BUNDI: TUSSEN CHAI, PALEISEN EN APEN

Verschillende mensen hadden ons geadviseerd om naar Bundi te gaan, "het is heel ontspannend, heel rustig ...". Nou, het eerste wat we zagen was helemaal niet stil. We kwamen met de bus naar nog een andere Indiase stad: chaos, verkeer, sprekers ... De teleurstelling zou een paar minuten later vertrekken toen we aankwamen bij het stukje hotel dat op ons wachtte. Het personeel, enigszins verbaasd omdat we met de bus waren aangekomen (een waanzin van 5 uur ondraaglijk voor hen, die gewend zijn klanten in taxi's te ontvangen), geeft ons de sleutel en we willen niets anders dan profiteren van de maximaal mogelijke uren hier, in vrede en harmonie ... (en zwembad inbegrepen ...).

De volgende dag zijn we verhuisd naar het meest toeristische gebied, waar de meeste hotels en bedrijven voor de dienstdoende guiri (voornamelijk restaurants en winkels) zijn gevestigd. De drukte is minder, maar het bestaat. Hoewel je op een plek in de hoofdstraat een bubbel kunt maken, zoals het beroemdste chais in de stad, de Krishna Chai, en laat trouwens je afdruk achter op een van de muren (bedankt voor het advies Jairo!). Hier ontmoetten we Pol en Mireia die per fiets door Azië reizen en Iuri met wie we een reis naar de volgende bestemming zouden delen (maar dit is op dit moment topgeheim!) ... allemaal erg majetes!

Maar het is ook geen plan om de dag verspild door te brengen, en hier zijn kleine dingen te zien. We nemen de rugzak en beklimmen hellingen! De weg naar Bundi Palace is kort maar steil! Waaraan we de funk moeten toevoegen dat een paar apen op je wachten dat je moet vechten met een paar stokjes die je verkopen bij de ingang. Gelukkig zijn die er hoger, in het fort van Taragarh, waar we niet aankomen.

We verbleven in het paleis, een indrukwekkende steenmassa die bovenop een berg oprijst, vanwaar het uitzicht op de stad fantastisch is. Ze hebben het nogal onvoorzichtig (voordat het nog erger was toen er geen bewaker was en de lokale bevolking het gouden deel van de muurschilderingen scheurde), maar het is de moeite waard, zelfs als het een idee was van het leven van de Maharaja, enkele honderden jaren geleden, tussen Zoveel concubine kamer en vergaderzalen. De schilderijen aan de muren zijn fantastisch (inclusief uitleg van de 18-jarige rajputa die als voogd en gids dient, voor een schilderij waar de maharadja een tiet speelde ...).

Iets hogerop ligt het Chitrasala-paleis. De tuin is erg ontspannend en het uitzicht is nog steeds beter dan in de vorige.

Een ander bezoek dat we wilden doen was naar de Baoris, een aantal behoorlijk diepe putten die werden verlaagd door een reeks trappen die direct aan de zijkanten van de muren waren gebouwd. We bezochten 3, duidelijk was de betaling beter (Raniji-ki-Baori), de rest heeft verlaten ... en vol met afval! 🙁

Om de tour af te ronden gingen we naar de andere kant van Lake Nawal Sagar, de kleine, die van de stad, en vanaf daar zagen we zonsondergang. We nemen een heel mooie foto van de stad en de lessen over hoe je een snoepje eet (en het papier op de heldere grond gooit) van een stuk hier in de buurt. Hij en zijn kleine gangstergroep waren het leukst!

Is Bundi een rustige plek? Ja, de 10% gezien, de rest is een Indiase chaos ... daarom zijn we in India! Maar we vonden het leuk, zodat we vals spelen!

NUTTIGE INFO

Hoe te komenVan Pushkar namen we een bus naar Ajmer (7 en 10 roepies: vrouwen hebben 30% korting op lokale bussen). Het duurt ongeveer 40 minuten, en je moet uitstappen bij het busstation, oog dat is niet de laatste halte. Vraag hier naar de bus naar Bundi, die ongeveer 120 roepies (mannen) kost en ongeveer 5 uur duurt. Van het station naar het centrum kostte de tuctuc ons 30 roepies.

Waar te slapenWe verbleven in het Hadoti-paleis en het Hotel Bundi Haveli

Waar etenIn de Ringo Star zijn er verschillende bordspellen en kun je je vermaken. In Tom en Jerry maken ze geweldige pizza's en het zijn zeer majestueuze broers, ze geven je ook een stok om de apen bang te maken haha. Krishna's chai is erg rijk, hoewel voor een paar roepies meer dan normaal, dat is 20 roepies (hier kun je de "badam" proberen, een drankje van melk, noten en saffraan dat veel vitaliteit geeft, voor 50 roepies)

ticketsHet paleis kost INR 100 plus 50 van de kamer. Het andere paleis is gratis. Als je het fort wilt beklimmen kost het 100 INR meer. De Baori kost 30 roepies met studentenkorting, 70 zonder korting. De rest is gratis.

Je weet meer dingen om te zien en te doen in Bundi?