Safari in Yala van Tissa tot Ella

Dag 5: TISSA - SAFARI EN YALA - BUDURUWAGALA - ELLA

Dinsdag 25 juni 2013

Ringggggggggggg… .Rinnnnggggggg…. Wat is er? Als het maar 4 uur 's ochtends is en op dit moment klinkt alleen het alarm als we reizen ... en we zijn al aan het reizen! Vandaag is de dag van de safari in Yala?
Het kostte ons een paar minuten om ons te concentreren op wat de reden was waarom het alarm op deze tijd van de ochtend afging en meer wanneer we bijna de hele nacht de ventilator hebben in- en uitgeschakeld vanwege de hitte die het heeft veroorzaakt en de muggen zijn verschenen in onze kamer meer dan we hadden verwacht.
Maar na een paar minuten zijn we "weer mensen geworden" en bedenken dat we vandaag een verwachten Yala Safari die we gisteren met Sudu hebben ingehuurd.

Na het nemen van een snelle douche, gingen we naar de eetkamer en vonden een paar theepotten met koffie en thee bereid, samen met onze picknicks die als ontbijt voor vandaag zullen dienen.

Ontbijten in Tissa voordat we Safari naar Yala verlaten

Het is helemaal nacht, maar na de eerste slok thee juichen we op en het lijkt erop dat we een paar uur wakker zijn geweest!

Voordat we de River Face Inn verlaten, halen we de picknicks op die het hotelpersoneel voor ons heeft voorbereid en om 5 uur laten ze weten dat Sudu al op ons wacht om te beginnen Yala Safari.
Zodra we de 4 × 4 rijden en de stad Tissa oversteken, realiseren we ons dat we op het punt staan ​​om een ​​van de zure kersen hiervan te beginnen reis naar Sri Lanka en de Malediven.
Naarmate de reis vordert en wanneer we de stad verlaten, beginnen we mensen op straat op te halen, Yala-werkers, die we bij de ingang van het park zullen verlaten.

Yala Road ...

Om 6 uur 's ochtends openen ze het park en om kwart voor 6 staan ​​we al bij de poort van het park klaar om te beginnen Yala Safari.

Net aangekomen bij de ingang van Yala

Yala ingang. Yala Safari

Op het moment dat we bij de ingang aankwamen, levert Sudu wat documenten af ​​en we gaan nu het park in en beginnen aan de safari.
Het is aangebroken terwijl we de hellingen van het park aan het verkennen waren en we konden het niet helpen om ons dierbare Afrika te herinneren ...

Yala binnengaan

Dawn. Yala Safari

We hebben als achtergrond een indrukwekkende volle maan, waardoor het veel aangenamer is om naar buiten te kijken, ondanks de kou die het op dit moment is en de wind in het gezicht voelt.
We moeten nogmaals zeggen dat het weer, ondanks de voorspellingen, geweldig is. We hebben veel geluk!
Bij ons komt, behalve Sudu, die als chauffeur zal optreden, een gids van het park, die ons de verschillende dieren laat zien die we zien.
Het eerste wat we zien is een jakhals ... we hadden niet verwacht om ze hier en vanaf de eerste minuut van de te zien Yala Safari We blijven achter met onze mond open.

Eerste jakhals Yala Safari

We vinden dit eerste contact met het park erg leuk. Er is ons verteld dat we misschien teleurgesteld zijn en Kenia en Tanzania beter kennen, maar we moeten zeggen dat naar onze mening, als je tijd hebt, het een must is om reis naar Sri Lanka.

Dawn ... Yala Safari

Eerste dieren van de Safari in Yala

Naarmate de ochtend vordert, komt ook de zon op en wat vroeger bijna absolute duisternis was, verschijnt voor ons als een groen terrein, met veel tinten kleur ... en met veel dieren ... dat we elk moment zien terwijl we onze reis vervolgen .

Krokodil in de Safari in Yala

Kleuren. Yala Safari

Landschappen. Yala Safari

De dageraad en het leven begint in Yala

Yala heeft 959 hectare en wordt sinds 1938 beschermd.
Ze leggen uit dat het erg belangrijk is, omdat het wordt beschouwd als een toevluchtsoord voor de wilde olifant, luipaarden en verschillende watervogels.

Landschappen in de Safari in Yala

Ave in Yala

Van de 215 soorten vogels in Yala zijn er zes inheems Sri Lanka. Reigers, ibis, aalscholvers, flamingo's leven in het park ...

Yala Safari

Buffalo. Yala Safari

Dierlijk leven in een safari in Yala

Onder de 44 soorten zoogdieren in Yala vinden we hier een van de hoogste concentraties luipaarden ter wereld, ongeveer 35, die ons al hebben gewaarschuwd dat ze erg moeilijk te zien zijn ... En voordat ze het ons uitleggen en voordat Sudu is Draai en schreeuw zegt ons dat we ons moeten vasthouden.
En zonder heel goed te weten waarom hij de 4 × 4 op volle toeren zet langs de onverharde wegen waardoor we van de ene naar de andere kant van de auto gaan als in de beste Yala Safari dat we ons hadden kunnen voorstellen!

Meer praktische informatie om uw reis naar Sri Lanka voor te bereiden

- 10 essentiële plaatsen om te bezoeken in Sri Lanka
- 10 essentiële tips voor reizen naar Sri Lanka

Met de auto's die we kruisen volgen we ook de race. Het is een soort signaal waarvan we begrijpen dat het luipaard in zicht betekent!
Na een paar minuten kwamen we aan in een gebied waar we meer 4 × 4 zien en legt uit wat we eerder hadden waargenomen: er is een luipaard.
Na een tijdje geprobeerd te hebben, slaagden we er uiteindelijk in om het tussen sommige takken te zien ...
We hebben een van de doelen van de dag bereikt ... zie het luipaard !!

Luipaard in Safari in Yala

Luipaard in de Safari in Yala

Na een goede tijd in de omgeving te hebben gehad en te wachten op "onze luipaard" om te besluiten op te staan, om wat meer te zien, gaan we verder Yala Safari nog een tijdje tot 9 uur 's ochtends stoppen we bij een strand, waar we kunnen ontbijten.

Landschappen. Yala Safari

Strand bij de Safari in Yala

Yala heeft een groot kustgebied in het zuidoosten van het land, waar de tsunami in 2004 zwaar werd getroffen. Niet alleen het ecosysteem, maar het was ook voorbereid op het leven van ongeveer 250 mensen.
Nu zijn we op een van de punten waar meer mensen die dag stierven.
Ongetwijfeld is er al een lange tijd die voorbij is gegaan, zelfs vandaag het zien, er iets dat in ons wakker wordt, herinnerend aan de scènes die we die dag zagen.

Eerbetoon aan degenen die zijn omgekomen in de tsunami in Yala

Na het ontbijt wandelen we de omgeving rond, met Sudu, die verschillende dingen in zijn leven uitlegt als een gids voor Yala Safari.
Zonder enige twijfel en hem slechts enkele uren te kennen, kunnen we al zeggen dat hij een geweldig persoon en een geweldige professional is.

Met Sudu in de Safari in Yala

Herinnering aan onze safari in Yala

Nadat we onze maag hebben gevuld met een broodje en een banaan die vandaag onze picknick was en wat foto's maken, keren we terug naar de 4 × 4 en vervolgen onze safari.
En opnieuw rennen! Nog een luipaard!
Deze keer zien we het tussen enkele struiken en wachten we een tijdje om te bewegen ... de auto's rijden langzaam, zoals in processie ... ook met een vastgestelde code, om elkaar niet te storen.
En uiteindelijk beweegt het en kunnen we een foto maken ...
Na het tweede luipaard bereiken we een punt waar we veel krokodillen zien en we moeten zeggen dat we verrast zijn om ze zo dichtbij te zien!

Krokodil in de Safari in Yala

Krokodillen in de Safari in Yala

De volgende stop is in een rivier, waar we deze keer van de 4 × 4 kunnen stappen om onze benen een beetje te strekken.

Je benen strekken in Yala

Sudu gaat met ons mee en we vragen hem of hij ons een auto kan brengen, zodat hij ons in de middag kan meenemen Tissa naar Ella, stoppen in Buduruwagala.
Het duurt een tijdje om een ​​akkoord te bereiken, omdat hij verschillende chauffeurs kent en hen belt om een ​​prijs te vragen en hetzelfde met ons te onderhandelen. Uiteindelijk hebben we een akkoord bereikt van 5000 roepies.
Wij geloven dat het geen slechte prijs is 😉

Apen om ons heen in Yala

Na een tijdje onze benen gestrekt te hebben, gaan we verder met onze Yala Safari en als we eerder veel geluk hebben gehad om 2 luipaarden te zien, hoewel het van verre is geweest, na een paar minuten, voelen we ons dubbel gelukkig als we een olifant naar een vijver zien lopen ...

Onze eerste olifant in Yala !!

Het duurt een paar minuten om volledig onder water te staan ​​en je zult merken dat je weinig zin hebt om te vertrekken, want na een paar minuten is je stoeien in het water nog steeds je grootste zorg ...

Olifant in Yala !!

Olifant in Yala

Na deze ervaring gaan we verder met onze Yala Safari, nog een paar stops om de laatste dieren van de dag te zien.

Buffels in Yala

Om 12 uur 's ochtends begonnen we de weg terug te nemen naar het hotel, waar we dachten dat het het beste is om te eten op hetzelfde moment dat we de rugzakken verzamelen en dus tijd besparen.
Maar Sudu wilde ons nog steeds iets geven ... en halverwege stoppen om wat watermeloenen en meloenen te kopen en ze op te eten in een soort picknickplaats.
Hij stelt ons voor om de 4 × 4 een tijdje op deze onverharde wegen te nemen, maar de waarheid is dat we niet zo zeker zijn om een ​​gerecht als dit te dragen, wat geen normale 4 × 4 is ... het is een van die 9-persoons, enorme , zelfs als we maar gaan.
Eenmaal in de River Face Inn bestellen we, voordat we gaan douchen, het eten van vandaag dat bestaat uit gebakken rijst, gebakken kip, gebakken bakbananen, kokosnotenpannekoek en water.
deze Yala Safari Het heeft ons hongerig gemaakt !!
We begonnen na 1 uur te eten en we moeten toegeven dat we niet van plan waren zoveel voedsel in ons leven te zien!
Overdreven! Maar omdat we vandaag honger hebben, stellen we ons niet in de weg 😉

De beste gefrituurde bananen die we ooit hebben gegeten !!

Na een kopje thee en een tijdje rusten, checken we uit en hier komt onze verrassing wanneer Sudu is verschenen en ons vertelt dat hij ons zal vergezellen naar Ella, omdat de chauffeur niet veel Engels spreekt en hij zal profiteren van de reis om zichzelf te promoten in Ella .
Als we zouden praten tijdens de reis van Tissa naar Ella en meer in de auto zo comfortabel dat we hebben, niets is verder van de realiteit. We hebben in het hele land met Sudu gepraat, zijn werk, het onze ...
Om Buduruwagala te bereiken, moeten we een splitsing nemen van de algemene weg waardoor we naar Ella gaan.
Zodra een paar minuten voorbijgaan, wordt de weg vuil en heeft zo'n steile helling, dat we soms denken dat we met deze auto niet kunnen klimmen.
Maar nee ... we passeren het zonder grote problemen en we komen aan bij de Buduruwagala-site, waar we 400 roepies betalen bij de ingang en Sudu en een gids de geschiedenis van de tempel uitleggen terwijl we het pad lopen totdat we de figuur van Boeddha 4m bereiken ... Geweldig!

Buduruwagala-tempel

Onder de indruk van de Buduruwagala-tempel

Ondanks de verklaringen van de man die met ons meekomt, kunnen we niets anders doen dan kijken naar wat we voor ons hebben ... een indrukwekkende gravure van Boeddha die ons met open ogen en een gevoel van vrede laat dat ons overweldigt .

Na de uitleg gaan we de hele behuizing rond, op zoek naar de beste perspectieven van de grootte.
Hoewel we moeten zeggen dat de uitzichten vanaf elk punt adembenemend zijn.

Sudu met Roger in Buduruwagala

We kijken naar de klok en vinden dat het tijd is om onze reis voort te zetten Tissa naar Ella, niet in staat om te voorkomen, kijk voor de laatste keer terug, om het laatste beeld van Buduruwagala mee te nemen ...

Sudu met Roger in de Buduruwagala

Voordat we teruggaan naar de auto, geven we een tip aan de persoon die verantwoordelijk is voor het begeleiden van bezoekers in Buduruwagala en we kunnen niet anders dan hem feliciteren met het werk dat hij doet en vooral hem vertellen hoeveel we jaloers op hem zijn dat hij elke dag die maat aan zijn zijde heeft ...
Op weg naar Tissa naar Ella Sudu stopt om ons wat kolven en pinda's te kopen, die hij niet accepteert, onder een concept dat we niet eten. Ze zijn geweldig !!!
Op weg naar Ella passeren we Ramana-watervallen, waar we een korte stop maken om het te zien en een beetje door de rotsen van de basis klimmen.
Deze excursie wordt vaak gemaakt vanuit Ella, maar wij, aangezien we hier zijn, profiteren van de stop om tijd te besparen.

Way of Ramana-watervallen ...

Ramana-watervallen

Ramana-watervallen ...

Na deze stop keren we terug naar Tissa naar Ella, waar we aankomen bij de Sunnyside Holiday Bungalow, waar we om 5.30 uur 's middags in Ella verblijven, na het laatste stuk van de weg te hebben bewandeld, allemaal in helling, met een prachtig uitzicht!
Nu begrijpen we dat toen Sudu ons vertelde dat deze route duurder was omdat veel benzine werd verbruikt.
We vestigen ons in het hotel en zonder te rusten gaan we rechtstreeks naar het treinstation op 5 minuten van het hotel om de treinreizen te boeken die we de komende dagen hebben.

Ella naar Nuwara Eliya schema's

Het venster om de kaartjes te krijgen is gesloten, maar na een paar ronden, in het gebied van de sporen, zien we een kantoor en komen vragen.
We vinden de stationmaster en leggen uit wat we willen en nadat we de schema's meerdere keren hebben doorlopen, als enige die Observation Saloon heeft, reserveren we de twee routes.
Nadat we in verschillende fora hebben gelezen dat de Observation Saloon de beste optie is tijdens deze reizen, willen we de kans niet missen om deze ervaring te beleven.
Ticketprijzen zijn niet te duur, maar je kunt het verschil zien door ze te vergelijken met de andere opties. Eerste Ella-Nano Oya (de stopplaats voor deze reis en ligt 6 kilometer van Nuwara Eliya) om 10.56 uur in Observation Saloon voor 2000 roepies en de Nano Oya-Kandy-route om 13.30 uur elk nog eens 2000 roepies.
Het grappige is wanneer we gaan betalen en ons vertelt dat het totaal 5000 roepies is. Op dit moment laten we je de tickets zien, met de prijzen gemarkeerd en met een halve glimlach, onze excuses dat we je vergissen ...
We kunnen je niet verzekeren dat we “1000 roepies” voor de neus willen krijgen, maar de waarheid is dat het een gezicht had van een 🙂 We gaan het niet ontkennen ...

Ella treinstation

Met onze kaartjes al in de hand, gelukkiger dan sommige jonge kinderen, zullen we de enige straat reizen die Ella heeft en dat sinds we erop zijn gestapt, ze verliefd is geworden.
We gaan het Chilli Café binnen, dat we al zien dat het een vrij toeristische sfeer heeft, waar we een pizza, gebakken noedels en water bestellen om ons een luxe diner te markeren 🙂
En boven met gratis wifi ... Als we niet om meer kunnen vragen!
Na het eten en ons te vertellen dat we sinds 4 uur 's ochtends op zijn en morgen moeten we vroeg opstaan ​​om onze excursie naar Little Adam's Picks te maken ... we besloten dat het het beste is om te gaan rusten.
We keren terug naar de Sunnyside Holiday Bungalow in een tuk-tuk, voor 100 roepies, waarin we de paar meter reizen die ons scheiden van onze accommodatie en we herinneren ons de hoeveelheid dingen, zo speciaal dat we vandaag hebben geleefd ...

Yala Safari

Buduruwagala-tempel
Dag 6