Watervallen van IJsland: Dettifoss en Selfoss

Dag 9: LAUGAR - MÝVATN MEER: Skutustadagigar - Stakhólstjörn- Höfdi: Kálfaströnd - DIMMUBORGIR - Hverfell - Grotagja - MÝVATN GEOTERMAL GEBIED: Bjarnarflag - DETTIFOSS - SELFOSFOSS - HAFRAGOSV - HOAFRAGOSV

Om 7 uur 's ochtends beginnen we al aan een nieuwe dag van onze reis naar IJsland die meer dan compleet is door het gebied rond het Mývatn-meer te bezoeken, waar we gisteren hebben doorgebracht om onze excursie naar Askja te starten.
Na het ontbijt praten we weer met de eigenaar van Laugar Guesthouse en hij bevestigt dat ze hetzelfde nieuws volgen als gisteren toen ze ons vertelden dat we op de oranje alert zijn op de mogelijke uitbarsting van Bárðarbunga-vulkaan in Vatnajökull.

Na 8.30 uur en als koningen ontbijten, moeten we zeggen dat we in de meeste van de guesthouses waar we verblijven, handgemaakt brood, zelfgemaakte jam vinden ... we gaan in de toekomst zo'n bedrijf beginnen. Wie weet 😉
We verlaten Laugar richting Informatiecentrum Mývatn-meer op weg 1 waar we een paar minuten voor 9 's ochtends zien dat we veel van de punten die we willen bezoeken vanuit het oosten en zuiden van het Mývatn-meer doorlopen, dus we maken er de voorkeur aan om van de tijd te profiteren en te doen voordat we naar het centrum van gaan Informatie deze bezoeken.
De eerste stop die we maken is bij de pseudokraters van Skutustadagigar en bij de Stakhólstjörn-vijver.

Skútustaðagígar

Deze indrukwekkende en tegelijkertijd raadselachtige "holes"gevormd rond de Mývatn-meer ze ontstonden toen vloeibare lava naar het meer stroomde en een reeks gasexplosies losmaakte. Bekend als pseudo-kraters, verwierven deze heuvels deze vormen toen het kokende water van de ondergrond werd gevangen en barstte, waardoor kleine kegels en kraters werden gevormd.

Pseudo-kraters van Skutustadagigar

Na een wandeling tussen pseudokraters gaan we door tot Höfdi en Kálfaströnd, een van de meest spectaculaire landschappen in het gebied, waar we in 10 minuten aankomen.
We laten de huurauto in IJsland op de parkeerplaats en gaan rechtdoor voor een wandeling in het gebied, het pad beginnen via een pad dat ons naar de beroemde lavavormen in het midden van het water brengt.

Landschappen van Höfdi naderen Kálfaströnd

Kálfaströnd is een van de beroemdste lavapijlers die uit het water komen op het gebied van Höfdi. Er zijn veel paden die door dit gebied lopen, waarvoor je ongeveer 1 uur nodig hebt als je een minimaal perspectief wilt hebben.

De vegetatie die combineert met lava en water is ongelooflijk. En stilte, een constante in onze reis door IJsland, wat voor ons een ongelooflijke aanwinst is dat we niet erg aan lawaaierige plaatsen houden.

Kálfaströnd

Na bijna een uur verloren tussen lavapijlers, gaan we op weg naar Dimmuborgir, op ongeveer 3 kilometer van Höfdi, eerder stoppen in een gezichtspunt van de weg van waaruit je vanuit een ander perspectief Kálfaströnd kunt zien, de verschillende formaties in het water die we zagen voordat we liepen.
We zijn aangekomen, we hebben de auto op de parkeerplaats achtergelaten en nadat we naar de badkamer zijn gegaan, waar we 200 ISK hebben betaald met een creditcard (iets dat ons blijft verrassen, hoewel we het al bij andere gelegenheden van de reis hebben gedaan), zullen we het meest populaire pad reizen, de Kerkcircuit van 2,3 km, waarin we min of meer een uur genieten van een ongelooflijk landschap, omringd door lavavormen met de meest gedurfde vormen en de beroemde muggen in het gebied. En we komen een aantal georganiseerde groepen tegen waarin 90% de hoofdklamboes draagt ​​die we eerder zagen en die bij het benzinestation werden verkocht en dat we ter ere van de waarheid moeten zeggen dat ze enigszins grappig zijn.

Dimmuborgir paden

Het enorme en fascinerende Dimmuborgir lavaveld Het is een van de meest indrukwekkende in het land, dus we raden je aan het te bezoeken als je in de buurt bent.

Lavendelveldformaties in Dimmuborgir

Dimmuborgir

Er wordt aangenomen dat deze lavavelden ongeveer 2000 jaar geleden zijn gemaakt toen lava uit de kraterrijen van Prengslaborgir en Lúdentarborgir door de oudste lavavelden van Hverfell stroomde. De nieuwe lava stapelde zich op en vormde een brandend meer en naarmate het oppervlak afkoelde, vormde het een koepelvormig plafond over het nog vloeibare materiaal.

Dimmuborgir lavaveld

Om 11.45 uur 's ochtends hebben we zojuist rondgereden Kerkcircuit in Dimmuborgir en we zijn terug in de auto op weg naar Informatiecentrum Mývatn-meer door de geweldige hverfell, een bijna symmetrische krater die 2700 jaar geleden verscheen na een enorme uitbarsting van de Lúdentarhíð en waar je via een pad kunt klimmen. Bij deze gelegenheid zullen we achterblijven willen klimmen, maar opnieuw zal het zijn. Er is geen tijd voor alles 😉

Uitzicht op de Hverfell achter de lavavelden

Maar hoewel we net op tijd zijn, kunnen we het niet laten om bij te stoppen Grotagja, zelfs een paar minuten, om deze geweldige grot te zien zien.
Met een ongelooflijke zon en 16 graden moeten we opnieuw aandringen op het geluk dat we hierin hebben reis naar IJsland waarin het goede weer ons praktisch elke dag vergezelt.

Meer praktische informatie om uw reis naar IJsland voor te bereiden

- 10 essentiële tips voor reizen naar IJsland
- 50 dingen om te zien en te doen in IJsland

We parkeren de auto in het ingeschakelde gebied en na het zien van het kartel dat toegang aangeeft, komen we binnen via de ouverture die we voor ons hebben.

Toegang tot Grotagja

Ongelooflijk! Een van die plaatsen die niet als essentieel zijn gemarkeerd in de gidsen en die voor ons plaatsen worden die we nooit zullen vergeten.
Grotagja is een kloof met een grot vol water die ongeveer 45º is, wat, hoewel het te veel is om te baden, je altijd het risico kunt lopen om een ​​voet of een hand te krijgen om het gevoel te ervaren.

Grotagja

Als je dit bezoek niet kunt missen en meer te vertellen dat het een paar minuten is van de rest van belangrijke delen van de Mývatn-meer.
Vanaf hier gaan we, nu ja, naar Mývatn Lake bezoekerscentrum om ons te informeren over de situatie en ons te vertellen dat op dit moment alles hetzelfde blijft als gisteren en dat er geen problemen zijn om naar het gebied van Dettifoss en Selfoss te gaan, omdat het in geval van uitbarsting van Bárðarbunga, het water veroorzaakt door de dooi, tijd zou vergen om aan te komen 12 uur naar dat gebied.
Nadat we al hadden bevestigd dat we kunnen doorgaan met het plannen van bezoeken die we vandaag hadden, maakten we van de gelegenheid gebruik om een ​​paar broden en een havartikaas met geweldige soorten te kopen, in de supermarkt die direct naast het benzinestation ligt en we gaven onszelf een Goede picknick aan de tafels buiten, alles vergezeld van het eten dat we al in de kofferbak van de auto hadden en wat ijs voor het dessert.

Picknick aan het Mývatn-meer

Er is geen betere manier om de maag te vullen dan dit. En alles voor minder dan 1500 ISK
Het is twaalf uur wanneer we vandaag met het tweede deel van onze planning beginnen en we doen het in de Geothermisch gebied Mývatn, die de eerste stop maakt bij Bjarnarflag, waar we eerst stoppen bij de Blue Lagoon, een aantrekkelijk vlot dat eigenlijk vrij giftig is en dat we niet moeten verwarren met de luxe Reykjavik-baden.

Bjarnarflag

Bjarnarflag is het toneel geweest van verschillende bedrijven die deze plek jarenlang hebben gebruikt om te profiteren van de kracht van de natuur.
Vroeger probeerden boeren aardappelen te planten, maar het was onmogelijk omdat ze gekookt uitkwamen. Aan het einde van de tijd werden 25 putten gegraven om de haalbaarheid van het bouwen van een aardwarmtecentrale te bewijzen en later werd een diatomietcentrale gemaakt, waarvan het enige dat nog over is, de Blue Lagoon is waar we het eerder over hadden.
De volgende stop die we maken is om Hverir, een magische wereld van okertinten, die niet alleen je adem wegneemt van de geur, maar ook van de ongelooflijke plek waar je je bevindt.

Hverir

Hverir herinnert ons aan een maanlandschap, aan modderketels, rokende ventilatieopeningen en een sterke geur van zwavel die ons herinneren aan onze passage door een van de meest ongelooflijke plaatsen die we gelukkig hebben gekend, Yellowstone National Park, in Verenigde Staten Staten.

Rokende modder in Hverir

Het Hverir-gebied wordt begrensd door paden en touwen om schade aan de natuur te voorkomen en ongevallen te voorkomen.
Als je tijd hebt is er een pad dat langs de top van Námafjall loopt, dat in een klim van ongeveer 30 minuten een ongelooflijk uitzicht op de omliggende fumarolen biedt.

Hverir

Fumarolas in Hverir

Na meer dan een uur te hebben genoten van het Hverir-gebied, keren we terug naar de auto en rijden we verder over Highway 1 richting Dettifoss, de volgende stop van de dag.
We geven het signaal van door Kafla, waar we morgen zullen terugkeren om nog een moment van fumarolen te genieten en doorgaan op Highway 1 tot we de omweg van Highway 862 bereiken, die naast Detifoss, Selfoss en Hafragilsfoss Hiermee kunnen we Vesturdalur, Klapir en Ásbyrgi zien, dus besloten we de eerste afslag over te slaan en na het passeren van de Jökulsá-rivier (de gletsjerrivier die zou kunnen overstromen door de uitbarsting) nemen we de omweg van de onverharde weg 862.
En hier is het wanneer de 45 minuten van ononderbroken hobbels beginnen waar we naartoe moeten Twee watervallen van IJsland: Dettifoss en Selfoss.
We laten de auto op de parkeerplaats en met de lucht een beetje bewolkt beginnen we een trap af die ons in minder dan 10 minuten voor een spektakel van ongeëvenaarde natuur verlaat.

dettifoss

Met slechts 44 meter hoog en 100 breed valt een stroom van 193 kubieke meter donderend langs de rand, waardoor een dauwkolom ontstaat die tot op een kilometer afstand te zien is. Dettifoss is de grootste waterval in Europa.

Dettifoss, een van de meest ongelooflijke watervallen ter wereld

Naarmate we dichterbij komen, zijn we meer onder de indruk en wanneer de lucht zich opent om plaats te maken voor de zon, hebben we zojuist besloten dat dit een van de meest indrukwekkende plekken is waar we ooit zijn geweest.
Hier zijn we meer dan 30 minuten, totdat we naar de klok kijken en besluiten dat het tijd is om naar toe te gaan Selfoss, nog een van de meest indrukwekkende watervallen in het gebied, waarvoor we een weg van 1,4 kilometer moeten afleggen dettifoss.

Boek de best beoordeelde Spaanse en Engelse reizen en excursies in IJsland door reizigers:

- Zuidkust en watervallen in IJsland
- Zuidkustwatervallen en gletsjermeer in 2 dagen
- Sneeuwscooteravontuur in het zuiden van IJsland
- Quadtour aan de zuidkust van IJsland
- Etappes van de Tour of the Game of Thrones

- Veel meer excursies en rondleidingen hier

Om dit pad te nemen moet je een beetje klimmen vanaf de Dettifoss gezichtspunt, waar is het identificerende teken van de richting en enkele gele stokjes die het te volgen pad aangeven. Volg niet direct vanuit het gezichtspunt zoals we deden, omdat de weg een constante rots is die half moet worden beklommen.
Uiteindelijk komen we voor aan Selfoss en we voelen ons weer verbaasd over een ongelooflijke waterval.

Selfoss

Terwijl we hier zijn, kunnen we niet stoppen met denken dat als de Bárðarbunga vulkaan Het brak uit, deze rivier is degene die zou kunnen overstromen.

Prachtig uitzicht op Selfoss

Om 17 uur 's middags vertrekken we Dettifoss en Selfoss en we keren terug naar de auto om naar de parkeerplaats van de derde van de te gaan Watervallen van IJsland wat we vandaag zullen zien: Hafragilsfoss.
We laten de auto op de parkeerplaats staan ​​en stoppen eerst bij een uitkijkpunt en volgen vervolgens een klein pad dat ons naar het beste uitzicht op de waterval brengt.

Hafragilsfoss

Opnieuw voelen we de geweldige kracht van de natuur.
Het is kwart voor 6 en de lucht is behoorlijk donker geworden, dus besloten we dat het tijd is om naar Húsavík te gaan, de plek waar we vandaag zullen slapen en dat het 70 kilometer verwijderd is van Dettifoss en Selfoss.
We arriveren om 19.00 uur in Húsavík en zodra we parkeren, zullen we inchecken in ons pension. We hadden opgemerkt dat we het moesten doen in een hotel van dezelfde eigenaren, een paar meter verderop, en onze verrassing is wanneer ze ons bij de receptie vertellen dat we zonder extra kosten in het Húsavík Cape Hotel kunnen slapen.
We kunnen de verleiding niet weerstaan ​​en hoewel de gedeelde badkamer tot nu toe geweldig is geweest, dat we er pas na 10 dagen een voor ons kunnen hebben, moeten we zeggen dat het melk is 🙂
Dus rustten we een tijdje in het hotel en om 8 uur gingen we uit eten, eindigend in Salka Restaurant, waar we een bord pasta en een kipwok plus water bestelden voor 5200 ISK.

Diner in Salka Restaurant in Húsavík

Vandaag worden we gepakt na een ongelooflijke dag waarin we zijn geëindigd twee watervallen van IJsland: Dettifoss en Selfoss. Nu hoeven we alleen maar te slapen en te rusten, dat morgen onze tijd volgt reis door IJsland, het land van ijs en vuur.

Dettifoss, een van de meest indrukwekkende watervallen in IJsland

Dag 10: HÚSAVÍK - KAFLA: Crater of the Viti - HÚSAVÍK: Walvissen spotten - GODAFOSS - AKUREYRI