Mýrdalsjökull-gletsjertour

Dag 5: SELFOSS - SELDJALANFOSS - GLJÚFURÁRFOSS - EYJAFJALLAJÖKULL (gezichtspunt van de vulkaan) - SKOGAFOSS - DYRHÓLAEY - MYRDALSJOKULL - HOF

Vandaag, en op de vijfde dag van onze reis naar IJsland, moeten we een beetje vroeg opstaan. We hebben een meest complete dag met veel plaatsen om te bezoeken en we moeten om 13.30 uur in de omgeving van Mýrdalsjökull zijn, wat de tijd is dat we zijn gebleven om onze Mýrdalsjökull-gletsjer-excursie.
Om 6.30 uur 's ochtends ontbijten we al bij Julia's Guesthouse en om 7 uur hebben we al de huurauto in IJsland geladen en de GPS van de mobiele telefoon verbonden met de eerste stop van de dag, de Seljalandfoss-waterval, op 50 kilometer van Selfoss in de richting van Vik.

Vandaag lijkt het erop dat je vingers gekruist niet veel effect hebben gehad. De dag is erg grijs aangebroken en naarmate we vorderen begint de regen aanwezig te worden.
We hopen dat het verbetert, zelfs een beetje de hele dag door en ons in staat stelt om te blijven genieten IJsland bij mooi weer.
Als we de. Naderen de waterval Seljalandfoss stop met sprankelen, hoewel de lucht nog steeds grijs is en kort voor 8 uur 's ochtends zien we het aan de linkerkant van de weg. Ongelooflijk. Een spektakel van de natuur.
We parkeren recht voor ons en als we dichterbij komen, beseffen we dat we voor een van de meest ongelooflijke plaatsen staan ​​waar we ooit zijn geweest.

Waterval van Seljalandfoss

Deze foto hebben we ongetwijfeld honderden keren in documentaires gezien, die laat zien hoe je aan de binnenkant van de waterval kunt komen, echt is en nu kunnen we het zelf controleren.
Naarmate we dichterbij komen, lijkt het nog ongelooflijker en zodra je het aan de binnenkant grenst, is het des te indrukwekkender.

Uitzicht vanuit de Seljalandfoss-waterval

Zonder twijfel is het wandelen op een gladde vloer, achter de waterval, een van de meest verbazingwekkende ervaringen die we tijdens onze reizen hebben gehad.

Uitzicht vanaf het pad dat grenst aan het binnenland van Seljalandfoss

Geweldig Seljalandfoss

We genieten van dit ongelooflijke natuurspektakel en denken vooral dat als we de laatste dag van de reis nog een paar uur over hadden, we zouden overwegen om vanuit Reykjavik terug te komen om er weer van te genieten.

Vanaf hier nemen we de auto en gaan langs de Pórsmörk weg naar de waterval Gljúfurárfoss, die tussen een verborgen kloof valt.

Boek de best beoordeelde Spaanse en Engelse reizen en excursies in IJsland door reizigers:

- Zuidkust en watervallen in IJsland
- Zuidkustwatervallen en gletsjermeer in 2 dagen
- Sneeuwscooteravontuur in het zuiden van IJsland
- Etappes van de Tour of the Game of Thrones
- Quadtour aan de zuidkust van IJsland

- Veel meer excursies en rondleidingen hier

We hadden gelezen dat Gljúfurárfoss een half uur lopen van Seljalandfoss was en hoewel ons uitzicht en GPS ons vertelden dat het veel minder was, namen we de auto om ervoor te zorgen en eenmaal op de parkeerplaats bevestigden we dat het ongeveer 5 minuten lopen is van Seljalandfoss, U kunt dus perfect lopen als u niet met de auto wilt.
Vlak voor de watervallen is er een camping die ons eraan herinnert wat we moeten doen Reizen per camper naar IJsland moet spectaculair zijn.

Waterval van Gljúfurárfoss

IJsland is ongetwijfeld een land waar pure landschappen een heel bijzondere betekenis krijgen.
Een ander van de dingen die we hadden gelezen is dat om toegang te krijgen tot de Waterval van Gljúfurárfoss moesten we in een rivier door de kloof, dus namen we wat handdoeken om later te drogen.
Nou, dit is ook niet het geval geweest, we hebben toegang via een rivier, maar we kunnen perfect oversteken met de waterpoeflaarzen zonder problemen en in 1 minuut hebben we het voor ons. Nog een van de meest verbazingwekkende natuurshows die we ooit hebben gezien.

Waterval van Gljúfurárfoss

Hier moeten we zeggen dat we meningen voor alle smaken hebben gelezen, van mensen die zeggen dat ze niet zoveel zijn, als mensen, zoals wij, tot degenen die ze buiten adem hebben gelaten.
Alles is een kwestie van smaak, maar vergeet ongetwijfeld niet om het zelf te controleren en meer wanneer het toegankelijk is (tenminste in de tijd waarin we zijn geweest) en zo dicht bij Seljalandfoss is, een must om te stoppen bij elke IJsland route.

Gljúfurárfoss verlaten

Na 9 uur 's morgens zetten we onze weg weer naar onze volgende bestemming met een grijze lucht, maar dat lijkt ons te respecteren zonder tekenen van regen te vertonen.
We zijn op weg naar hem uitkijkpunt van de Eyjafjallajökull-vulkaan op ongeveer 15 kilometer van de waterval Gljúfurárfossom enkele perspectieven te hebben van een van de bekendste en meest genoemde plaatsen ter wereld toen hij een paar jaar geleden as spuugde dat het luchtverkeer in een groot deel van de wereld sloot.

Meer praktische informatie om uw reis naar IJsland voor te bereiden

- 10 essentiële tips voor reizen naar IJsland
- 50 dingen om te zien en te doen in IJsland

Voordat we naar het gezichtspunt gaan, vinden we aan de rechterkant het interpretatiecentrum dat we niet betreden, het kost 750 ISK per persoon en een paar meter later een gezichtspunt waarin we uitzicht hebben op de gletsjer en enkele foto's die uitleggen wat er is gebeurd.

Oogpunt vulkaan Eyjafjallajökull

We gaan nog 10 minuten verder en stoppen onvermijdelijk tijdens elke reis naar IJsland, Skogafoss, een van de bekendste watervallen in IJsland en ook een van de mooiste.
Aangekomen om bijna 10 uur 's ochtends vinden we een paar toeristenbussen die ervoor zorgen dat deze enclave een beetje authenticiteit verliest, hoewel het niet ophoudt spectaculair te zijn.

skogafoss

Aangezien er veel mensen zijn en het weer behoorlijk koud begint te worden, maken we van de gelegenheid gebruik om een ​​paar koffie te hebben in het bezoekerscentrum voor 760 ISK, natuurlijk zelfbediening en dat je zo vaak als je wilt kunt invullen en van de gelegenheid gebruik kunt maken om een ​​beetje op te warmen en te bellen naar het hotel waar we vandaag in Hofn zullen verblijven, waar de ingang om 6 uur 's middags maximaal is en we zijn van plan iets later aan te komen.

En wie zijn we in Skogafoss? Aan onze vrienden op Island Tour !!

Het is iets na 11 uur 's ochtends wanneer we onze weg maken naar het volgende punt dat we vandaag moeten bezoeken: Dyrhólaey-klif, een perfecte plek om papegaaiduikers te spotten.
We passeren het gebied van Mýrdalsjökull-gletsjer en we beginnen zijn ongelooflijke majesteit te zien vanaf de afstand waar we over een paar uur om 13.30 uur moeten zijn om ons bijzonder te maken Mýrdalsjökull-gletsjer-excursie waarin we voor het eerst stijgijzers zullen plaatsen.
Maar omdat we tijd hebben, maken we van de gelegenheid gebruik om de planning van vandaag te bevorderen door de klif van Dyrhólaey te bezoeken, zelfs als we wat later terug moeten.
We arriveren om 11.30 uur 's ochtends bij de Dyrhólaey-klif van Skogafoss na het reizen over de laatste secties naar de parkeerplaats via weg 228.
De waarheid is dat de afstanden in IJsland erg kort zijn en de routes erg plezierig worden vanwege de landschappen die we daar doorheen maken, zoals we bij talloze gelegenheden hebben opgemerkt en zoals gisteren gebeurde tijdens de Landmannalaugar-excursie, ze zijn ongelooflijk en lijken te zijn overgenomen van een film

Weg naar Dyrhólaey Cliff

Zodra we op de parkeerplaats aankomen, verschijnt er een fijne regen die ons eraan herinnert dat we altijd willen wat we niet hebben. Toen het bewolkt was, wilden we dat het zonnig was en nu het begint te regenen, willen we dat het alleen bewolkt is.

Dyrhólaey Cliff

de Dyrhólaey Cliff Het is een van de meest karakteristieke natuurlijke formaties van de zuidkust van IJsland gevormd door een rotsachtig plateau en een grote stenen boog, 10 kilometer ten westen van Vík, dat de vlakte verlaat en de zee ingaat.

Uitzicht vanaf de klif van Dyrhólaey

Deze klif is een natuurreservaat waar veel vogels leven, waaronder papegaaiduikers die we de eerste dag van onze reis konden zien tijdens de excursie die we vanuit Reykjavik deden.

Papegaaiduikers op de klif van Dyrhólaey

Het duurt ongeveer een uur om door het hele klifgebied van Dyrhólaey te reizen en we moeten zeggen dat het een ongelooflijk bezoek is, ook al hebben we geen ongedekte dag gehad en zijn de uitzichten niet zo spectaculair geweest als we ons voorstellen dat ze op een heldere dag zouden moeten zijn.

Uitzicht op de boog van de klif van Dyrhólaey

Dit is weer een van die plaatsen die je niet mag missen, net als alle andere plaatsen die we tijdens deze ongelooflijke reis leren kennen.
Natuurlijk zien we slechts een paar papegaaiduikers op een rots staan ​​en veel vliegen, maar geen enkele is dichtbij genoeg om tevreden te zijn, dus we raden aan dat je, als je interesse hebt, ze in Reykjavik bezoekt om dat te garanderen.
Het is 12.45 uur en het is tijd om onze stappen terug te volgen Mýrdalsjökull-gletsjerparking, aan het einde van de onverharde weg 221, waar we om 13.30 uur elkaar hebben ontmoet het bedrijf Arcanum waarmee we de excursie door de Mýrdalsjökull-gletsjer zullen maken.

Mýrdalsjökull gletsjer toegangsweg

In principe was het een excursie van 1 uur, maar vanwege bewegingen op de gletsjer en voor de veiligheid hebben ze de toegangsweg veranderd, dus we beginnen een uur eerder en eindigen een uur later, waardoor de excursie verandert in een 3-uur durende Mýrdalsjökull-gletsjertour.
We kwamen aan op de parkeerplaats en we hebben nog een paar minuten om te beginnen Mýrdalsjökull-gletsjer-excursie, maken we van de gelegenheid gebruik om een ​​van de bonuszakken te pakken, een geïmproviseerde picknick te maken en zo energie te laden voor de excursie die we gaan starten.
Ik ga je niet vertellen dat ik hier erg van overtuigd ben en zelfs nu zou ik bijna in de auto willen blijven, maar ik moet "mijn mieditis inslikken" en laten zien dat ik het kan. Dan zal ik je vertellen hoe alles is verlopen. Roger is zoals verwacht erg kalm en enthousiast om deze excursie te doen 😉
Terwijl we wachten tot de tijd komt, hebben ze ons verteld dat het rond 2 uur 's middags zal zijn (ze leggen uit dat ze in de e-mail 13.30 zeggen om ervoor te zorgen dat iedereen er is), we vertellen je dat Onder de Mýrdalsjökull-gletsjer ligt de Katla-vulkaan, een van de meest gevreesde in IJsland.
Omdat hij onder een gletsjer is, zal de dag dat hij uitbreekt de gletsjer smelten en overstromingen veroorzaken, waaronder Vik en Myrdal, de eerste grote populaties die we vinden.
Een paar minuten na 14.00 uur beginnen we met een klasse stijgijzers, ijsbijlen, harnas en vooral de aanbevelingen over hoe we op een gletsjer moeten lopen en hoe we moeten handelen in geval er iets uitvalt of we een probleem hebben.
Na deze introductie beginnen we een half uur onderweg tot we de tong van de Mýrdalsjökull-gletsjer bereiken, die toegankelijk is na de bewegingen.

Weg naar de tong van de Mýrdalsjökull-gletsjer

Wanneer we het gebied van bereiken Mýrdalsjökull-gletsjer, zetten we de stijgijzers op en gaan een superhelling af tot we het gebied bereiken waar we al op ijs stappen. Dit is wanneer het goede begint en het Mýrdalsjökull-gletsjer-excursie.

Aangekomen bij de Mýrdalsjökull-gletsjer

We beginnen met de tour van de Mýrdalsjökull-gletsjer

Lopen met je benen open, de uiteinden van je voeten naar buiten, plat stappen om vallen te voorkomen ... dit zijn de meest basale aanbevelingen om geen goede melk op de gletsjer te plakken en jezelf ook geen pijn te doen als je je broek vasthaakt met stijgijzers en Natuurlijk zijn dit de dingen die we intern herhalen bij elke stap die we zetten.

Spleet in de Mýrdalsjökull-gletsjer

We zijn meer dan anderhalf uur op het ijs aan het toeren over een deel van de gletsjer en luisteren naar alle uitleg die de gids ons geeft. Zonder twijfel is dit een ongelooflijke ervaring en dat ik ondanks mijn aanvankelijke "angsten" 100% moet aanbevelen en dat ik intuïtie je op een heldere en zonnige dag een aantal prachtige landschappen kunt laten zien.
Om 5 uur 's middags beginnen we de weg terug, steken een ander deel van de Mýrdalsjökull-gletsjer over en keren terug naar het gedeelte van de klim dat we omgekeerd deden, om terug te keren naar de parkeerplaats waar we na 5:30 in de middag aankwamen.

Weg terug naar de parkeerplaats van de Mýrdalsjökull-gletsjer

Het is 3 uur geleden geweest Mýrdalsjökull-gletsjer-excursie Het is absoluut de moeite waard, niet alleen voor de ervaring van het lopen op een gletsjer, maar ook voor de landschappen die we zien en dat het op verschillende tijdstippen regent en we er niet volledig van hebben genoten.

Het is bijna 6 uur 's middags en we hebben nog verschillende dingen te doen in de omgeving, maar zodra we de verharde weg opgaan, verslechtert het weer door zwaar te regenen en mistig te worden, dus besloten we de halte over te slaan die we hadden wat te doen met Vik i Myrdal, Fjaðrárgljúfur, Kirkjubæjarklaustur, Nupsstaour en Skaftafell en gaan morgen ongeveer 100 kilometer terug in de hoop een betere tijd te vinden.
We passeren voor de kliffen van Dyrhólaey Cliff waar we nog maar een paar uur geleden waren en op dit moment zien ze niet eens de mist. Het is indrukwekkend hoe de tijd is veranderd.

Regenweg van Vík

De ontmoeting met deze tijd herinnert ons en beoordeelt vooral de noodzaak om de huurauto in IJsland te boeken met een goed bedrijf dat ons de hulp verzekert als we onvoorziene evenementen hebben zoals we een maand geleden deden op de reis naar Zwitserland waar we een ongeluk hadden met de auto en we hebben het op dit moment opgelost.
Dit is ook essentieel met onze auto, waarmee we zeker meer kilometers per jaar zullen maken en waaraan we vaak niet zoveel aandacht besteden als zou moeten en dat dit soort situaties ons laten zien hoe belangrijk het is om de beoordelingen op de auto up-to-date te houden.

We zijn tussen regen en wind in Vik aangekomen en hebben geprofiteerd om bij het benzinestation te stoppen, een kopje koffie te drinken en een souvenirwinkel te zien die net achter ligt, waarvan we hebben gelezen dat dat heel goed is: Vik Whole
We rennen weg voor de regen en de waarheid is dat we niet te veel hebben gevonden en de prijzen zijn zeer vergelijkbaar met die we in Reykjavik zagen, dus we raden je aan ze in de hoofdstad te kopen, ongetwijfeld de plek waar je zult vinden meer dingen en met een zeer evenwichtige prijs.
Na deze korte pauze keren we terug naar de auto en vertrekken we naar Hotel 1, op ongeveer 30 kilometer van de gletsjerlagune Jökulsárlón en 110 van Vík.
Als we hadden geweten dat het weer zo zou zijn, hadden we logischerwijs in het Vík-gebied geslapen en zouden we extra kilometers hebben vermeden, maar als we dit gebied bijna zonder vrije kamers zouden vinden, wilden we niet riskeren en reserveren om ervoor te zorgen dat we dicht bij Jökulsárlón zijn.
Dit is wat reizen heeft 😉 en meer dingen met de tijd plannen.
We hopen dat het weer morgen is verbeterd en we kunnen genieten van alles wat we vandaag hebben achtergelaten.
Natuurlijk kunnen we niet klagen over alles wat we tot nu toe hebben gezien bij mooi weer, iets ongewoons in IJsland en we hebben gelezen dat het zelfs in de maand augustus ongewoon is.
We passeerden het lava- en mosgebied van Laki en tussen de regen en de mist waren we volledig onder de indruk. We kijken al uit naar morgen om terug te keren en te genieten van deze ongelooflijke landschappen.
We passeren ook Vatnajökull, de grootste gletsjer van IJsland en de op een na grootste in Europa, waartegen we ons echt klein voelen.
Een indrukwekkende manier om deze gletsjer te leren kennen, is door deze tocht te boeken door de Vatnajökull-gletsjer met de blauwe ijsgrot, een van de wonderen van IJsland.

Voor de Vatnajökull-gletsjer

We vervolgen nog een paar kilometer en komen aan bij ons hotel, het Hof 1 Hotel dat zich in een prachtige omgeving bevindt.
We maken een spontaan diner in de kamer en vallen als kinderen in bed. Morgen wacht ons weer, een van de meest complete dag in IJsland.

Seljalandfoss

Skogafoss, een van de meest spectaculaire watervallen in IJsland

Mýrdalsjökull-gletsjertour

Dag 6: HOF - LAGUNA GLACIAR JÖKULSÁRLÓN - LAGUNA GLACIAR FJALLSÁRLÓN - SKAFTAFELL NATIONAAL PARK: Svartifoss (Zwarte waterval) - NÚPSSTAÐUR - MÝRDALSSANDUR - KIRKUBÆJARKLAUSTF: Kirkjugólflv VIkjugólflv VIkjugólflv VIkjugólflv VIkjugólflv VIkjugólflv VIkjugólflv VIkjugólflv VIkjugólflv VIkjuglóf