DE GLETSJERS VAN NIEUW-ZEELAND

Gletsjers ... en de naam motiveert. Het maakt niet uit wat je moet rijden, of de weg, of de beklimmingen naar de uitkijkpunten om ze vanaf de voorkant te ontmoeten (of ja ...?). Dit was onze volgende stop en een van de laatste van onze tour door Nieuw-Zeeland: Fox en Franz Josef gletsjers.

Maar omdat je in dit land niet meer dan 50 kilometer kunt afleggen zonder te stoppen om foto's te maken, hebben we besloten deze etappe in twee dagen te verdelen. In de eerste gaan we door de Hawea Lake, wat ons enorm heeft verrast! Dan gaan we door de Blauwe zwembaden, enorm blauwe poelen perfect voor durfals die vanaf de top van de brug willen springen. En je kon sommige watervallen niet missen, in dit geval de Fanfail valt.

De tweede dag beginnen we eraan Haast, waar we de nacht hadden doorgebracht op de parkeerplaats van een schapenwinkel en ... opossum! Een teken geeft aan dat dit een charmante stad is, we zullen ons de verdomde herinneren zandvliegen Ze lieten onze benen en enkels achter alsof we weer waterpokken hadden. Daarvoor en voor de majete burrito die leeft in de Haast strand.

Vanaf daar namen we de kustweg, zoals altijd met unieke wilde stranden, en gingen naar de eerste gletsjer, die van vos. En zonder planning konden we het zien drie weergaven: de eerste vanuit een oogpunt van waar je de gletsjer vooraan kunt zien, maar op een afstand. de derde van een picknickplaats vrij afgelegen maar met een prachtig uitzicht en de tweede ...

de tweede vanuit het beroemdste uitkijkpunt, dat langs het pad loopt waar de gletsjer ooit rustte en dat je naar de voet ervan brengt. De waarheid is dat het teleurstellend was ... zeker dat een paar jaar geleden (we praten niet over 200 of 300) de gletsjer vanaf hier spectaculair zou zijn, maar gezien de hoe snel het achteruitgaat (met 70 cm per dag) Het is het beste om niets te verwachten, om niet in een enorme depressie te vallen (OK, het is niet zozeer ...).

We nemen dit bezoek om onze favoriete kiwi's-boluditos opnieuw te zien: Florcita en Martín, die hier al enkele maanden werken. Zoals altijd vergaten we een foto te maken, maar zoals altijd hadden we het naar ons zin. We zagen bij deze gelegenheid ook de Lake Matheson, ongeveer km van Fox Village. In theorie krijg je hier een aantal fantastische foto's met de weerspiegeling van water, in feite is er een punt met de naam 'Reflectie Island Lookout". Nog een shit ... misschien om 7 uur 's ochtends, op een heldere en windstille dag, het geluk hebben om de foto van je leven te maken ... wij niet.

De laatste gletsjer is de Franz Josef, wiens wandeling langer is en wiens uitzicht slechter is. Ik weet niet of het kwam door de wolken die een deel van het uitzicht bedekten, of dat de gletsjer direct weinig laat zien, maar het was hetzelfde of zelfs meer teleurstellend.

Je moet eerlijk zijn, het is een bezoek dat geen pijn doet als je in de buurt bent en over de westkustweg reist, wat op zichzelf een echte attractie is. Maar als het bezoeken van hen een aanzienlijke omweg op de aanzienlijke route is, kan het nodig zijn om het te heroverwegen.

NUTTIGE INFO

Waar te slapen

Op een nacht verbleven we in Haast, op de parkeerplaats van een possum en merino-producten winkel (gemakkelijk te vinden). Je moet de dame vragen of je mag blijven, er is een badkamer die 24 uur open is. In de stad is er niet veel geschiedenis ... De tweede nacht verbleven we op de Lake Mahināpua-camping, een DOC-camping die 6 dollar per hoofd betaalde (er zijn geen gratis campings in dit gebied). De camping zelf is erg mooi en heeft veel voorzieningen.

Bezoek aan Fox Glacier

Het eerste uitkijkpunt bevindt zich op een afslag naar rechts voordat je een brug groot genoeg passeert, 4 km voordat je de stad bereikt (als je vanuit het zuiden komt). De tweede (en meest bekende) is voorbij de brug via een omweg naar rechts, een weg wordt gevolgd gedurende enkele km en u bereikt de parkeerplaats. Dan duurt de wandeling ongeveer 25 minuten, aan het einde iets moeilijks doen. De derde is een picknickplaats in de richting van Lake Matheson, die aan de rechterkant moet worden verlaten en de weg ervoor moet volgen. Het ligt op ongeveer 10 km van de stad.

Bezoek aan Franz Josef Glacier

De wandeling duurt anderhalf uur. De setting is prachtig maar niets spectaculairs als je al in Mt Cook bent geweest.

Hokitika

Het is een mooie stad, met een bibliotheek met onbeperkte wifi en de mogelijkheid om laptops op te laden (afkomstig van Cromwell is een luxe).