Train van de wolken naar Tibet

Dag 7: Trein van de wolken naar Tibet - Lhasa

Er zijn een paar minuten tot 7 uur 's ochtends wanneer we wakker worden en na een paar seconden herinneren we ons waar we zijn, assimilerend dat we in ons compartiment zijn in de trein van Shanghai naar Lhasa, bekend als de Train van de wolken naar Tibet, op welk moment het tijd is om te profiteren van naar de wc te gaan, is er op dit tijdstip van de ochtend nog steeds niet veel transfer en begint ons ontbijt te bereiden, met de instant koffie die we van huis meenemen en de koekjespakketten die we in Shanghai kopen.
In dit deel van Tibet wordt het iets later, ongeveer 8 uur 's ochtends, dus het is nog steeds praktisch gesloten nacht, iets waardoor we het landschap niet in detail kunnen zien, maar dat ons in staat stelt om de verandering te voelen die beetje bij beetje meer wordt opmerkelijk en dat begint ons een veel meer droog landschap te verlaten dan we tot nu toe hadden gezien en vooral met veel minder gebouwen.
Na het doorlopen van de badkamer, het oppakken van de stapelbedden en het ontbijt, begonnen we wat duizeligheid op te merken, een symptoom van hoogteziekte en we kunnen niet vergeten dat we om 4 uur 's ochtends door Golmund zijn gegaan, al op bijna 3000 meter en nu beginnen we de Kunlun-bergpas te naderen, waar we zullen passeren van 2800 meter tot 4700 meter.

2e dag route op de trein van de wolken naar Tibet

Ons compartiment in de trein van de wolken naar Tibet

Uitzicht vanuit ons compartiment op de trein van de wolken naar Tibet

Zoals we gisteren al zeiden, in het advies voor hoogteziekte naar Tibet, als we passeren, zelfs geleidelijk, op een hoogte boven 2500 meter, moet je het rustig aan doen, zonder plotselinge bewegingen en meer te maken Drink allemaal veel water om zo gehydrateerd mogelijk te zijn.

Naarmate de minuten verstrijken, begint die duizeligheid te verdwijnen en beginnen we, veel stiller, te genieten van de landschappen die deze ongelooflijke reis naar Tibet ons in 19 dagen geeft, hoewel we tegelijkertijd beginnen te luisteren en zien hoe de Symptomen van hoogteziekte beginnen schade aan te richten op de doorgang en zien hoe verschillende metgezelwagens zuurstof nodig hebben of op zoek gaan naar de badkamer vanwege braken.

Dit is hoe 9 uur ons de tijd geeft die we nemen om een ​​tweede ontbijt te maken en dat is het Train van de wolken naar Tibet, met zoveel vrije uren, naast de ongelooflijke landschappen, lijkt honger ook vaker te verschijnen, dus het is tijd om nog een koffie te zetten en wat snacks te halen om een ​​leestijd te begeleiden, vergezeld door steeds indrukwekkender landschappen.

Landschappen op de Cloud Train naar Tibet

Koffie in de trein van de wolken naar Tibet

Omdat een van de tips om de symptomen van hoogteziekte te voorkomen, is om veel water te drinken en hoewel we op het station van Shanghai hadden gekocht, zijn we op, dus na herhaaldelijk vragen aan het treinpersoneel dat door de verschillende Wagens die drankjes, maaltijden en snacks verkopen en die ons vertellen dat ze dat niet hebben, hebben we besloten om de restaurantauto te benaderen, waar ze, nadat ze een lege fles water hebben laten zien, ons opnieuw vertellen dat ze dat niet hebben en dat ze op dat moment sluiten.
Gegeven dit, en hoewel we frisdranken hebben, hebben we besloten om het aan een van de meisjes te vragen die de auto passeren, en wanneer we hem oversteken heeft ze een grote glimlach voor ons, die ons onmiddellijk vertelt om haar weer naar de restaurantauto te volgen, waar ze, na op een ietwat hoge toon met verschillende obers te hebben gesproken, ons verschillende flessen water verkopen.
Gegeven dit, kunnen we niet aanbevelen dat, naast het kopen van water op het station van Shanghai, voor het geval dat, als ze je vertellen dat ze niet in de trein zitten, erop staan, hoewel ze dat doen, hoewel we de reden niet begrijpen waarvoor ze ons niet wilden verkopen.

Treinauto van de Cloud Train naar Tibet

Na een goede tijd in de ochtend te hebben doorgebracht met rusten en genieten van het landschap, maken we een korte wandeling door het gangpad, langzaam om het lichaam niet te forceren, op welk moment de eerste yaks in de sneeuw verschenen. We hadden de camera of de telefoon niet, dus moesten we onze ogen sluiten om dat beeld op het netvlies vast te leggen.
Na de ervaring moeten we zeggen dat zonder twijfel de reis in de Train van de wolken naar Tibet Het wordt absoluut aanbevolen. Als je deze twee extra dagen hebt, vergeet dit dan niet te doen, want het is een unieke ervaring van het begin tot het einde.

Tibet landschappen. Trein van de wolken

Train van de wolken naar Tibet

Zoals je je kunt voorstellen, vliegen de uren voorbij en zijn de landschappen buitengewoon indrukwekkend, sommige woorden zullen volgens ons ons vergezellen voor de rest van deze reis naar Tibet.
Naarmate we hoger worden, wordt de lucht steeds helderder en laten we dat beeld achter dat we nog niet zo lang geleden hadden in San Pedro de Atacama op de reis naar Chili en Paaseiland, waar we zoveel van houden en dat ons het gevoel geeft dat hetzelfde moment, behalve klein voor de natuur, extreem bevoorrecht om te leven zoals we altijd hadden gedroomd.

We komen aan na het eten in Nagqu, in het noorden van de autonome regio Tibet, op welk moment we op 4450 meter zijn en de laatste stop voordat we eindelijk aankomen, tot onze langverwachte Lhasa.
Vanaf dit moment worden de unieke afbeeldingen van rivieren, bevroren meren en bergen van eeuwige sneeuw bezaaid met yaks, een constante in het landschap, op hetzelfde moment dat mensen om de paar minuten krijgen "veiling"de badkamer om te kunnen overgeven, iets dat weer bewijs achterlaat, dat hoogteziekte geen grap is.
Het is duidelijk dat alleen voor deze opvattingen het verdient om deze reis met de trein te maken, naast de ervaring zelf, wat inhoudt dat je 48 uur in een trein zit, praktisch zonder enige toerist.

Train van de wolken naar Tibet

Het is 19:30 als we aankomen in Lhasa, na 48 uur sinds we Shanghai hebben verlaten, op welk moment we onze rugzakken moeten ophangen, proberen geen extra moeite te doen, laten we niet vergeten dat we 3650 meter boven zeeniveau zijn en vertrekken de Trein van de wolken, een reis die ons praktisch heeft toegestaan raak de wolken aan met je handen en tour een van de mooiste landen ter wereld.

Lhasa Station

Na het nemen van de eerste stappen met de rugzakken, veel zwaarder dan voorheen en moeilijker te laden op deze hoogte, zullen we direct het paspoort passeren en controle toestaan, die aan de deur van het station is en controleren wat we hadden gelezen Het is volkomen waar: dat Lhasa dat we zochten, zal moeten wachten, omdat de receptie nu wordt gemaakt door een groot cementgebouw, dat een leugen lijkt, op deze plek te vinden.
We komen aan bij de uitgang van het station, waar de paspoortcontrole is en direct, wanneer we westerlingen zien, laten ze ons wachten, totdat ze ons een paar politieagenten vinden die ons naar een gebouw naast de deur brengen, waar Na het tonen van onze paspoorten en vergunningen, lieten ze ons zonder problemen passeren.
Zien wat we zagen, begrijpen we dat er de enige plaats is waar ze paspoorten moeten kunnen scannen, dus als ze je uit de wachtrij halen en je naar een ander gebouw brengen, maak je geen zorgen, het is de normale procedure.

Lhasa station. Tibet

We verlieten het station met onze rugzakken en 3650 meter achter ons, en we merkten dat we dat perfect konden zeggen, waar we net Pasang hebben verlaten, dat van ons zal zijn gids in het Spaans in Tibet met een bord met onze naam en The China Guide, die ons op deze reis zullen vergezellen, zoals we hebben uitgelegd in de voorbereidingen om naar Tibet te reizen en dat kunnen we niet vergeten je kunt niet gratis naar Tibet reizen, omdat je het altijd via een bureau moet doen.

Zodra we de presentaties oppikken en houden beginnen we een gesprek, het lijkt erop dat we elkaar een leven lang kennen, we gaan naar de parkeerplaats waar een 4 × 4 op ons wacht, die onze auto de volgende dagen op de weg in Tibet zal zijn, die we moeten zeggen Ik hou ervan en meer wetende de uren die we erin zullen moeten doorbrengen, met "Tre" aan het hoofd, die tegenwoordig ook onze chauffeur zal zijn.
Pasang en Tre zijn Tibetanen en hoewel deze geen Engels of Spaans spreken, zijn we er volledig van overtuigd dat we elkaar perfect zullen begrijpen. We hebben maar een paar minuten nodig, zien zijn gezicht en zijn glimlach om te weten. Iets dat ons ook is overkomen met Pasang, met wie we naast de glimlach de taal delen, iets dat in een plaats als Tibet essentieel voor ons was
Het kostte ons ongeveer 20 minuten om bij het Barkhor-gebied te komen, via een brug van waar we de Potala voor het eerst in de verte zagen en waar we niet kunnen stoppen met kijken, ongeacht hoeveel we het uit het oog verliezen. We zijn eindelijk in Tibet, na zoveel tijd dromen.
Auto's kunnen niet passeren in Barkhor, dus Pasang belde gisteren Tashitakge Hotel Lhasa, waar we de komende 6 nachten zullen verblijven, om iemand te ontmoeten die ons kwam zoeken om ons naar het hotel te begeleiden.
En op tijd daar vonden we een jongen van het personeel dat na afscheid te hebben genomen van Pasang en Tre, een rugzak op zijn schouder hangt en ons voor het eerst door de straten van de traditionele Lhasa neemt waar we altijd van hadden gedroomd en die we nu zien Snelle camera, maar ze laten ons een smaak in de mond achter, we weten het, we zullen het niet vergeten.

We zijn aangekomen in het hotel en na het presenteren van alle documentatie, inclusief paspoorten en vergunningen, inchecken en verbaasd bij de receptie, gingen we naar de derde verdieping, er is geen lift, maar ze helpen ons de rugzakken te beklimmen, we vinden een perfecte kamer, Traditioneel ingericht, moeten we zeggen, we worden verliefd.

Het oorspronkelijke idee was om uit eten te gaan, maar wetende dat het niet raadzaam is om veel te eten in deze eerste uren die zich aanpassen aan de hoogte en bijna 9 's nachts zijn, hebben we besloten om een ​​kopje koffie te maken en naar het terras van het hotel te gaan waar we een van hebben het mooiste uitzicht ter wereld en een van de redenen waarom we dit hotel hebben gekozen om in Lhasa te verblijven: de geweldige Potala.

Vergeet niet dat elke buitenlandse reiziger die naar Tibet wil reizen, dit via een agentschap moet doen (HET IS ONMOGELIJK OM GRATIS NAAR TIBET TE REIZEN), hetzij door toe te voegen aan een groep of privé en voordat hij Tibet binnenkomt, een vaste route heeft, dat het agentschap heeft ingediend en moet worden goedgekeurd door de Chinese autoriteiten.
Om het visum en alle vergunningen te verkrijgen, is het noodzakelijk dat deze route door de autoriteiten wordt goedgekeurd. Het is ook niet mogelijk om het reisschema direct aan te passen, iets heel belangrijk om in gedachten te houden, omdat het je dwingt om vanaf het eerste moment duidelijk te zijn wat je wilt bezoeken, omdat het bureau op basis daarvan de vergunningen zal beheren.
In ons geval hebben we gereisd met The China Guide, die alle vergunningen beheerde na het samen ontwerpen van een gepersonaliseerde reisroute, met een gids in het Spaans en dat heeft ons ertoe gebracht te genieten zoals we ons deze magische plek nooit hadden voorgesteld.

"Een trein. 48 uur. Gedeeld compartiment met nog 3 mensen met wie je slaapt, eet, leest, uit het raam kijkt en zelfs Chinees spreekt zonder je te begrijpen. Een nest dat ze noemen zacht, maar dat is als een steen. Een gedeeld badkamer-gat met 40 meer mensen. Deel voedsel met iedereen. Eet instant soepen gedurende twee dagen. Drink oploskoffie alsof er geen morgen is ...
En voor dat alles, voel je enorm gelukkig. Om te kunnen doen en genieten van wat je echt leuk vindt. Om je ongelooflijk LIVE te voelen. Omdat je het gevoel hebt dat je in een rugzak alles hebt wat je nodig hebt en dat er nog dingen over zijn. Om nogmaals te bevestigen dat verhuizen deel van je uitmaakt. Om dag na dag te blijven zien dat mensen veel meer op elkaar lijken dan we denken, ook al scheiden ze ons duizenden kilometers. Voor het zoeken naar een 3G-signaal tijdens het reizen per trein, het oversteken van de Tibetaanse vlakte, alleen voor het sturen van een bericht naar je ouders om hen te vertellen dat je "de lucht aanraakt".
Om dat en om te huilen, om te huilen toen de zon door het raam van de trein gleed en me voor het eerst in mijn gezicht sloeg tijdens het oversteken van Tibet. Om opnieuw te huilen toen ik in Lhasa aankwam en voor het eerst de Potala voor me zag.
Voor die momenten die je meer dan ooit laten zien dat het leven geleefd moet worden, in het netvlies moet worden gehouden en voluit moet worden geperst. "

Dag 8: Wat te zien in Lhasa: Kora de Barkhor, Jokhang-tempel, moslimwijk, Potala-paleis