Askja-excursie

Dag 8: EGILSSTAÐIR - MÝVATN - EXCURSIE NAAR ASKJA - LAUGAR

Vandaag beginnen we de dag eerder vroeg op te staan ​​dan normaal is deze reis naar IJsland gratis. Het is 5.15 uur 's ochtends wanneer we onze accommodatie verlaten in Egilsstaðir, het Lyngás Guesthouse, waar we gisteren verbleven bij onze ingang in de oostelijke fjorden van IJsland en we gaan naar Lake Mývatn waar we' s ochtends om 7.45 uur zijn gebleven in het VVV-kantoor met Saga Travel, het bureau waarmee we de excursie naar Askja zullen maken.

Vanaf het moment dat we de huurauto in IJsland nemen, is het al helemaal overdag en dat maakt het 2 uur rijden van Egilsstaðir naar het Mývatn-meer Het wordt veel draaglijker, met indrukwekkende landschappen, vooral tijdens de laatste 60 kilometer waarin we door een woestijnlandschap reizen, dwars door het hele gebied van Mývatn fumaroles, waar we morgen het gebied met veel rustiger zullen bezoeken.

Het naderen van het Mývatn-gebied

We kwamen 's ochtends om 7.15 uur aan bij ons ontmoetingspunt en het eerste wat we doen is koffie gaan drinken bij het N1-tankstation dat we recht voor ons hebben en verrassen: er is slechts één dispenser en de supermarkt gaat om 9 uur' s ochtends open, dus Het is onze beurt om zonder koffie in de auto te ontbijten.
Laten we kijken of we geluk hebben en we kunnen er een hebben in het bezoekerscentrum dat om 7.30 uur 's ochtends opent.

Parkeren van het VVV kantoor van Lake Mývatn

Maar we hebben ook geen geluk, als ze opengaan komen we binnen en vertellen ze ons dat ze een cafetaria-service hebben, dus we kunnen alleen maar hopen dat we een tussenstop maken bij Askja-excursie om die energie op te laden die de ochtendkoffie ons geeft.
Om 7.45 uur 's ochtends en bij veel meer bedrijven die op dit moment samenkomen om hun tours te beginnen, tijdig, onze Super Jeep 4 × 4 van Saga Travel waarmee we onze excursie naar Askja en Viti voor 12 uur zullen maken. Vandaag bereiken we een van de meest afgelegen en ongelooflijke plaatsen in IJsland.
Na de presentaties en een korte uitleg van de Askja-excursie, om 8 uur gaan we op weg, Askja wacht op ons.
Onderweg legt onze gids uit dat er sinds gisteren meer dan 400 aardbevingen zijn geweest, waarvan gisteravond de sterkste met 3,8 graden.
Op de weg op weg naar Askja blijven we kruisen met veel schapen, zoals we doen sinds we in IJsland aankwamen en ze leggen uit dat ze ze in de zomer loslaten en ons een nieuwsgierigheid vertellen die we niet kenden en dat is dat de schapen altijd in groepen gaan van 3, de moeder en 2 pups.
Voordat we de F910-weg oprijden, verrast een grijze lucht met een regen die niet lijkt te willen stoppen ons op een dag dat we hoopten dat het zonnig zou zijn.
Na 10 minuten reizen over deze onverharde weg, komen we aan op een klein kampeerterrein met een cafetaria waar we stoppen en profiteren van twee dieren die gaan voor een paar goed beladen koffie voor 800 ISK die fenomenaal en zelfs aanvoelen Ze verbranden onze maag van hoe heet ze zijn.

Technische stop voor koffie op weg naar Askja

In 10 minuten keren we terug naar de route zonder regen, dit toont het IJslandse gezegde dat aan als je niet van tijd houdt, wacht dan 10 minuten, bereid om naar Askja te gaan en te genieten van een van de De meest spectaculaire enclaves van IJsland.
Vandaag zullen er enkele stops zijn, aanvankelijk opgenomen in de Askja-excursie, wat we misschien niet kunnen doen omdat we een andere toegangsweg moesten nemen omdat de gebruikelijke is afgesloten vanwege het risico van Bárdarbunga vulkaanuitbarsting in IJsland.
Na ongeveer 20 minuten passeren we voor een van de bekendste pieken van IJsland, de Herðubreið, ook bekend als de koningin van IJsland of De koningin.
De koningin het is een Moberg (platte berg) met spectaculaire symmetrie en ongelooflijke schoonheid van een subglaciale vulkanische oorsprong.

Meer praktische informatie om uw reis naar IJsland voor te bereiden

- 10 essentiële tips voor reizen naar IJsland
- 50 dingen om te zien en te doen in IJsland

En plotseling zien we een regenboog voorbij De koningin en het geeft ons alleen tijd om een ​​foto te maken van de 4 × 4 en zodra we naar beneden gaan om foto's te maken met de camera, zien we dat deze verdwenen is en de Koningin van IJsland volledig bedekt is met wolken. In een kwestie van 1 minuut kort. Dat is hoe kort de dingen zijn.

Regenboog boven Herðubreið

Dit is een van de gevoelens die we uit IJsland krijgen. De dingen zijn kort en je moet ervan genieten. Er zullen zeker meer komen, maar ze zullen nooit meer hetzelfde zijn. Je moet leren ten volle van het leven en momenten te genieten.
Op bepaalde momenten lijkt het erop dat we ons slecht moeten voelen om zoveel te genieten en zo gelukkig te zijn, alsof we ons hele leven een rugzak moeten dragen. Niet zo, het zou een verplichting moeten zijn om er ten volle van te genieten, de dingen te doen die ons gelukkig maken.

In de reis naar Askja waden we verschillende rivieren, realiserend dat het onmogelijk zou zijn geweest om het zelf te doen, zelfs als we een 4 × 4 hadden meegebracht, dus volgens onze ervaring is het het beste om een ​​excursie te huren en verrassingen te vermijden als je niet vloeiend bent in de 4 × 4 en dit soort terrein. onaangenaam en meer luisterend naar enkele verhalen die de gids ons vertelt over mensen die aan de grond zijn gelopen in de rivieren en die moesten komen om ze te redden.

Wadende rivieren op weg naar Askja

Voordat we aankomen bij Askja maken we een korte stop bij de Drekagil-kloof waar we van de gelegenheid gebruik maken om iets te eten, hoewel het nog steeds 11.30 uur is in de ochtend. Zodra we uit de auto stappen, realiseren we ons de effecten van hoogte, de kou is overdreven.

Stop bij Drekagil Canyon

Wie had gezegd dat hij wilde baden in de Viti-krater? Op deze momenten is het duidelijk dat we dat niet doen. Hoewel we voorbereid zijn met het zwempak en de handdoek voor het geval dat.
Na 20 minuten strekken van onze benen keren we terug naar onze 4 × 4 en uiteindelijk zijn we op weg naar de Caldera del Askja en de Viti-krater.
We kwamen om 12.15 uur aan op de Askja-parkeerplaats en begonnen een pad te volgen dat volledig omringd was door sneeuw, eerst een beetje steil en vervolgens volledig verhard voor ongeveer 3 kilometer.

Net aangekomen bij Askja

Weg van de Caldera del Askja en de Viti-krater

De modder maakt de weg een beetje moeilijk omdat we veel uitglijden en dat maakt dat we veel langzamer lopen dan we hadden verwacht.

Caldera del Askja en Crater Viti

We lopen een aantal paren voor die met ons meegaan in de Askja-excursie en opeens zien we het meer dat het overstroomt Vitakrater in de verte en dat is wanneer we ons realiseren dat voor ons, verborgen in de sneeuw, de Askja is.

Prachtig uitzicht op de Askja Caldera en de Viti-krater

Ongelooflijk. Woordeloze. We staan ​​alleen voor een van de meest ongelooflijke wonderen van de natuur die we ooit hebben gezien.
Het is duidelijk dat minder dan 5 graden niet het onderwerp is om te baden en minder met de stap die wordt gesneden door de aardverschuivingen van voorgaande dagen.
Afgezien daarvan, zodra ik de helling zie, ben ik vrij duidelijk dat het, tenminste voor mij, onmogelijk is om eraf te komen. De waarheid is dat ik er goed naar kijk, ik begrijp niet hoe er mensen zijn die naar beneden kunnen gaan en dan op zo'n helling kunnen klimmen.

Caldera del Askja en Crater Viti

We vragen de gids en hij vertelt ons dat we ongeveer 40-45 minuten hebben om op ons gemak in dit gebied te zijn, dus moeten we rennen en de kraters vanuit alle mogelijke hoeken bekijken, te allen tijde de sneeuw en modder tekenen die ze dwingen ons te jongleren om niet te vallen.

Roger beklimt de berg voor een beter uitzicht

Prachtig uitzicht op Viti en Askja vanuit de hoogte

Na 20 minuten zien we dat de andere twee koppels die met ons kwamen weg zijn en elkaar in de verte zien op de terugweg.
We zijn verbaasd om te zien dat ze 38.000 ISK per persoon hebben betaald (bedankt Ali voor het laten weten dat er een extra 0: D was) om 10 minuten voor dit geweldige wonder te staan ​​en te vertrekken, maar hey, iedereen is vrij om zoveel tijd door te brengen als ze willen.
We zullen niet ontkennen dat we gedwongen worden eerder terug te keren dan verwacht, omdat we zien dat de gids alleen al op ons wacht, dus met weinig verlangen beginnen we de weg terug.

Geweldige excursie naar Askja

Als we bij de auto aankomen, zeggen ze dat we terug zullen keren Drekagil-kloof, waar we een paar uur geleden waren, om nog een korte stop te maken voordat we terugkeren naar Mývatn.
Op dit punt moeten we zeggen dat dit enkele van de ongemakken zijn van het hebben van een georganiseerde excursie of tour en meer voor ons dat we niet gewend zijn, maar in dit geval en vertellen dat we 4 uur onderweg zijn geweest, slechts 2 keer stoppen in sites "zonder al te veel belang", zonder zelfs maar te stoppen om onderweg een foto te maken, moeten we zeggen dat de tour ons in het algemeen beetje bij beetje heeft gekend, hoewel we het alleen zouden herhalen voor de ongelooflijke ervaring die is om de Caldera del Askja en Crater Viti.
Hoewel we niet kunnen vergeten wat we aan het begin van de dag hebben gezegd en dat is dat de oorspronkelijke planning een aantal geplande beveiligingsstops moest veranderen en elimineren.
Na nog een keer over de rivier te waden, kwamen we weer aan bij de Drekagil-kloof waar we nog 20 minuten zijn waarin we de gelegenheid aangrijpen om te eten en te schuilen voor de kou na een van de hokjes.

Drekagil Canyon

Om 14.30 uur 's middags beginnen we opnieuw, dit keer al terug naar Mývatn.
De kou is in ons lichaam terechtgekomen en de waarheid is dat het ons niet heeft toegestaan ​​om ten volle van dit laatste deel van de excursie te genieten. We dachten dat het op dit moment niet zo koud zou zijn, hoewel de gids ons heeft verteld dat het weer in augustus lang niet zo koud was en de sneeuw nog steeds gehandhaafd was.
De rest doen we af en toe een koptekst, niet in staat onze ogen de hele tijd open te houden, na de vroege ochtend die we onszelf hebben gegeven.
Op 60 kilometer van Mývatn stoppen we weer bij de koffie van vanochtend en kunnen we het niet laten om een ​​paar koffie, een donut en een ijsje te eten voor 1900 ISK terwijl we chatten met de gids en onze energie opladen.
Om 17.30 uur zetten we de weg, dit keer zonder stops tot het parkeren van de Mývatn Lake bezoekerscentrum, waar we vanmorgen bijna 11 uur geleden aankwamen.
Vandaag slapen we in Laugar, dus met de tijd besluiten we dat het het beste is om daar direct naartoe te gaan en morgen door te gaan met de planning die we hebben gepland.
Vandaag zijn we dood en moeten we rusten, maar voordat we stopten om te tanken en een kijkje nemen vanaf de camping naar het Mývatn-meer en dit is wanneer we controleren hoe waar de waarschuwingen over muggen zijn. Ze zien eruit als vliegtuigen!

Uitzicht op het Mývatn-meer

We bereiken Laugar vanaf het Mývatn-meer in 20 minuten en het eerste wat de eigenaar van het pension waar we verbleven, het Laugar Guesthouse, is om ons te waarschuwen voor het risico van overstromingen in het gebied als gevolg van de uitbarsting van de vulkaan, omdat de waarschuwing nu is gestegen naar oranje.
Na vragen over de route die we morgen gaan plannen, raadt hij niet aan dat we naar de Informatiecentrum Mývatn-meer voordat u naar Detifoss gaat, omdat dit een van de gebieden is die kan worden beïnvloed.
Na een dag van de meest complete kunnen we slechts een tijdje rusten en gaan eten bij de bar van het tankstation waar we een paar pizza's plus water en cola bestelden voor 3350 ISK die trouwens erg goed zijn en we voelen ons geweldig.
Met een volle maag kunnen we alleen maar terugkeren naar ons pension en rusten om morgen verder te gaan met deze ongelooflijke reis naar IJsland.

Dag 9: LAUGAR - MÝVATN MEER: Skutustadagigar - Stakhólstjörn- Höfdi: Kálfaströnd - DIMMUBORGIR - Hverfell - Grotagja - MÝVATN GEOTERMAL GEBIED: Bjarnarflag - DETTIFOSS - SELFOSFOSS - HAFRAGOSV - HOAFRAGOSV