Zonsopgang op Everest

Dag 17: Sunrise at Everest - Rongbuk Monastery - Shigatse

de zonsopgang op Everest In deze tijd van het jaar vindt het plaats om 07.40 uur 's morgens, dus gisteravond, na aankomst op het Everest Base Camp in Tibet, zetten we de wekker op 7 uur' s ochtends, vooral denkend aan het hebben van een paar extra minuten In het geval dat ons lichaam niet zo goed reageert als we hadden verwacht.
Ondanks deze angst moeten we zeggen dat we de hele nacht hebben geslapen van de trek, zonder enig ongemak of ongemak, iets dat 's ochtends en de hele dag is gebleven en ons veel heeft verrast, omdat we tenslotte lees en vertelde ons dat we op zijn minst enig ongemak verwachtten.
Gezien deze goede situatie is het eerste wat we doen de kamer ophalen en naar de gedeelde badkamer van het Rongbuk Monastery Guesthouse gaan, waar we vannacht hebben verbleven.

We detecteren de buitentemperatuur, trekken wat meer kleding aan, waaronder een thermisch T-shirt, we gaan de straat op om een ​​prachtig uitzicht op de zonovergoten Everest te vinden en volledig ontdekt, iets dat alleen gebeurt in deze tijd van het jaar en we hebben de enorm veel geluk om te kunnen overwegen en te leven op deze momenten.

Geweldige zonsopgang op Everest

Zonsopgang op Everest

Na het nemen van foto's en meer foto's, rondlopen in het gebied, zonder het lichaam te forceren, hoewel we perfect in orde zijn, wanneer het 7:30 in de ochtend is, keren we terug naar het pension, waar we een koffie drinken die ons troost en we Het geeft meer leven dan we nu hebben na een van de meest ongelooflijke visioenen die we ooit hebben gehad, vergezeld van een omelet en pannenkoek, het ontbijt dat ze serveren, genietend van een ongelooflijk uitzicht op Everest voor ons.

Ontbijt voor Everest

Nadat we het lichaam op volle capaciteit hebben en met Pasang en Tre ook klaar, bewaren we de rugzakken en de zuurstoffles in de auto en reizen we de korte reis naar de tenten die dienen als 'hotel"voor degenen die in dit type accommodatie willen verblijven, waar we het gisteren over hadden in de verschillende accommodatie-opties op Everest Base Camp.
Hier moeten we de auto verlaten en op een bus stappen die voor 25 RMB per persoon en een reis van iets minder dan een kilometer ons naar het basiskamp brengt, echte, Everest.
En dus, met een temperatuur van -10 graden, gingen we op weg om dit ongelooflijke natuurspektakel veel dichterbij te hebben.

Everest Base Camp

We moeten zeggen dat het praktisch onmogelijk is om te beschrijven wat we hebben ervaren en wat we hebben gevoeld. We kunnen alleen maar zeggen dat als je hier komt en tegenover Everest staat, je veel dingen beseft. Hoe ieder van ons onze "Everest zelf"En hoe we na zo'n reis al onze angsten daar kunnen en moeten laten.
Zonder twijfel heeft deze reis naar Tibet voor ons een voor en na en een van de reizen waarvan we zeker zijn, nooit zullen vergeten.

Gebedsvlaggen voor Everest

Na hier ongeveer 40-45 minuten doorgebracht te hebben, waarin we kunnen zeggen dat we praktisch alleen zijn geweest, zeggen ze dat deze zomer een broeinest van toeristen is, ondanks het feit dat de dak van de wereld Het wordt op dat moment niet gezien.
Ondanks wat we zeggen, zijn we van mening dat dit geen reden moet zijn om niet te komen, we verzekeren je dat de reis zelf, de weg hierheen, de route met alle bezoeken, de uitdaging dat je lichaam hoogte is en zie, eindelijk , Everest, is iets dat met meer reizigers kan worden gedeeld, hoewel het op sommige momenten ongemakkelijk kan zijn. Natuurlijk, als je de mogelijkheid hebt om in april of mei te reizen, is dit de beste tijd.

We zijn hier de prudentiële tijd die ons toelaat om van de plaats te genieten, foto's te maken, enkele herinneringen te nemen in de vorm van witte stenen die Pasang ons uitlegt die geluk geven en de godin en hang een aantal gebedsvlaggen die we bij ons hebben sinds we aankwamen en waarmee we veel hebben achtergelaten en nog meer van deze reis naar Tibet en Everest Base Camp hebben gemaakt.

Leven onze Everest

Everest Base Camp

"Wie ooit de stem van de bergen heeft gehoord, kan het nooit vergeten". Tibetaans spreekwoord

Met onze handen volledig bevroren, stappen we terug in een van de minibussen, van waaruit we niet kunnen stoppen onze hoofden om te draaien op zoek naar de nieuwste beelden van Everest. Nogmaals in het tentengebied vragen we Pasang om wat extra minuten om van dit gebied te genieten, vanwaar je ook een ongelooflijk uitzicht op Everest hebt en waar we afscheid nemen van het dak van de wereld, in de hoop terug te keren naar Zie ons op een dag.

Everest

Prachtig uitzicht op Everest

Na deze tijd extra, keren we terug naar de auto waar Tre op ons wacht om het tweede bezoek van de dag te maken, het Rongbuk-klooster, vlak voor onze accommodatie vanavond, en waar we genieten van een ongelooflijke zonsopgang op Everest Vanochtend verwelkomt hij ons in de grote hal met zijn monniken die bidden. We hadden geen betere manier kunnen vragen om deze reis te beëindigen dan deze.

Rongbuk-klooster

Uitzicht op onze accommodatie van Rongbuk-klooster

Rongbuk-klooster is het belangrijkste klooster van de Everest-vallei en wordt ook beschouwd als het hoogste klooster ter wereld, op 5200 meter boven zeeniveau, hoewel hij ons, wanneer we Pasang om deze informatie vragen, zegt dat hij niet gelooft Het zij zo en zeker, er is er een op een hogere hoogte.
Het klooster is erg klein en wordt in korte tijd bezocht, maar wat echt spectaculair is, is de plaats waar het zich bevindt en het uitzicht vanaf Everest, evenals de hoofdrolspeler van een van de belangrijkste afbeeldingen typisch uit dit gebied, met de chorten op de voorgrond en de Everest op de achtergrond.

Rongbuk-klooster

Hoewel het lichaam de hele ochtend perfect heeft gereageerd, vermijden we buitensporige inspanningen, dus we genieten van het gebied en het uitzicht terwijl we langzaam lopen, daarnaast proberen we de tijd uit te stellen om afscheid te nemen van een van de meest ongelooflijk dat we het geluk hebben gehad om het bekend te maken.

Rongbuk en Everest-klooster op de achtergrond

Het is bijna 11 uur 's ochtends wanneer we beginnen aan de reis terug naar Lhasa, die ons vandaag naar Shigatse brengt waar we zullen slapen in het Shigatse Hotel en waar we na 7-8 uur met de auto aankomen.
Waarschijnlijk na het lezen van ons, zult u zich afvragen of het de moeite waard is om zo'n lange reis te maken alleen om Everest te zien. Na onze ervaring kunnen we u maar één ding vertellen: absoluut ja.
Everest is het eindpunt, het is de kers, het is dat moment waarop de zon je in het gezicht raakt en je alles vergeet en begrijpt dat je niet meer nodig hebt om gelukkig te zijn.
Maar het is echt de weg naar Everest die ervoor zorgt dat je dat moment echt bereikt, met alle bochten van de weg. Met alle uitdagingen, vooral fysiek, vanwege de hoogte. Met alle culturele verschillen waarmee je je bevindt en uiteindelijk, laten ze je zien dat we in de echte essentie veel meer op elkaar lijken dan we geloven. Alleen al om die reden is het elke seconde van deze reis naar Tibet waard.

Geweldige Everest

En dus komen we op de terugweg terug naar het tweede gezichtspunt waar we gisteren waren, van waar we de overdekte Everest zagen, maar van waar we vandaag sublieme uitzichten op de Himalaya hebben, met Everest aan het begin en beginnen te dekken , op dit tijdstip van de dag.

Weg en bochten om Everest te bereiken

Panoramische Everest

Afscheid nemen van Everest

Na deze stop is het noodzakelijk om de route te volgen, opnieuw het gebied van de veiligheidscontroles te passeren voor wanneer het 2:25 uur is, stop bij het restaurant van een klein dorp waar we enkele heerlijke rijstgerechten eten, uitgenodigd door Pasang.
Na een kort tafelgesprek gaan we weer op weg, we hebben nog 3 uur om Shigatse te bereiken, terug te keren naar ongelooflijke landschappen, bezaaid met kleine steden en mensen die op het land werken, waardoor de autorit heel is "tonen".
En dus, wanneer het 5:30 's middags is, komen we aan in Shigatse, naderen eerst het Shigatse Hotel, waar we onze rugzakken achterlaten en waar we een douche nemen, zo nodig na gisteravond in een accommodatie zonder douche te zijn geweest en hoe het niet zou kunnen zijn anders lopen we door Shigatse, een mooie stad China", maar dat we iets meer willen weten dan wat we op de dag van aankomst hebben gedaan en hoeveel plaatsen we hebben bezocht om in Tibet te zien.
Deze keer nemen we de camera's niet, omdat we dat wensen verdwalen een beetje, zonder na te hoeven denken aan de foto's en we verdwalen in de straten van de stad, zonder een andere western over te steken, totdat we het Tashilumpho-klooster bereiken, waar we beginnen te kruisen met traditionele monniken, pelgrims en kleine winkeltjes, die de andere dag niet We waren in staat om met rust te reizen en dat we vandaag genoten in slow motion.
Het is bijna 8 uur 's nachts, toen we in dit deel van de stad waren, maakten we van de gelegenheid gebruik om naar het restaurant te gaan waar we de andere dag met Pasang en Tre aten en waar we onlangs dezelfde gerechten bestelden, momos, naan en yak steak plus frisdrank en Bier voor 116RMB, wat ons de beste manier geeft om de dag te beëindigen: genieten van de Tibetaanse keuken.

Na het eten moeten we een wandeling van 20 minuten maken door de stad om terug te gaan naar ons hotel, waar we na een paar uur werken ons overgeven aan de kracht van het bed, in de hoop om weer een ongelooflijke droom te zien zonsopgang op Everest.

Vergeet niet dat elke buitenlandse reiziger die naar Tibet wil reizen, dit via een agentschap moet doen (HET IS ONMOGELIJK OM GRATIS NAAR TIBET TE REIZEN), hetzij door toe te voegen aan een groep of privé en voordat hij Tibet binnenkomt, een vaste route heeft, dat het agentschap heeft ingediend en moet worden goedgekeurd door de Chinese autoriteiten.
Om het visum en alle vergunningen te verkrijgen, is het noodzakelijk dat deze route door de autoriteiten wordt goedgekeurd. Het is ook niet mogelijk om het reisschema direct aan te passen, iets heel belangrijk om in gedachten te houden, omdat het je dwingt om vanaf het eerste moment duidelijk te zijn wat je wilt bezoeken, omdat het bureau op basis daarvan de vergunningen zal beheren.
In ons geval hebben we gereisd met The China Guide, die alle vergunningen beheerde na het samen ontwerpen van een gepersonaliseerde reisroute, met een gids in het Spaans en dat heeft ons ertoe gebracht te genieten zoals we ons deze magische plek nooit hadden voorgesteld.

Dag 18: Shigatse - Tips voor hoogteziekte Tibet - Lhasa