Het Snaefellsnes-schiereiland in IJsland

Dag 12: Hvammstangi - KOLUGLJUFUR - PENINSULA Snaefellnes: Stykkishólmur - Helgafell - Berserkjahraun - Grundarfjörður - Olafsvik - Hellinsadur - Saxhöll - Djúpalónssanur en Dritvík- Hellnar - Arnastapi- BEJARNARFOSS - Ytri-Tunga - Borgarnes

Vandaag is het tijd om vroeg op te staan, want we hebben een meest complete dag na het bezoeken van Godafoss en het schiereiland Vatness gisteren. Vandaag is het tijd om te gaan Snaefellsnes-schiereiland in IJsland, bekend als de Reisscenario naar het centrum van de aarde door Julio Verne.
Omdat we vandaag niet bij Guesthouse Nedra-Vatnshorn ontbijten, laden we de huurauto direct in IJsland en om 7:30 in de ochtend zijn we al onderweg naar Kolugljufur, een kloof die we gisteren geen tijd hadden om te bezoeken en dat slechts 5 minuten van onze accommodatie, willen we de gelegenheid om elkaar te ontmoeten niet verlaten.

Vandaag is de zon weer enigszins gemarkeerd en genieten we van een volledig heldere hemel die ons helemaal naar Kolugljufur begeleidt.
Kolugljufur

Kolugljufur Canyon

We kwamen een paar minuten voor 8 uur 's ochtends aan en logischerwijs met de tijd dat het er is niemand en hoewel het een felle zon is de 5 graden hebben we niet veel helpen om te wandelen in het gebied, dus na een korte wandeling en ziende dat de site ons niet teveel vertelt, om niets te zeggen (dit is het probleem van het zien van zoveel wonderen van de natuur op een reis, dat we nu niet in staat zijn om iets te bewonderen dat "minder" spectaculair is) we zijn op weg naar de eerste bestemming van de dag, dat zal ons in de Snaefellness-schiereiland Via Stykkishólmur wordt het onze toegangspoort tot dit gebied dat we zo graag willen bezoeken tijdens onze reis naar IJsland in 14 dagen.
We volgen de weg tot we Bordeyri bereiken en vanaf hier nemen we de grindweg 59 naar Budardalur, om ons een goede omweg te besparen en zo wat tijd per dag te verdienen.
Naarmate we dichterbij komen, laten de landschappen ons meer en meer open mond, zonder twijfel hebben we opnieuw de perfectie van de natuur voor ons.
We komen aan Stykkishólmur op het schiereiland Snaefellsnes om 10.45 uur 's ochtends en het eerste wat we doen is stoppen bij a bakkerij om een ​​paar gebakjes te hebben met een paar goed beladen koffie voor 1500 ISK die ons na deze uren weer tot leven brengen zonder te ontbijten.

Stykkishólmur. Het schiereiland Snaefellsnes

We lopen door de stad, die eruitziet als een filmset, met enkele huizen die ons eraan herinneren dat we op een dag op zo'n plek graag met pensioen zouden gaan.

Stykkishólmur kerk

Om 11.30 uur 's ochtends keren we terug langs dezelfde weg om te stoppen bij Helgafell, een meest nieuwsgierige enclave.

Helgafell kerk. Het schiereiland Snaefellsnes

Helgafell is een heilige berg van 73 meter hoog, vereerd door de toegewijden van de god Por. Ondanks zijn kleine formaat was de berg zo heilig in de tijd van de sagen dat de oudere IJslanders zich erin terugtrokken toen ze bijna dood waren.

Tegenwoordig geloven de inwoners dat degenen die de berg beklimmen een wens zullen krijgen. Natuurlijk kun je niet terugkijken op de hele klim.

Uitzicht vanaf de top van Helgafell. Het schiereiland Snaefellsnes

En omdat we willen dat onze wensen worden vervuld, doen we dat, de 73 meter beklimmen op de manier waarop de gebouwen tellen dat uw drie wensen zullen worden vervuld.

Bovenop Helgafell

We weten niet of de 3 wensen zullen worden vervuld, we hopen het, hoewel uiteindelijk het moment telt en dat ja het is vervuld en niemand het ons kan afnemen.
Het is 12.15 uur als we teruggaan naar de auto en we rijden al langs Highway 54 tot Berserkjahraun, een schilderachtig stuk van het schiereiland Snaefellsnes, dat loopt tussen een lavaveld dat we zullen oversteken op Highway 558, geschikt voor personenauto's, zelfs als het niet met het blote oog lijkt en dat ons in staat zal stellen om een ​​beter zicht op de plaats te hebben.

Berserkjahraun oversteken. Het schiereiland Snaefellsnes

Berserkjahraun

Een van de landschappen die hierin onze aandacht hebben getrokken reis naar IJsland zijn indrukwekkend geweest lavavelden, zoals deze in Berserkjahraun, die ons dichter bij landschappen hebben gebracht die uit een andere wereld lijken.

Hoe onze voeten wegzakken in het mos van het Berserkjahraun lavaveld

Met wat verdriet gaan we weg van Berserkjahraun en vervolgen onze weg naar Grundarfjörður, een kleine populatie van het schiereiland Snaefellsnes, omgeven door afgeronde toppen, genesteld op een spectaculaire plek, ongeveer 12 kilometer van Berserkjahraun.

Meer praktische informatie om uw reis naar IJsland voor te bereiden

- 10 essentiële tips voor reizen naar IJsland
- 50 dingen om te zien en te doen in IJsland

Onderweg passeren we heel dicht bij Bjarnarhöfn, het haaienmuseum, dat we niet betreden, maar we verlaten de beoordeling voor het geval iemand geïnteresseerd is 😉
We kwamen om 1.15 uur aan in Grundarfjörður en we vonden een ongelooflijke enclave omringd door bergen, waarvan we weten dat als we het hadden gezien de eerste dag dat we aankwamen, we de hele dag met onze mond open hadden gestaan.

Aanzichten die Grundarfjörður naderen

En is dat Islsndia een probleem heeft, althans voor ons. De landschappen en enclaves zijn zo ongelooflijk dat je aan die schoonheid went en je ze niet waardeert.

Grundarfjörður. Het schiereiland Snaefellsnes

In Grundarfjörður maken we van de gelegenheid gebruik om benzine te zetten en een korte wandeling te maken voordat we vertrekken naar het volgende punt van de dag Olafsvik, een bevolking zonder veel aantrekkingskracht maar die vandaag is gekozen om te eten.
We zijn op zoek naar een aanbevolen bar in de Lonely Planet, Hobbiton, maar deze is verdwenen, dus we nemen genoegen met een fastfood-bar bij het tankstation waar we een paar fish and chips-gerechten met cola en koffie voor ISK 4300 bestelden.
Om 3 uur 's middags hebben we al uitgerust en geladen energieën en gaan we op weg naar de volgende bestemming: Hellisandur, 7 kilometer van Olafsvik, de enige plaats waar u de Snæfellsjökull-gletsjer kunt zien waaronder de Snæfells-vulkaan zich bevindt.

Uitzicht op de Snæfellsjökull-gletsjer waaronder de Snæfells-vulkaan zich bevindt

Na deze korte stop gaan we naar de Saxhöll krater, een andere die we willen zien tijdens onze reis naar IJsland.

Saxhöll krater

Hoewel de klim vrij eenvoudig is, kan ik, wanneer ik het midden heb bereikt, niets anders bedenken dan terugkijken, iets wat ik niet had moeten doen. Met mijn duizeligheid kan ik niet nog een stap zetten, dus ik moet Roger laten doorgaan en ik neem genoegen met hierheen te zijn gekomen.
De waarheid is dat de weergaven van bovenaf, Roger me later in de camera laat zien, niet slecht zijn, maar ze zijn niet uitzonderlijk, dus als je hier niet wilt komen, kan het bezoek vervangbaar zijn.

Uitzicht vanaf de Saxhöll-krater

Vanaf hier volgen we de weg naar de zwart strand Djúpalónssandur, 15 minuten op Highway 572 tussen ongelooflijke lavavelden die ons rechtstreeks naar de zee brengen.
We komen aan en parkeren in een ingeschakeld gebied en beginnen met het maken van het 1,2 kilometer lange Einarslón-pad dat ons leidt naar lavavelden die de zee ingaan en ons verbazen.

Ongelofelijke lava stroomt rond Djúpalónssandur

Deze opvattingen waren de beste van de dag. We hebben ongelooflijke stranden aan onze voeten, die we met iets meer tijd als kinderen hadden genoten.

Zwart strand van Djúpalónssandur

Na een tijdje door lavastromen te zijn gegaan, bereikten we een andere zwart zandstrand, Dritvík, waar de overblijfselen van verschillende scheepswrakken rusten. Het zwarte zand is bedekt met stukjes roestig metaal van het Engelse vissersschip Eding, dat in 1948 schipbreuk heeft geleden in deze wateren.

Dritvik. Het schiereiland Snaefellsnes

Het is bijna vijf uur 's middags als we weer in de auto zitten en het is tijd om naar de volgende bestemming te gaan: Hellnar 11 kilometer van Dritvík.
We parkeren in het bovenste deel van het dorp en zodra we parkeren, zien we enkele kleine huisjes die ons onvermijdelijk jaloers maken en op welke manier hun eigenaars.

Hellnar

Na een korte wandeling in de enige bewandelbare straat, maken we een paar tussenstops om een ​​aantal perspectieven te hebben van een plek die we de perfecte plek hebben gevonden om een ​​paar dagen vrij door te brengen of waarom niet, een paar maanden.

Vanuit Hellnar volgen we de route naar Arnastapi, slechts een paar minuten, waar we stopten om nieuwsgierig te zijn naar de monument voor Jules Verne die met een houten plaat en een komische pool de afstanden naar de belangrijkste steden door het centrum van de aarde aangeeft.

Bardur-monument in Arnastapi

We zien niet veel meer dan het merkwaardige monument en na een wandeling keren we terug naar de auto op weg naar Bejarnarfoss, een waterval op 14 kilometer afstand, die ons op weg naar buiten brengt Snaefellsnes-schiereiland in IJsland.
Hierin stuk van het schiereiland Snaefellsnes we gaan langs de kust met prachtige uitzichten die ons nog steeds verbaasd laten staan, met wat lavavelden, wat we ook zien, we worden niet moe.
We zien de waterval in de verte en zoals we in de gids hadden gelezen, willen we ons het kleine huis voor ons toe-eigenen.
Een enclave van de meest spectaculaire.

Bejarnarfoss spectaculaire enclave

We vervolgen onze route en na ongeveer 5 minuten vinden we de omweg naar de Ytri-Tunga boerderij, een bekende plaats in dit gebied van de Snaefellsnes-schiereiland omdat je vanaf het strand zeehonden ziet.
De waarheid is dat we geen idee hadden om vandaag te stoppen om zeehonden te zien, maar omdat we tijd hebben, geven we een paar minuten van de dag op om te zien of we geluk hebben.
En we hebben het, hoewel slechts halverwege, omdat we er maar één zien en ver weg.

Een zeehond in Ytri-Tunga, op het schiereiland Snaefellsnes

En nu is het al 18:15 uur 's middags en we eindigen de dag om plaats te maken voor Borgarnes, waar we vannacht blijven.
We komen om 19.15 uur aan bij de Borgarnes Bed & Breakfast en gaan na het eten uit eten.
We testen op twee plaatsen in de buurt en ze zijn vol en ontvangen ons, zoals ons een paar keer is overkomen tijdens deze reis, met veel tegenzin, iets dat onze aandacht trekt, omdat ze ons niet bieden zelfs een paar minuten te wachten totdat het Ik maakte een tafel leeg.
We eindigen in Virki Café een geweldige plek en het lijkt erop dat het "schrift"voor ons met een omgeving waar we van houden.

Virki Café in Borgarnes

Hier bestellen we een pie chiken en een cake, meer koffie voor 3200 ISK die we verslinden voordat we terugkeren naar onze kamer om uit te rusten om morgen onder ogen te zien, wat onze laatste volledige dag van deze ongelooflijke zal zijn reis naar IJsland.

Djupalonssandur

Dag 13: BORGARNES - DEILDARTUNGUHVER - REYKHOLT - HRAUNFOSSAR - REIKIAVIK - LAGUNA AZUL - KEFLAVÍK AIRPORT