Casablanca op één dag

Dag 2: CASABLANCA: Plaza de Mohamed V, Medina, Hassan II-moskee - MEKNÈS

Het alarm klinkt om 7 uur 's ochtends en de waarheid is dat we, na slechts 5 uur slapen, gisteren na 1 uur' s ochtends vanaf het vliegveld in Casablanca zijn aangekomen, we barsten hoewel met een enorm verlangen om onze speciale te beginnen Casablanca op één dag.
We gaan naar de ontbijtzaal van JMSuites, onze accommodatie in Casablanca, om 8 uur 's ochtends en na een ontbijt van kampioenen laten we onze koffers achter bij de receptie en gaan direct naar de Mohammed V-plein ligt op slechts 500 meter van ons hotel en profiteert van de wandeling om de kathedraal van het Heilig Hart te bekijken.
Een interessante optie om meer te weten te komen over de geschiedenis van de stad en niets te missen, is om een ​​privétour met een gids in het Spaans te boeken.

Kathedraal van het heilig hart in Casablanca

Mohamed V-plein is de architect van Henri Prost die zijn vindingrijkheid de vrije loop liet.

Het plein is omgeven door gebouwen waarvan vele van de gebouwen van het land jaren later de architectuur zouden kopiëren.

Mohamed V-plein

Het idee van deze route door Casablanca op één dag kom langs om de te bezoeken Mohamed V-plein, ga naar de Hassan II-moskee, volg de rondleiding en stop dan bij de Rick's Cafe om wat te drinken voordat we teruggaan naar het hotel om onze koffers op te halen en naar Meknès te vertrekken, wat de volgende stop is op onze reis naar Casablanca, Meknès en Fez met Kerstmis.
de Bezoeken aan de Hassan II-moskee zijn om 9, 10, 11 en 2 uur 's middags en het idee is om het eerste uur te doen, maar we hadden niet verwacht dat de weg ons zou ontmoeten voor de Medina van Casablanca, dus we maken een snelle verandering van plannen en we gaan erin, langs het bezoek aan de Hassan-moskee II om 10 uur 's ochtends.

Casablanca Medina

de Casablanca Medina Het is klein genoeg om vrij goed georiënteerd te zijn tussen de smalle straten waaruit het bestaat. Geuren, geluiden en kleuren transporteren ons langzaam naar dat Marokko dat we nog niet hadden gevonden sinds we aankwamen en dat we zo leuk vinden. In de Casablanca Medina we zijn teruggekeerd naar Marokko Wat we ons herinnerden

Na verdwaald te zijn geraakt in de straten, geleid door onze gebruikelijke reisgenoot, de CityMaps2Go-applicatiekwamen we aan Rick's Cafe waar we even willen stoppen om wat te drinken en de "filmset"Onze verrassing is dat ze om 12 uur 's ochtends openen, dus moeten we doorgaan naar de Hassan II-moskee en Rick's Café verlaten voor de volgende keer dat we naar Casablanca komen.

Rick's koffie Casablanca op één dag

Tegenwoordig wordt in Marina op dit punt in de stad een jachthaven gebouwd, een complex van appartementen, winkelcentra en kantoren dat alleen opvalt voor de sloppenwijk die ernaast ligt.

De nieuwe gebouwen van Casablanca voor de Hassan II-moskee

Meer praktische informatie om uw reis naar Marokko voor te bereiden

- 10 essentiële plaatsen om te zien in Marokko
- 10 essentiële tips voor reizen naar Marokko

We zijn aangekomen bij de Hassan II-moskee omringd door die mist die ons niet meer heeft verlaten sinds we gisteren aankwamen en wanneer er een paar minuten voor 10 in de ochtend zijn, gaan we naar de loketten waar we de 120 dirham betalen per persoon die de ingang kost (60 dirham voor studenten) en we wachten op onze gids om ons in het Spaans te bezoeken.

Mist over de Hassan II-moskee in Casablanca

We moeten zeggen dat dit geen goedkoop bezoek is, maar zeker alleen voor de organisatie en wat je ziet, het is absoluut de moeite waard.

Hassan II Casablanca-moskee

Interieur van de Hassan II-moskee in Casablanca

Ontworpen door de Franse architect Pinseau de Hassan II-moskee ligt op de oceaan op het land naar de zee, met de woorden van de Koran die zeggen: "dat de troon van God over de wateren werd opgericht".

Interieur van de Hassan II-moskee

De minaret, de hoogste van het land, meet 210 meter en wordt bekroond door een laserstraal die naar Mekka wijst en op 35 kilometer afstand zichtbaar is.

Hassan II-moskee in Casablanca

Dit is de op twee na grootste moskee ter wereld, met ruimte voor 25.000 gelovigen die direct op een vloer met verwarming kunnen bidden en de sterren op een vouwdak bewonderen.

Wasruimte in de Hassan II-moskee

Na het bezoek van ongeveer een uur verlaten we de moskee om 11 uur 's ochtends en nemen we foto's nu de mist is verdwenen en ons net een zonnige ochtend heeft gegeven.

Hassan II-moskee met de zon die ons verwarmt

Dat moeten we zeggen sinds we zijn aangekomen Casablanca We hebben een zeer aangename omgeving van over de hele wereld gevonden. Veel mensen spreken ons in het Spaans als we zeggen dat we uit Barcelona komen, ze staan ​​niet vast in de winkels en ze begroeten ons op straat en draaien om wanneer ze onze "bonjour".
We houden van Marokko en vooral die plaatsen waar toerisme de lokale bevolking niet lijkt te hebben besmet met hun gretigheid om te winkelen.

Hassan II-moskee Casablanca op één dag.

We vervolgen de wandeling nog een paar meter, rond de Hassan II-moskee, om een ​​ander perspectief te hebben en na 11.30 uur keren we terug naar de straten van Casablanca om terug te keren naar het hotel, onze tassen op te halen en een kleine taxi te nemen die vertrekt in de Casa Voyageurs treinstation, waar doet onze trein van Casablanca naar Meknès.

Uitzicht op de Hassan II-moskee

Petit taxi naar Casa Voyageurs

De schema's van de treinen van Casablanca naar Meknès Ze zijn elk uur om het uur en tien minuten.
Na verloop van tijd besluiten we dat we om 13.10 uur de kaartjes voor de trein krijgen en dus hebben we tijd om iets te eten.
Aan de deur van JMSuites nemen een kleine taxi die ons in maximaal 15 minuten voor 13 dirhams naar Casa Voyageurs brengt.
In hetzelfde station nemen we de treinkaartjes van Casablanca naar Meknès in de automaat voor 270 dirhams beide in eerste klasse.
In de tweede klas kost het 180 dirhams, maar voor het verschil geeft Roger er de voorkeur aan om eerst te gaan en dus 3 uur en een half beter te rusten.
Omdat het middag is en we moeten eten, lopen we rond het station en zien we dat er maar één soort cafetaria is waar ze niets te eten hebben, dus gaan we naar een kiosk en dragen een tas met snacks waardoor we voedsel vergeten een paar uur
de trein van Casablanca naar Meknès Het komt op tijd uit, onder een zon die 's middags 20 graden overschrijdt en tussen het lezen, het landschap observeren en commentaar geven op de planning van vandaag en morgen om 16:00 uur hebben we geplant in meknès, de stad die ons de komende uren en vanavond zal verwelkomen.
Bij het verlaten van de Meknes treinstation We nemen een kleine taxi, wat normale taxi's zijn, zodat we dicht bij de Riad Amazigh kunnen komen die onze is accommodatie in Meknès, in het midden van Medina. Als we door de straten van deze stad gaan, zien we hoe succesvol de gids van Marokko zegt dat dit is de stilste van de vier keizerlijke steden van Marokko.
Als je Meknes en Volubilis op een dag vanuit Casablanca wilt bezoeken, kun je deze excursie boeken met een gids in het Spaans.

Meknes treinstation

We komen rond 16.30 uur 's middags aan bij onze riad na het betalen van 12 dirhams voor de kleine taxi die ons heeft meegenomen van het treinstation van Meknès naar de medina.
Hoewel we de CityMaps2Go nemen en het lijkt heel gemakkelijk om onze Riad te bereiken, vanaf de weg waar de taxi ons verlaat (het is onmogelijk voor de kleine taxi om toegang te krijgen tot de kleine straten van de Medina, dus laat het ons in een van de hoofdstraten , met toegang tot auto's), begonnen we door de straten te lopen en we vonden de site niet totdat we besloten om het in een winkel te vragen en een man neemt ons vriendelijk mee zonder ons de tijd te geven om hem zelfs een fooi te geven.
We kwamen aan in de Riad en na ons een thee met munt en wat gebak aan te bieden, vertelt de eigenaar ons dat ze een probleem heeft met de lichten, dus ze heeft ons enkele minuten in de lounge wachten om het probleem op te lossen.

Pasta en muntthee in Riad Amazigh

Na het inchecken en een paar minuten rusten, keren we terug naar de medina van Meknès met de bedoeling om te genieten van de ingewikkelde kleine straatjes tijdens de laatste minuten die in de zon liggen en een paar kraampjes met alles wat je je kunt voorstellen.

Uitzicht op de medina van Meknès

Boek de best beoordeelde tours en excursies in het Spaans van Fez door reizigers:

- 2-daagse excursie naar de woestijn van Merzouga
- Rondleiding door Fez en panoramische tour
- Excursie naar Chefchaouen
- Excursie naar Volubilis, Mulay Idrís en Meknes
- Rondleiding door de medina van Fez
- Meer excursies en rondleidingen hier

Vleesboxen in de medina van Meknès

Morgen is het vrijdag en ons is verteld dat het geen post van de Medina opent, dus vandaag willen we tenminste dat contact hebben dat ons in staat stelt een idee te krijgen van de omgeving van de Medina van deze stad waar we echt van genieten ondanks Het is nog maar een paar uur geleden dat we aankwamen.

Medina van Meknès

We liepen een paar uur zonder een vaste bestemming, verloren onszelf op straat en gaven toevallig het Lahdime Place Square en de Bab Mansour Al Ali, die ons onvermijdelijk doet denken aan Jamaa el Fna in Marrakech met zelfs dezelfde kraampjes en restaurants in de omgeving.

Lahdime Place Square en zijn Bab Mansour Al Ali

We kwamen ook toevallig aan Meknes-soortenmarkt, vol met de geuren en kleuren waardoor we de tijd uit het oog verliezen en onszelf verliezen in de straten die eindigen in een deel van de buitenwijken van de Medina, een markt volgend.
Als we naar de klok kijken en zien dat het etenstijd is, keren we terug naar de Lahdime-plein waar we stoppen voor een diner in een restaurant.
We bestelden een tajine van kip en een van vlees, plus een cola en water cola voor 150 dirhams, iets duurs dat we ons voorstellen als een nogal toeristische plek op het plein.

Tajine-diner in Meknès

We hebben echt genoten van de Medina van Meknès, zo anders dan degene die we ons herinneren van Marrakech. Dit is veel stiller en vooral veel minder toegewijd aan toeristen, om nog maar te zwijgen van iets gericht op reizigers die hier af en toe verschijnen, althans in deze tijd van het jaar, dat we er niet veel zijn.
In twee uur heeft niemand ons geroepen om ons iets te verkopen. En we moeten zeggen dat we maar een paar toeristen hebben ontmoet.
Deze reis naar minder toeristische plaatsen en op kerstdagen heeft zijn beloning.
Er zijn een paar minuten voor 10 's nachts en het is tijd om terug te keren naar onze Riad om op te laden voor morgen.

Hassan II-moskee in Casablanca

Medina van Meknès

Dag 3: MEKNÈS - MOULAY IDRISS - VOLUBILIS - FEZ