Nuwara Eliya-theefabriek

Dag 9: NUWARA ELIYA

Zaterdag 29 juni 2013

Het idee sinds we deze reis gepland hadden Sri Lanka was om een ​​van de dagen in te wijden de stad Nuwara Eliya om ons kennis te laten maken met de ongelooflijke wereld van thee.
We hadden op veel plaatsen talloze meningen gelezen over de beste theefabrieken, waar we het hele proces van het maken van thee konden zien, maar na veel zoeken en zoeken, kozen we ervoor om ons eerste bezoek in Mackwoods de beste te maken Nuwara Eliya-theefabriek en een van de bekendste in de Hooglanden.
** Update 2018: Ismael vertelt ons dat de fabriek de nieuwe naam Dambro heeft gekregen, hoewel deze in Google Maps te vinden is onder de naam Mackwoods. Heel erg bedankt voor de informatie Ismael!
We maken de wekker om 7 uur 's ochtends wakker en na een goed ontbijt in het Trevene Hotel met uitzicht op de tuin, vroegen we in hetzelfde hotel in Nuwara Eliya de prijzen die ze moeten betalen voor het bezoek aan de theefabriek en geeft ons een prijs van 4000 roepies, wat een stop bij Ramboda Falls toevoegt.

De waarheid is dat we het behoorlijk overdreven hebben gezien, dus besloten we naar het centrum te gaan en daar wat tuk-tuk te vragen om te zien hoeveel dezezelfde route ons verlaat.
En als u de prijs van het hotel kent, is het altijd gemakkelijker om te onderhandelen.
Het eerste idee, terwijl we in het centrum aankomen, is om te onderhandelen voor een compleet reisschema, inclusief een bezoek aan de theefabriek Mackwoods, doorgaan naar de Ramboda-watervallen, zo vaak als nodig stoppen om de theevelden en de vrouwelijke plukkers te zien thee en als we tijd hebben ook stoppen bij een van de bekendste fabrieken in de de stad Nuwara Eliya, Pedro 's thee.
En volgens de prijs die u ons geeft, probeer dan ook te onderhandelen voor de reis van morgen terug naar het treinstation Nanu Oya, vanwaar we een andere trein nemen die ons naar Kandy brengt.
En met dit idee komen we de eerste tuktuk tegen en we denken er niet te veel over na, we beginnen onderhandelingen ...
Het geeft ons een initiële prijs van 3500 roepies voor alles en hoewel het nog steeds veel goedkoper is dan in het hotel, proberen we alleen de Mackwoods-theefabriek te onderhandelen en het geeft ons een prijs van 1500 roepies en hoewel het niet de waterval omvat, wat niet essentieel is Voor ons denken we niet veel meer en accepteren we de deal met een goede handdruk en een glimlach.
Hier begint onze dag met het verkennen van de theevelden van de stad Nuwara Eliya.
We hebben niet gezegd dat Nuwara Eliya het daar "nurelia" uitspreekt en een van de woorden is die ons het meest heeft gekost om te leren in al onze reizen door Sri Lanka en de Malediven.
Dat gezegd hebbende, gaan we verder met de rondleiding van de dag.
Bij vertrek de stad Nuwara Eliya, komen we in Kandy Road, een van de mooiste wegen die we ooit hebben gezien.
Hoewel het slecht weer is en als we het gebied van theeplantages betreden, merken we dat de mist een constante wordt in onze dag, het groen overstroomt onze dag opnieuw.

Landschappen van Nuwara Eliya

Nuwara Eliya afbeeldingen

We zullen dat niet herhalen Sri Lanka Het is een van de groenste landen die we ooit hebben gezien. Er is geen gebied waar we zijn geweest waar een andere kleur overheerst.

Nuwara Eliya

Naarmate de ochtend vordert en we doorgaan met het verkennen van Kandy Road, waarbij we verschillende stops maken op punten waar het landschap de hik neemt, zijn we blij vandaag te komen met een jas en laarzen.
De kou is onze dag tot dag ingegaan en van wat we zien, lijkt het niet alsof we ons willen verlaten!
Nu begrijpen we waarom we zoveel aanbevelingen hadden gelezen over het dragen van warme kleding voor de Hooglanden.

We zijn nog steeds op Kandy Road ...

Wanneer we meer dan 30 minuten reizen, beginnen we de eerste tekenen van de theefabriek Mackwoods te zien in het midden van de theevelden.

Eerste tekenen dat we Mackwoods naderen !! Nuwara Eliya-theefabriek

Na een tijdje zien we in de verte de beroemde theefabriek Mackwoods tussen theevelden, die ons met open mond achterlaten.

Nuwara Eliya theevelden. Nuwara Eliya-theefabriek

The Mackwoods Tea Factory in de verte ... Nuwara Eliya Tea Factory

We kunnen niet ontkennen dat de landschappen in de Hooglanden spectaculair zijn.

Tussen theevelden. Nuwara Eliya-theefabriek

We parkeerden op de parkeerplaats en de tuk-tuk-chauffeur begeleidt ons naar de ingang waar een meisje dat ons in de fabrieksfaciliteiten zal begeleiden ons ontvangt.
In de theefabriek Mackwoods zijn er geen toegangsprijzen en het bezoek is gratis, iets om te overwegen bij het kiezen van een fabriek waar u meer te weten kunt komen over het hele productieproces van "Sri Lankaans goud".

Meer praktische informatie om uw reis naar Sri Lanka voor te bereiden

- 10 essentiële plaatsen om te bezoeken in Sri Lanka
- 10 essentiële tips voor reizen naar Sri Lanka

Het eerste deel van het bezoek vindt plaats buiten de theefabriek, waar het ons verschillende planten laat zien en waar we kunnen zien dat alleen de laatste 3 bladeren van de tak worden gebruikt en dat volgens de variëteit thee zelfs de laatste zelfs wordt gebruikt.
Vanaf hier gaan we naar het binnengebied, waar we de rest van het proces zien, van drogen tot het verpakkingsproces.

Thee droogmachine in Mackwoods. Nuwara Eliya-theefabriek

De geur in de Nuwara Eliya-theefabriek Het is geweldig en meer voor mensen die van dit drankje houden.
Je wilt hier voor altijd blijven!

Theefabriek Mackwoods. Nuwara Eliya-theefabriek

Theeverpakking in Mackwoods. Nuwara Eliya-theefabriek

Het bezoek duurt ongeveer 40 minuten of zo en dan passeren ze ons naar de theewinkel, waar ze ons een goede kop thee geven ... mmm ... geweldig !!

Genieten van Mackwoods Nuwara Eliya-theefabriek

De sfeer en het uitzicht op de theevelden, zorgt ervoor dat we ons zo ontspannen dat we, wanneer we naar de klok kijken, zien dat we hier bijna een uur zijn geweest!

Thee drinken bij Mackwoods. Nuwara Eliya-theefabriek

Het "goud" van Sri Lanka ... Nuwara Eliya-theefabriek

Het is tijd om de theevelden van de theefabriek van Mackwoods uit de eerste hand te leren kennen!
We zien dat veel van de bezoekers, de meeste van hen in bussen met georganiseerde excursies komen, bij het uitkijkpunt blijven dat zich recht voor de ingang van de fabriek bevindt.

Uitzicht op de theevelden vanuit het gezichtspunt van Mackwoods. Nuwara Eliya-theefabriek

We gaan niet ontkennen dat de uitzichten vanaf hier heel goed zijn, maar we willen de velden betreden en ze met meer rust kunnen lopen, dus vragen we toestemming aan een meisje uit de fabriek, die ons vertelt dat we het kunnen doen, maar zonder weg te gaan van een gebied dat ons vertelt ... en gezegd en gedaan!

Tussen theevelden. Nuwara Eliya-theefabriek

De zon is net een beetje opgekomen, het lijkt erop dat hij ons wil verwelkomen op onze specifieke tour door de theevelden van de Hooglanden van Sri Lanka.

Genieten tussen theevelden. Nuwara Eliya-theefabriek

Theevelden in Mackwoods. Nuwara Eliya-theefabriek

Thee velden Nuwara Eliya-theefabriek

Gedurende de hele weg of in Mackwoods hebben we geen vrouwen thee zien verzamelen en dat is een van onze doelen vandaag, dus spraken we met de tuk tuk-jongen om ons verder te brengen naar de Nuwara Eliya-theefabriek Blue Bird om ze in hun velden of op de weg te proberen te zien. We hopen geluk te hebben!
In de onderhandelingen over de nieuwe prijs staat hij erop om ons naar een nabijgelegen waterval te brengen, naar Ramboda Falls en hoe het ons meestal overkomt, hoewel op dit moment het bezoek aan de waterval vandaag naar onze achtergrond is verdwenen, zonder te weten hoe of waarom, we accepteren het uiteindelijk!
We zijn nog steeds niet zeker hoe ze het doen, maar het is heel duidelijk dat ze een psychologische methode gebruiken waarvan we niet weten dat ze ons zo snel van gedachten doet veranderen!
Voor deze nieuwe sectie zijn we overeengekomen om 1000 roepies meer te betalen dan wat in het begin was afgesproken en we waarschuwen je dat we onderweg zo vaak als nodig stoppen om thee-plukkers uit Sri Lanka te blijven zoeken.

Mistweg van Ramboda Falls

We passeren de Blue Bird-theefabriek, om het Ramboda Falls-gebied te bereiken en om van dichterbij te bekijken, de chauffeur brengt ons een hotel binnen, van waaruit we niet kunnen ontkennen dat we een fantastisch perspectief hebben.

Ramboda-watervallen

Ze nodigen ons uit om te gaan zitten en iets te drinken, wat we beleefd weigeren en u vragen om ons terug te brengen naar onze langverwachte theevelden.
In verschillende stopplaatsen die we maken om het landschap te bewonderen en foto's te maken, worden we benaderd door vrouwen en kinderen die ons om geld vragen, iets dat we tot nu toe niet in Sri Lanka hadden gezien en dat onze aandacht trekt.
Onze intuïtie is om te denken dat ze het doen, omdat eerder iemand hier al door is gegaan en het aan hen heeft gegeven, dus het zorgt ervoor dat die kinderen geloven dat deze methode de snelste manier is om dat geld te krijgen.
Hoeveel het ons ook kost, we geven ons dat geld niet, wetende dat als we dat deden, we alleen maar blijven vragen.
In deze gevallen geven we er altijd de voorkeur aan om schoolbenodigdheden, medicijnen ... enz. Die we geven naar een plaats te brengen waarvan we weten dat ze er goed gebruik van zullen maken.
De tuk-tuk-jongen vertelt ons onderweg dat we veel geluk hebben met het weer, zelfs als het koud is, want tot twee dagen geleden regende het elke dag bijna zonder te stoppen.
We hebben ongetwijfeld veel geluk, hoewel we tot nu toe geen theeplukkers hebben gezien.
We gaan terug naar Kandy Road, deze keer weer oplopend tussen de oneindige theevelden en de volgende stop maken we het bij de Blue Bird-fabriek, waar we besluiten dat we het bezoek niet zullen maken en we alleen door de omliggende velden zullen lopen, hoewel al Van ver zien we dat er niemand aan het werk is.

In de Blue Bird Tea Factory. Nuwara Eliya-theefabriek

Dat zorgt in eerste instantie voor een beetje verdriet, omdat we al zien dat we zullen vertrekken zonder ze te zien werken, zoals gebeurde met Mirissa met de wadende vissers.
Natuurlijk zal deze tegenslag ons niet beletten te genieten van onze bijzondere wandeling door de indrukwekkende theevelden, die ons een indrukwekkende kleur en een geur blijven bieden die ons dronken maakte sinds we aankwamen.

Tussen theevelden van de Blue Bird Factory. Nuwara Eliya-theefabriek

Theevelden van de Blue Bird Factory. Nuwara Eliya-theefabriek

De landschappen, nu duidelijker, zijn indrukwekkend en de geur van groen en regen is ongelooflijk!
Een van de "souvenirs" die we zullen nemen Sri Lanka Het zal de onmiskenbare geur van de Hooglanden zijn.

Genieten van de ongelooflijke theevelden van de Blue Bird Factory

The Green of the Blue Bird Factory Tea Fields

Hij moet afscheid nemen van de theevelden van de Blue Bird Factory. Nuwara Eliya-theefabriek

Vanaf hier komt het terug naar de stad Nuwara Eliya waar we de tuk-tuk zeggen dat ze ons direct bij de Grand Asian moeten afzetten, waar we vandaag weer zullen eten!
We kwamen kort voor 1 uur aan in het restaurant Nuwara Eliya. Uiteindelijk zijn we bijna 5 uur geweest in het bezoeken van de fabrieken en theevelden en ze hebben ons Rs 2.500 gekost. We gaan niet klagen. Wij geloven dat het een goede prijs is geweest, hoewel we moeten zeggen dat de jongen, ondanks onze aandrang om de theeplukkers te willen zien, niet teveel moeite heeft gedaan om het te krijgen.
We hebben honger, dus bestelden we 4 samosa's, 2 knoflook Naan, chiken thali en een chiken tandoori plus water.

Genieten van de Grand Asian in Nuwara Eliya

De waarheid is dat het eten vandaag niet zo goed was als gisteren, maar we kunnen zeggen dat het een van de beste restaurants in Nuwara Eliya is. Uiteindelijk vroegen we om koffie en thee, maar na meer dan een half uur wachten en zien dat ze het niet bij ons hadden gebracht, vroegen we direct om de rekening.
Alles voor 1720 roepies.
De ober, die ziet dat we de rekening voor de vertraging vragen, brengt ons op dit moment koffie en thee en vertelt ons dat hij alsjeblieft niet betaalt, dat hij ons het huis uitnodigt voor de vertraging.
Als we niets meer van dit land kunnen vragen!
Toen we afscheid namen van de tuk-tuk-jongen, vroeg hij ons of we naar een andere plaats gingen om hem te bellen en gaf ons zijn telefoonnummer.
Terwijl we aan het eten waren, hebben we besloten dat we niet worden verslagen door grootkopkoppen en dat we de middag doorbrengen op zoek naar theeplukkers, zelfs als dit het laatste is wat we doen in de stad Nuwara Eliya!
Wat er gebeurt is dat we een andere persoon willen proberen, om te zien of we meer geluk hebben en gewoon het Aziatische Hotel verlaten, we zien een tuk-tuk met een oudere man, die we om een ​​prijs vragen om eerst naar de Nuwara Eliya-theefabriek Pedro's Tea (waarvan een andere jongen ons vertelde dat het ons Rs 600 zou kosten) en vooral benadrukken we dat we willen proberen om de vrouwen van thee te zien.
Wij geloven dat de reden voor onze aandrang niet erg duidelijk is wanneer het op een normale dag gebruikelijk is om ze te zien ... maar we weten dat vandaag niet zo is!
We hebben Kandy Road, 2 theefabrieken en geen teken daarvan bezocht ... dus er gebeurt iets ...
Voordat we gaan rijden en half onderhandelen, geven we hem een ​​laatste bod, 400 roepies als we ze niet zien en we zullen hem twee keer betalen als we het eindelijk krijgen.
Let wel ... we nemen wat nodig is 😉 En met een handdruk keren we terug op het pad van de theevelden.
De dag lijkt te duren en zelfs een beetje zon komt op, iets dat we enorm waarderen en meer toen we dachten dat de moesson ons erg zou beïnvloeden en de voorspellingen van de laatste dagen erg slecht waren.
Zodra we aankomen bij de Pedro's Tea-theefabriek, bij dezelfde ingang, vertellen ze ons dat de vrouwen vandaag niet werken, het heeft tot 2 dagen geleden geregend en een deel ervan is een weekend ... dus in deze fabriek is het onmogelijk om ze te zien en in de rest van de velden zien ze het heel moeilijk.
We zullen niet vertellen welk gezicht we nog hebben! En meer wanneer we vragen hoe ze het zien om hen morgen zondag te zien, voordat ze naar Kandy vertrekken en ons vertelt dat morgen onmogelijk zondag is!
Als ons gezicht een gedicht is, is onze chauffeur een film. Wij geloven dat hij zich op dit moment heeft gerealiseerd dat hij misschien bij ons niet de zaken van de maand heeft gedaan.
Hij vertelt ons dat hij de weg op zal gaan om te zien of we geluk hebben, maar als ze ons dit al hebben verteld, ziet hij het moeilijk.
Hij vraagt ​​om de paar meter aan de lokale bevolking die we oversteken en iedereen vertelt hem dat we ze niet zullen vinden, totdat we een paar jongens ontmoeten die we begrijpen door de gebaren, die zeggen dat een beetje hoger, de weg volgen er een paar zijn.
Onze chauffeur vertelt ons niets, maar plotseling komt hij op een modderige weg waar de tuktuk nauwelijks kan klimmen en we beginnen vast te lopen. Hij zegt nog steeds niets tegen ons en draait zich om en neemt opnieuw de weg ...
We kijken elkaar aan, denken dat we de laatste kans al hebben gemist, wetende dat ze morgen niet werken, het was vandaag of nooit. We weten dat het drastisch klinkt, maar het is een van de "doelstellingen" die we in de Hooglanden hadden en de waarheid is dat het ons enthousiast maakte.
Als hij hieraan denkt, draait hij plotseling de tuktuk en gaat een ander pad op, waarbij hij theevelden kruist.
We worden weer modderig, hij draait zich om, kijkt ons aan en vertelt ons dat als we het niet erg vinden om verder te lopen, omdat deze weg erg moeilijk is om verder te gaan met de tuktuk. Maar hij vertelt ons nooit of verzekert ons dat we theeplukkers zullen zien.
We lopen 5 minuten tussen de theevelden en er zijn ... kleine puntjes in de verte, die de eerste en belangrijkste schakel zijn in de gouden keten van Sri Lanka. Zij zijn de theeplukkers van Sri Lanka!

We hebben eindelijk de theeplukkers kunnen zien !!

Kleuren tussen het groen van de theevelden

Even word ik opgewonden. Het lijkt gek, maar dit is een van de meest opwindende momenten van ons reizen door Sri Lanka en de Malediven.

Theeplukkers

Thee plukkers details

We laten onze rugzakken op de grond liggen en na een goede tijd ze te hebben bekeken, vragen we toestemming om foto's te maken. Gezien zijn verklaring gaan we de theevelden om ons heen en volgen ze, niet in staat om te stoppen met ernaar te kijken.

"
Tamil vrouwen die thee verzamelen op het gebied van Nuwara Eliya

Die snelle handen die de top 3 theebladeren selecteren en ze snel in de manden of zakken stoppen die ze op hun hoofd dragen.

Afbeeldingen tussen de theevelden

Er zijn geen woorden om uit te leggen wat we zien. Het is een van die ervaringen die je eens in je leven moet hebben.

Theeplukkers fotograferen

Thee plukkers details
"
Theeplukkers die thee verzamelen in Nuwara Eliya

Na een tijdje, geabsorbeerd door wat we voor ons hebben, kijken we naar onze chauffeur en zien hem met een glimlach van oor tot oor, naar ons kijkend.
We benaderen hem en hij vertelt ons dat hij heel gelukkig is, omdat hij heeft bereikt waar we om vroegen en hij ziet ons dat we heel gelukkig zijn.
Hij vraagt ​​ons om een ​​foto met ons te maken en natuurlijk ... we maken er meerdere! M. Manualanthan is weer een van die mensen geworden waar we elke keer aan zullen denken Sri Lanka.

Met onze vriend M. Manualanthan

Hij is onze "gelukkige man" in Nuwara Eliya geweest.

Genieten van een onvergetelijke ervaring!

Op dit moment willen we een onderdeel maken. Iedereen zou kunnen denken, inclusief wij, die dit deel van het verhaal lezen, dat deze vreugde van de chauffeur werd veroorzaakt door de reden waarom we hem hadden verteld dat we hem dubbel zouden betalen als we de vrouwelijke theeplukkers zouden vinden. We weten ongetwijfeld dat dat hem ook beviel, maar het moet ook gezegd worden dat het niet de bedoeling was om raketten te lanceren.
En wat ons echt verzekert dat zijn interesse niet puur economisch was, is dat we vandaag, meer dan een maand na onze aankomst van de reis, verschillende foto's, ansichtkaarten en brieven hebben uitgewisseld ...
In het leven ontmoeten we veel mensen, maar er zijn er die het op een speciale manier doen. M. Manualanthan is een van hen.
Laten we doorgaan met het dagboek van onze dag in Nuwara Eliya ...

Na bijna een uur kijken, vertellen we onze gelukkige man dat hij ons naar het Nuwara Eliya hotel kan terugbrengen.

Afbeeldingen van theeplukkers

Theeplukkers bij Nuwara Eliya

Vandaag hebben we de dag voltooid, maar voordat we vertrekken, kunnen we niets anders doen dan ons hoofd draaien voor de laatste keer ...

Op weg naar ons hotel in Nuwara Eliya met M. Manualanthan

Bij aankomst in het hotel betalen we u wat is afgesproken en geven we u een goede tip, in de hoop dat het de moeite kost die u hebt gedaan om ze te vinden en vooral om ons te helpen dit doel te bereiken.
Het is bijna vijf uur 's middags, dus we blijven in de hotellounge van Nuwara Eliya, hebben een goede tijd om thee te drinken en te rusten, wanneer we een paar op ons af zien komen. Als we hallo zeggen, kijken we verrast en zien we dat zij het Spaanse echtpaar zijn waarmee we samen waren op de dag dat we op het vliegveld in Sri Lanka aankwamen.
Slachtoffers die zich voordoen in het leven en ons nooit verrassen!
Ze zitten bij ons en we wisselen meningen uit over de reis en enkele contacten die we hebben gelegd, sinds ze in het noorden van het land zijn begonnen en wij in het zuiden en we zijn net overgestoken, in de prachtige Hooglanden, een tussenpunt in de meeste van routes door Sri Lanka.
Wanneer de honger begint te verkrampen, besluiten we om naar de stad te gaan en in een wisselkantoor direct naast de Milano, een zeer aan te bevelen restaurant Nuwara Eliya, zien we dat de roepie is gestegen naar 168, dus we veranderen wat meer geld en zo We bleven nog een paar dagen rustig.
Terwijl we hier besloten te blijven eten en bestelden we wat gefrituurde noedels en een nasi goreng met water en cola.
Het restaurant zit vol met lokale mensen, iets dat ons altijd een goede sfeer geeft, omdat het een teken is dat het een goede plek is.
Terwijl we wachten om te worden bediend, maken we rekeningen over het geld dat we nodig hebben voor de rest van de reis en wetende dat er niet veel uitwisselingsopties zullen zijn en hier het prima was, besloten we terug te gaan naar het uitwisselingshuis, om wat meer geld te wisselen .
Nu kunnen we rustig eten!
Van hieruit nemen we een tuk-tuk voor 120 roepies, zoals gisteravond, om niet naar het hotel te lopen, zodat we geen weg hoeven te beklimmen die op dit moment van de nacht niet al te licht is.
We kwamen aan in The Trevene Hotel toen het iets na 21.00 uur was en we bleven een tijdje in de lounge, profiteerden van de gratis Wi-Fi voor een dampende kop thee ... wat e-mail beantwoorden, inhalen en vooral dromen ... dromen ... met nog een nieuwe dag in Sri Lanka

Tussen theevelden in Nuwara Eliya

Genieten van de beste thee ter wereld in Nuwara Eliya

Gelukkig tussen de theevelden in Nuwara Eliya

De beste manier om de dag in Nuwara Eliya te beëindigen, was om ze te zien ...
Dag 10