Uros en Taquile-eilanden tour vanuit Puno

Dag 9: UROS EN TAQUILE EILANDEN TOUR VAN PUNO, BEZOEK SILLUSTANI EN NACHTBUS NAAR CUZCO

Vandaag worden we om 5.15 uur 's ochtends wakker in het Qelqatani Hotel met het idee dat we tijd hebben om onze rugzakken met een gerust hart te reinigen en klaar te maken, omdat we weten dat we op een meer dan aanzienlijke hoogte doorgaan en iets meer tijd nodig hebben om te doen De gebruikelijke taken. Over een paar uur vertrekken we Uros en Taquile-eilanden tour vanuit Puno En we willen voorbereid zijn.
Zodra we een voet op de grond zetten, merken we dat we meer moe zijn dan de vorige dagen die we in de Colca-vallei hebben doorgebracht en dat dit symptoom 's morgens acuut is, zoals we gedurende deze dagen hebben kunnen opmerken.

Dus namen we het rustig aan en gingen kort voor 7 uur 's ochtends naar het ontbijt, hoewel ik geen hap kan proeven. Ik ben niet in staat Ik heb geen buikpijn, geen braken, alleen een zeldzaam ongemak dat me behoorlijk moe en terughoudend maakt. Hopelijk verdwijnt dit naarmate de dag vordert en jij bent licht ongemak van hoogteziekte Niet meer verschijnen.
Om 7.10 uur 's ochtends komt een taxi met een gids ons vinden, inbegrepen in de Uros en Taquile-eilanden tour vanuit Puno, die ons naar de steiger brengt en ons rechtstreeks naar een snelle boot brengt, die ons in 15 minuten naar een van de Uros-eilanden aan het Titicacameer.
U kunt hier een excursie boeken naar de Uros- en Taquile-eilanden met een gids in het Spaans, waar u wordt opgehaald bij het hotel of alleen naar het eiland Uros.

Snelle boot die ons meeneemt op een tour van de Uros- en Taquile-eilanden

de route van Puno naar de Uros-eilanden Het wordt heel aangenaam met een ongelooflijk uitzicht op het Titicacameer, dat meer waar we zijn naam al zo vaak hadden gelezen en dat een soort reizende droom was geworden die we eindelijk zijn gaan vervullen op deze reis naar Peru.

Zeilen op het Titicacameer, weg van Puno

Slechts 5 kilometer van Puno liggen de drijvende eilanden, beter bekend als de Uros-eilanden, een van de bekendste attracties aan het Titicacameer, dat, hoewel we weten dat het een deel van zijn authenticiteit heeft verloren, een stop is, tenminste vanuit ons perspectief als je in de Puno-regio bent.

We zijn begonnen met zeilen op weg naar de Uros-eilanden

Aangekomen op de Uros-eilanden aan het Titicacameer

Na ongeveer 15 minuten varen op het Titicacameer komen we aan op een van de Uros-eilanden, waar de 9 families die daar wonen ons ontvangen en waar ze, na een ontmoeting in het centrum van het drijvende eiland, het hele bouwproces uitleggen "hun eilanden".

Nieuwkomers op de Uros-eilanden

Wachten op ons om ons te vertellen over de uro's

De Uros waren altijd een kleine etnische groep, die eeuwen geleden begon te zweven in een poging zich te isoleren van zijn Inca- en colla-buren. Vandaag de dag blijven honderden mensen wonen op deze kunstmatige eilanden gemaakt van riet van de meerstaarten die leven tussen vissen en toerisme.

De bewoners van het eiland hebben een soort observatieplatform gebouwd van waaruit je een onovertroffen uitzicht op de omgeving hebt.

Uros eilanden observatieplatform

Uros-eilanden aan het Titicacameer

Aan het einde van het gesprek geven ze ons over hun cultuur, tradities, manier van bouwen van het eiland ... elke vrouw neemt een paar toeristen mee en laat ons haar huis zien, legt uit hoe ze leven ... enz.
Het is zeker het meest toeristische deel van de Uros en Taquile-eilanden tour vanuit Puno, maar zoals we in het begin al zeiden, alleen al vanwege de ervaring op een drijvend eiland te zijn en wat meer te weten over de cultuur, is het de tour waard.

Verklaringen van de "burgemeester" van het eiland over hun gebruiken, cultuur ...

Na de kleine overval die we in hun huis maken, brengen ze ons rechtstreeks naar hun ambachtelijke stand om ons de dingen die ze doen op een ambachtelijke manier te laten zien, in de hoop, hoe anders, dat we iets voor hen kopen. En hoe gaan we tenslotte weigeren? Nou, daar gaan we met onze souvenir in de rugzak.

Gezichten op de Uros-eilanden

Gesprekken over de Uros en Taquile Islands tour

Als we meer dan een uur nemen, vertellen ze ons dat ze ons in hun traditionele boot, van handgebonden riet, naar het andere eiland zullen nemen om een ​​wandeling in de omgeving te maken, maar je moet natuurlijk 15 soles per persoon betalen.

Typische boten van de Uros-eilanden

Als dit al toeristisch is (hoewel we het niet moe worden om te herhalen dat het een unieke ervaring is), willen we niet met nog 20 boten lopen voor een stukje Titicacameer, dus wij en nog een aantal van de groep, we wachten in het eerste eiland tot 15 minuten later vertrekken we om de rest van een meer commercieel eiland te vinden, waar mogelijk, waar een kleine bar is, waar we een paar drievoudige vrienden en wat snoep nemen voor 14 soles.

Details van de Uros-eilanden op weg naar een ander eiland om een ​​drievoudige stuurman mee te nemen

Een triple mate meenemen op een van de meest commerciële Uros-eilanden

Om 9.20 uur in de ochtend vertrekken we naar het eiland Taquile op een reis van ongeveer 1 uur en twintig minuten langs het Titicacameer.

De Uros-eilanden in Titicaca

Als we deze reis hadden gemaakt in een normale boot of met een van de "normale" tours die in Puno worden aangeboden, hadden we ongeveer 2 en een half uur geduurd, dus met dit Uros en Taquile-eilanden tour vanuit Puno per speedboot besparen we 2 uur, 1 manier en 1 retour, die we vanmiddag gebruiken om naar Sillustani te gaan.

Boek de best beoordeelde tours en excursies in het Spaans van Peru door reizigers:
- Excursie naar het Titicacameer, Uros en Taquile
- Excursie naar het eiland Uros
- Rondleiding door Arequipa en het klooster van Santa Catalina
- Colca Canyon: tweedaagse tour vanuit Arequipa

- Veel meer excursies en rondleidingen hier

Terwijl we varen, ga ik naar de buitenkant van de boot en ga ik aan de kant zitten en kijkend naar het landschap voor me, ik kan maar aan één ding denken, Het Titicacameer ligt dichter bij de hemel dan elke andere plaats waar we ooit zijn geweest.
Kijkend naar de wolken lijkt het erop dat als je je handen opheft, je ze kunt aanraken. Het is verbazingwekkend
Op dit moment, als er symptomen van soroche blijven, is het verdwenen.
Ik ben een paar stappen van de hemel ...

Zeilen op het Titicacameer

We komen om 10.45 uur 's ochtends aan bij een van de havens van het eiland Taquile en voordat we naar beneden gaan, leggen ze uit dat we ongeveer een uur hebben om het centrale plein van het eiland te bereiken, waar onze gids op ons wacht.
We hadden gelezen dat om toegang te krijgen tot het centrale plein van het eiland Taquile er eindeloze trappen waren, maar we zijn via een andere poort binnengekomen waar de toegang korter is, hoewel met meer neiging.

Nieuwkomers op Taquile Island

Oplopend het eiland Taquile

Taquile Island is duizenden jaren onbewoond en is een klein eiland met een bevolking van ongeveer twee mensen. De eilandbewoners, van Quechua-etniciteit en taal, verschillen van de rest van de merengemeenschappen, die tot de Aymara-groep behoren en een sterk gevoel van groepsidentiteit behouden. Ze vormen een sterk ingeteelde samenleving, trouwen zelden met mensen buiten Taquile en handhaven nog steeds een vrij traditionele cultuur.

We beginnen de klim naar Taquile Island

Aangekomen op het centrale plein van Taquile

We komen aan op het centrale plein van het eiland Taquile, lopen heel langzaam, na bijna een half uur met landschappen die onze ademhaling afsnijden zodat de klim, ondanks moeilijk te zijn, "een beetje aangenamer wordt".
Het hoogste punt van het eiland Taquile is 3910 meter en is het centrale plein.

Beslissen over onze volgende reis op Taquile Island aan het Titicacameer

Hoofdplein van Taquile Island

Zodra we de hele groep op het plein ontmoeten, geeft de gids ons een kleine les over de cultuur van het eiland Taquile en geeft ons een paar minuten om een ​​handel in wollen artikelen in te gaan die naast de deur zijn en waar we een goede tijd doorbrengen terwijl we uiteindelijk niets kochten.
Vanaf hier gaan we naar een ander deel van het eiland, waar we zullen eten en ons laten zien hoe ze weven ...
Zonder twijfel is het een zonde om in Peru te zijn en niet naar het Titicacameer te komen, hoewel we op dezelfde manier moeten zeggen dat de excursie naar het eiland Taquile, zo niet voor de groep die het vertegenwoordigt en de ongelooflijke uitzichten en landschappen die Het is misschien een overbodig punt tijdens de reis naar Peru.
En in tegenstelling tot wat iedereen voor ons zegt, hebben de Uros-eilanden ons, ondanks dat ze veel toeristischer zijn, toch meer van ons houden.
Zoals altijd gaan we tegen de stroom in en hebben we een enigszins verschillende smaak.

Meer praktische informatie om uw reis naar Peru voor te bereiden

- 10 essentiële plaatsen om te bezoeken in Peru
- 10 essentiële tips voor reizen naar Peru
- De beste reisverzekering voor Peru

We aten een heerlijke gegrilde soep met forel uit het Titicacameer, die we niet gaan liegen, het was erg goed.
Om een ​​maatje coca af te maken en op het bureaublad komt de uitleg over hoe het is geweven op het eiland Taquile.
Na deze uitleg, waaronder we er zeker van zijn dat deze stoffen een van de beste in Peru zijn en veel opmerkingen over de gebruiken op het eiland Taquile, beginnen we opnieuw om het eiland te grenzen en de andere pier te bereiken, waar we Wacht op onze snelle boot en breng ons terug naar Puno.

Terugkerend naar het schip dat ons terug naar Puno zal brengen

Onderweg ontmoeten we veel oudere mensen die naar boven gaan, we begrijpen dat het voorlopig de optie is om bij een lokaal gezin te verblijven en hier te overnachten en we worden vooral getroffen door een dame, geholpen door haar gids, die zeker Hij is meer dan 80 jaar oud.
Indrukwekkend. Dit betekent echt ten volle leven. Op het eiland Taquile meer dan 3000 meter hoog, genietend van het leven.

Taquile Island aan het Titicacameer

Na ongelooflijke uitzichten helemaal naar beneden, waar trouwens geen teken is van de trappen die we hadden gelezen, zo niet dat het een helling is, komen we om 2 uur 's middags aan bij de steiger en zonder te wachten, gaan we naar Puno , waar we rond 15.30 uur aankomen en een taxi huren om ons naar Sillustani te brengen, wat de volgende stop van de dag zal zijn, voordat we de nachtbus die ons van Puno naar Cuzco brengt.
Op weg naar Puno stoppen we bij een andere steiger op het eiland en daar zien we de beroemde trappen. Na ze te hebben gezien, zullen we oneindig blij zijn dat we deze haven niet zijn binnengekomen.

Trap naar Taquile Island te bereiken

Vanavond moeten we om 10 uur 's nachts de bus nemen van Puno naar Cuzco, dus we denken dat het ons tijd zal geven om te genieten van Sillustani, terug te keren naar Puno en ons zelfs een goede ode kan geven aan het proberen van de beroemde cavia in een restaurant dat ons een paar dat we in de Colca-vallei hebben ontmoet.
Het weer zoals gebruikelijk in de afgelopen dagen sinds we in Peru aankwamen, is bewolkt op dit moment van de dag en het lijkt erop dat het over een tijdje wil regenen, dus zodra we aankomen in de haven van Puno en ons komen ophalen om ons naar de hotel (inbegrepen in de tour naar de Uros- en Taquile-eilanden), vroegen we hem hoe hij Sillustani ziet meegaan met dit weer dat van het ene op het andere moment regen lijkt te bedreigen.
Hij vertelt ons dat als we onszelf niet veel vermaken, omdat we nu 4 uur 's middags zijn, we in 45 minuten daar kunnen zijn en een snel bezoek kunnen brengen voor het donker wordt.
We denken er niet teveel over na en accepteren de 120 zolen die hij ons vraagt ​​voor dit bezoek aan Sillustani vanuit Puno.
Deze excursie kan worden gedaan met een georganiseerd circuit vanuit Puno, maar alles gebeurt 's ochtends, dus als we de beroemde funeraire torens willen leren kennen, hebben we geen andere keuze dan dit en te zien hoe laat het is en hoe het is Op tijd nemen we liever geen risico's en accepteren we deze prijs.
Uit wat we waarnemen, is het bovendien duidelijk dat de prijzen in Peru zijn gestegen en iedereen heeft ermee ingestemd hetzelfde te verzamelen.
We steken de stad Puno over en terwijl we verder gaan, is de lucht bedekt met een zwarte die, hoe het anders zou kunnen, een regen begint te downloaden die ons naar ons doet kijken met een scheve glimlach.
Mijn gezicht is een gedicht, maar Roger staat erop dat we positief zijn dat het zeker zal stoppen als we verder gaan.
Stop? Maar als alles wat ons te wachten staat zwart is zoals steenkool.
Maar zoals het ons in de meeste gevallen tijdens de reizen overkomt, wanneer het precieze moment komt, veranderen de dingen en doen ze het voorgoed. Naarmate we dichterbij komen, zien we hoe de lucht begint te schijnen en net boven Sillustani wat zonnestralen verschijnen. We kunnen het niet geloven.
We kwamen om 4.30 uur in de middag aan in Sillustani, we betaalden 10 soles per persoon bij de ingang en opnieuw staan ​​we voor een klim om de plek te bereiken die we willen ontmoeten.
Maar elke inspanning is het waard, we hebben een uniek uitzicht en geschiedenis voor ons.
Daarom is het de moeite waard.

Aangekomen in Sillustani

Het hele gebied van het Titicacameer werd gedomineerd door de colla-bevolking, een oude krijgersstam van de Aymara-taal die later een bondgenoot van de Inca's zou worden.
De colla en hun Lupaca-rivalen begroeven hun edelen in monumenten in de vorm van torens, chullpas genoemd.

Sillustani in Puno

De meest imposante torens van dit type zijn te vinden in Sillustani, waar de hoogste een hoogte van 12 meter bereikt. De cilindrische structuren huisden ooit de overblijfselen van complete geslachten, samen met voedsel en persoonlijke bezittingen die nuttig zouden zijn voor hen op hun reis naar de andere wereld.

Chullpas in Sillustani

De enige opening was een klein gat in de oostkant, groot genoeg voor een persoon om te passen, dat onmiddellijk na de begrafenis werd verzegeld.
Tegenwoordig is er niets meer over van deze begrafenissen, maar de chullpa's zijn zeer goed bewaard gebleven en de moeite waard om ze te bekijken, zowel voor wat ze betekenen als voor het uitzicht dat ze hebben vanaf hun locatie.

Uitzicht vanaf Sillustani

Geweldige zonsondergang in Sillustani

We brengen meer dan een uur door in Sillustani en wanneer het bijna 6 uur 's middags is, op het moment dat we de parkeerplaats oprijden waar onze taxichauffeur op ons wacht, kijken we naar de lucht en merken we dat druppels water beginnen te vallen ...
Ik heb al verschillende keren opmerkingen gemaakt en hoewel ik nog steeds denk dat het misschien belachelijk klinkt, ben ik er vast van overtuigd dat er iemand is die ons beschermt tegen slecht weer en ons volledig laat genieten van de plaatsen die we bezoeken.
En met de gedachte in het raadzame dat deze excursie is, hoewel we meer moesten betalen voor het willen doen dezelfde dag tour naar de eilanden Uros en Taquile en Sillustani, we hadden een gesprek met de chauffeur over de gewoonte om coca te kauwen.
We kunnen nooit de zin vergeten en vooral de toon waarmee het luidt:
"Ik kan de tour verlaten, dat wil zeggen dat ik, als er geen coquita is, ik niet ga. Ik ga altijd met mijn tas coquita kauwen en dus val ik niet in slaap en de reis gaat sneller voorbij"
Na altijd goed te hebben gelachen met het onderwerp kauwen op coca, komen we na 6.30 uur 's middags aan op de Plaza de Armas van Puno en het eerste wat we doen is lokaliseren met de GPS die we op de mobiele telefoon van de CityMaps2Go-applicatie dragen en zien dat Het is nog vroeg, we zullen een wandeling maken door de Plaza de Armas en de hoofdstraat die het plein verlaat, waar we op deze momenten genieten van een zeer aangename sfeer waarin het lijkt alsof iedereen naar buiten is gekomen om dat te vieren De regen is gestopt.

Kathedraal van Puno

Na 19.00 uur besloten we naar het Mosha-restaurant te gaan, wat we gisteren hadden aanbevolen en we hebben gezien dat het nummer 2 op Tripadvisor is en wanneer we aan de deur staan, toevalligheden van het leven, vinden we een paar en een vrouw die in hetzelfde hotel en toevallig hebben ze ook de Uros en Taquile eilanden tour vanmorgen bij ons, dus vroegen we om een ​​tafel voor 5 en genoten van onze laatste uren in Puno in het beste gezelschap.
Na 21.00 uur keren we terug naar het Qelqatani Hotel, we nemen afscheid van onze geïmproviseerde metgezellen en vragen om een ​​taxi die ons voor 7 soles naar het Cruz del Sur station in Puno brengt, vanwaar onze nachtbus naar Cuzco om 22.00 uur
We doen het rustig aan en als we de tickets gaan ophalen, vertellen ze ons dat we 1 zon per persoon moeten betalen voor de instapkosten. Dus rennen we om het tarief (een klein kaartje) te kopen bij een loket aan de andere kant van het station en stappen we in op onze VIP-zitplaatsen in de Cruz del Sur-bus.
We brachten de eerste paar minuten tussen dromen door, luisterden naar de film die ze op ons zetten en keken naar de camera van de jongen die ons toevallig in de bus opnam voordat hij begon.
Een nacht wacht op ons met de bus ... Cuzco wacht op ons

Uros eilanden

Dag 10 CUZCO IN ÉÉN DAG