus snel een bezoek brengen, zonder al te veel te stoppen, maar de belangrijkste plaatsen van de kathedraal te zien, waar foto's niet zijn toegestaan.
Na een wandeling door het gebied, dat nog steeds even levendig is als morgen, nu nog meer, omdat we veel georganiseerde groepen vinden, en ook met veel mensen die de gratis rondleidingen in de stad doen, keren we terug naar het marktplein , nogmaals, waar we terug willen gaan naar enkele van de meest karakteristieke straten van dit deel van de stad, naast de aangrenzende straten, die hetzelfde of charmanter zijn dan de bekendste.

Na deze wandeling, doelloos door het historische centrum van de stad, een van de dingen die we graag doen tijdens de reizen en dat we niet konden stoppen met deze reis naar Krakau in 5 dagen, kwamen we aan bij Plenty Park, een van de groene hoeken van de stad, die, zoals we eerder zeiden, vandaag de plaats inneemt die de muren ooit bezetten, rondom de stad.

Plenty Park

Na een zeer aangename wandeling door een van de longen van de stad, waarin we terugkeren om te verifiëren dat voor veel mensen die vrijwel niemand horen en mensen hoogopgeleid zijn, we weer in het zenuwcentrum van de stad aankomen wanneer het bijna acht uur 's middags is, op welk moment na slechts 5 uur te hebben geslapen en de tour van vandaag door de Oude stad van KrakauWe besloten dat het tijd is om ergens te zoeken om te eten.
Na het bekijken van de aanbevelingen van het gebied waarin we ons bevinden en zonder te ver van het centrum te willen komen, kozen we voor het Bianca-restaurant, een Italiaans restaurant, midden op het marktplein, waar we een soep van de dag bestelden, champignongoten, ravioli, Bier en water en dessert voor 116PLN.

Bianca restaurant. Krakow

Na de ervaring moeten we zeggen dat, hoewel het een beetje duurder is dan de restaurants waar je traditionele Poolse gerechten kunt vinden, als we er rekening mee houden dat we geen zin hadden om te veel te eten, en dat het product van topkwaliteit is, hoewel het een beetje duurder dan gemiddeld in Krakau, het is meer dan aanbevolen!

En dus, om 20.00 uur, keren we terug naar het Logos-hotel, waar we na een tijdje werken als kinderen vallen en dromen dat we morgen weer wakker worden in Krakau, een van de mooiste steden ter wereld.

Dag 3: Bezoek Auschwitz vanuit Krakau, marktplein, St. Mary's Basilica, Collegium Maius