ROADTRIP DOOR ZUIDWEST AUSTRALIË. FASE 5: ADELAIDE - PORTLAND

De tweede week van onze afrondenroadtrip door het zuidwesten van Australië per busje we zullen historische olieplatforms en rivieren passeren, we zullen spectaculaire zonsondergangen overwegen (misschien met Charlie Harper), we zullen in paniek raken met gigantische kreeften en moordenaarswespen en we zullen uiteindelijk een leuk klein dier ontmoeten ... Dit is onze vijfde fase van de reis. U kunt de andere fasen in deze links bekijken: Fase 1 / Fase 2 / Fase 3 / Adelaide / Fase 4.

Op dit moment zijn dit de belangrijkste gegevens:

Stage-informatie

Uitgangspunt: Adelaide

Eindpunt: Portland

Totaal km: 783 km

dagen: 3 dagen

• Dag 17: Adelaide - Port Elliot (103 km)
  • Dag 18: Port Elliot - Pinks Beach (344 km)
  • Dag 19: Pinks Beach - Portland (336 km)

Dag 17Adelaide - Port Elliot

Vanuit Adelaide volgen we de kustweg en passeren we enkele strandsteden zoals Glenelg. Het was zondagochtend en de sfeer was fantastisch. We bleven een paar uur in de zon, lezen en genoten weer van het busje. Het was een dag zonder haast, want we waren minder dan 100 km gescheiden van onze volgende bestemming: Port Elliot.

De stad Van Elliot, waarvan de bevolking geen 2.000 inwoners bereikt, is een perfecte plek om rust en kalmte te vinden. Terwijl we door de verlaten straten lopen, stellen we ons voor dat we ons jubileumleven over 30 jaar op een plek als deze doorbrengen. Maar de tijd is nog niet gekomen. Het is een plaats met geschiedenis, werd er gesticht in 1850 en heeft veel oude gebouwen. Om ze te bezoeken, worden twee wandelroutes voorgesteld die door het centrum van de stad lopen: de rode wandeling en de blauwe wandeling (of samen, de Port Elliot Heritage Trail). Enkele van de karakteristieke gebouwen zijn het Hotel Elliot (1868), de raadszalen (1879), de bibliotheek (1880), het gerechtsgebouw (1866) of het politiebureau (1853).

→ Download de kaart met de voorgestelde wandelroutes

Wat we echt genoten was de zonsondergang vanaf de rotsen op een prachtig strand. Wat ons meestal overkomt, is dat we plotseling dezelfde gedachten hebben, vaak zonder dat we eraan denken. Hier gebeurde het opnieuw, elk van ons kijkend naar de horizon terwijl de zon onderging, verbeeldde zich op het strand van Malibu en dacht dat hij Charlie Harper zijn huis zag verlaten om een ​​bad te nemen ...

Hier verbleven we in het Port Elliot Beach House YHA van de YHA-hostelketen. En het is een pas! Dit is een oud hotel gerestaureerd als een hostel, met uitzicht over de oceaan vanaf het prachtige terras! We kunnen alleen maar zeggen dat een ei cool is! Ook Richard, de manager, is een scheur!

• Prijzen: vanaf $ 30 per nacht per persoon.
  • Locatie: 13 The Strand

Dag 18Port Elliot - Pinks Beach

De 18e dag van roadtrip is de dag dat we een gigantische kreeft zagen! Als Route 66 zijn gigantische walvis heeft, heeft de route door Zuid-Australië dit. Maar laten we in delen gaan ... Als je van Port Elliot naar het zuiden wilt gaan, moet je een omweg maken, want in het gebied waar de Murray-rivier stroomt, vormen zich moerassen waar geen weg is. Dus de oplossing is om omhoog te klimmenMurray brug. Hier is het erg populair om een ​​boot te huren onder gezinnen en een paar dagen uit te gaan om de rivier te verkennen (oog dat sommigen tot jacuzzi hebben!), Maar ook de excursies van een paar uur. Wij die slechts terloops waren, gingen naar de Murray Bridge Bunyip om een ​​prachtig uitzicht te hebben op de rivier en de historische spoorbrug die deze oversteekt.

Terugkerend naar de zuidelijke weg, ga je door een andere poging bij Pink Lake (noch roze en bijna noch meer) en bereik je de kustlijn die aan de rechterkant vertrektNationaal park Coorong. Het gebied waar we doorheen gaan is beroemd omdat het de locatie is waar de Australische olie-industrie begon te opereren. In 1866 a booreiland op de plaats waar hij enkele jaren daarvoor een olieveer leek te vinden. Na jaren van extractie werd erkend dat het niets meer was dan een 'substituut' bestaande uit algen dat ze 'coorongite' noemden ... Vandaag is een replica van die structuur te zien in de buurt van Salt Creek.

Blijkbaar is het ook een plek waar honderden en honderden Chinezen in het midden van de negentiende eeuw werden aangetrokken door het idee dat in Australië de bergen schitterden met enorme hoeveelheden goud, ontberingen kwamen en, denk ik, sommigen van hen om rijk te worden . Er is een gebied waar ze je een beetje geschiedenis vertellen, met informatieve tekens en enkele historische plaatsen.

Maar pas op, hier komt onze vriend, de grote hoofdrolspeler van de dag, noch olie noch goud! Hier is de koningin haar. Wanneer je in Kingston aankomt, open je je ogen wijd, want aan je linkerkant ga je naar de hemel, schaduw de bomen, gigantische kreeft! Met de adrenalinestoot na het zien van zo'n monument konden we niet verder rijden, dus gingen we verder op de weg die Pinks Beach bereikt en kampeerden die nacht daar, naast enkele badkamers en een koel strand waar je de zonsondergang kunt bekijken, of wel? kun je om iets anders vragen?

Dag 19Pinks Beach - Portland

Deze dag was de laatste in de staat Zuid-Australië, de dag dat we onze tanden gingen poetsen in een badkamer omringd door bruine wormen en we eindigden met een biertje in onze handen en keken toe terwijl een koala naar de top van een eucalyptus klom om te genieten van de koelere bladeren ... Maar overdag waren er weinig dingen die ons verrasten. Laten we naar de puinhoop gaan.

Nadat we onze gratis camping Pinks Beach hadden verlaten, gingen we naar de stad gewaad. Zonder er zelfs maar op te staan, wisten we al dat het niet zou teleurstellen, een stad die is vernoemd naar de zanger van Extremoduro moet cool zijn, zeker! En hij grondde! We klommen naar de klif waar de obelisk is, met sublieme uitzichten, en stopten bij de ruïnes van een oude gevangenis, van degenen die de gevangenen van Britse landen huisvestten.

Beachport Het was de tweede stop van de dag, deze stad heeft een ongelooflijke schilderachtige weg, ongeveer 8 km (de laatste op onverharde weg) die door verschillende maagdelijke stranden loopt, waarvan we de Salmon Hole benadrukken. We gaan een beetje verder naar het blaasgat (dat bij eb geen blaasgat of na was) en het Salmoe-zwembad, een klein meer met picknicktafels en waar je een bad kunt nemen als je meer zoetwater dan zout bent. De weg, hoewel niet in een lus, is het waard.

We trekken naar het zuidoosten in het midden van de weg en vinden een punt gemarkeerd met de suggestieve naam van Fossiel grotgat, de suggestieve bleef daar. Het zou interessanter zijn geweest als een slang ons had begroet omdat de plaats niets heeft! Hoewel het een goed moment was om mijn benen een beetje te strekken onderweg naar Zet gokker op, de grootste bevolking in dit gebied en met een paar plaatsen of drie om te markeren.

De eerste was de Dominos Pizza ... de tweede een uitkijkpunt over de Blauw meer Waar de $ 5 pizza's eten. Als in die tijd pizza belangrijk was, heeft het Blue Lake de kracht om je blik te concentreren op zijn blauwe en diepe wateren, waardoor de rest van de trivialiteiten van een arme backpacker secundair wordt. Het meer is niets meer dan een uitgestorven vulkaan, met prachtig blauw water. Er is een weg die langs de top van de krater loopt en een meer achterlaat in de vulkaan en de stad onder Mount Gambier onder je voeten.

De laatste attractie van de plaats is de Umpherston Sinkhole, of vertaald: "the sink of Umpherston". Dit is nog een gat in de aarde, oké, maar behoorlijk spectaculair. Vroeger was het een grot gevormd door de erosie van de golven van de zee, totdat het dak door zijn eigen gewicht instortte en al zijn schaamte buiten liet. Nu hebben ze er een prachtig park van hangende planten en kwaadaardige wespen van gemaakt.

We hebben het niet gezegd in de ingang van het artikel, maar vandaag zullen we ze ook onthouden omdat ze in de zuidelijkste punt van Australië, "slechts" 5.700 km van de zuidpool. Zo'n plaats heeft een geografisch karakter, het hoeft niet mooi te zijn of iets interessants te bieden, buiten zijn positie. Australië is echter anders en zelfs hier kun je uit je dak gaan met een aantal zeer coole kliffen en, als je op het juiste moment komt, met een pinguïnkolonie. Dat wil zeggen, bij zonsopgang of zonsondergang.

De bevolking die het dichtst bij deze plaats ligt, is Port MacDonnell, van kleine huizen op het strand, met een vreemd levendige haven en een muurschildering van opmerkelijke afmetingen. Maar het is ook dat deze stad de eerste nederzetting van de staat Victoria was.

Wanneer we een smalle weg zien in een van de kaart-apps die we gebruiken, komt de funk eraan. En het is verstandig om te reizen in een busje als het onze in Australië, waar je om de twee bij drie onverharde wegen en hobbelige wegen vindt. Dit was het gevoel dat we hadden bij het markeren van onze volgende bestemming: een weg getekend met een smalle witte lijn op Google Maps was vroeger geen goed nieuws. We hebben het mis: deze route is een schilderachtige weg van ongeveer 15 km die de kust aan de rechterkant verlaat en door prachtige weiden loopt, velden met mooie koeien en weinig, heel weinig mensen. Het heet deEight Mile Creek Road. We hebben overwogen om op een gratis camping te verblijven met een mooie uitstraling, maar we lazen een opmerking in de Wikicamps-app waarin stond dat het een gebied is waar tijgerslangen op hun gemak zijn en wat je wilt dat ik zeg, we zijn jong om te sterven.

Toen we de weg verlieten en de hoofdweg bereikten, hadden we niet veel kilometers om onze bestemming te bereiken: Portland. Maar dit is al in de staat Victoria, dus gingen we terug via een nieuwe denkbeeldige lijn, deze keer die de staten Zuid-Australië en Victoria scheidt. Misschien gaan we met zoveel reizen al half gek, maar het gaf ons het gevoel dat de landschappen volledig veranderden, van een gebied van lage struiken bezaaid met eucalyptus, gingen we naar meer gesloten dennenbossen en het aantal kangoeroes in de goten (en incidenteel springen). Dus niet alleen veranderde de tijd (hier wordt de klok een half uur vooruitgeschoven).

We verlaten de Portland-bezoeken voor de volgende dag, voor nu houden we ons bezig met de koala die op en neer gaat langs de takken van de boom voor onze camping, biddend dat hij niet valt, of dat als hij dat doet tenzij er schade is aangericht.