Godafoss en het schiereiland Vatness

Dag 11: DRAFLASTADIR - GODAFOSS - AKUREYRI - HÓLAR - GLAUMBÆR - BORGARVIRKI - ÓSAR Y HVÍTSERKUR - ILLUGASTAÐIR - HVAMMSTANGI

Vandaag ontbijten we in Draflastadir Guesthouse, waar we gisteren om 8 uur 's ochtends verbleven, dus we hebben een half uur meer kunnen slapen dan wat we regelmatig doen sinds we begonnen aan deze gratis reis naar IJsland, waar we echt zitten wonder.
Al volledig hersteld van het walvissen spotten in Húsavík dat we gisteren deden, om 8.45 uur in de ochtend hebben we de auto geladen en zijn we klaar om op weg te gaan naar Godafoss en het schiereiland Vatness, twee van de sterke punten van vandaag.
De dag is aangebroken met een stralende zon en we kunnen, noch willen we, de kans missen om te genieten van een wonder van de natuur zoals Godafoss vandaag is.

Met een volle maag nemen we de huurauto in IJsland en komen om 9.15 uur 's ochtends aan in Godafoss. We rijden aan de andere kant dan waar we gisteren zijn binnengekomen en waar minder mensen komen, omdat de toegang meer "verborgen" is. Als je deze kant van Godafoss wilt bereiken, moet je het pad nemen voor het gele pension, naast de souvenirwinkel. Als je wilt kun je ook in dat gebied parkeren.
Al vanaf het pad intuïtie wat we gaan vinden en het is dat we vanaf hier het beste uitzicht op de hebben Godafoss waterval. Geweldige regenboogontvangst inbegrepen.

Godafoss

Na een goede tijd energie op te laden in het midden van de natuur en met weinig verlangen om te vertrekken, keren we terug om de auto te nemen en gaan direct naar de parkeerplaats aan de voorkant, waar we gisteren waren en waar we meer mensen ontmoetten.
Vanaf hier zijn er ook enkele adembenemend uitzicht op Godafoss, maar als u ons een fooi geeft, is het andere gebied veel minder druk, stiller en met een veel breder perspectief, dus we raden u aan eerst te gaan.

Regenboog in Godafoss

Het is 10.15 uur 's ochtends wanneer we naar de volgende bestemming van de dag gaan Akureyri, 46 kilometer van Godafoss.
Op dit punt van de reis kan niet worden gezegd dat we dat moeten bevestigen autoritten in IJsland Ze zijn het meest spectaculair, omringd door spectaculaire landschappen en de natuur.

IJsland wegen. Godafoss en het schiereiland Vatness

Het laatste deel van de reis tussen Godafoss en Akureyri verloopt via de Eyjafjörður fjord, de langste in het noorden van IJsland Het biedt ons een ongelooflijk uitzicht op Akureyri.

Akureyri

We kwamen om 10.45 uur 's ochtends aan in Akureyri en parkeerden direct in de kerk waar we maximaal 1 uur kunnen doorbrengen zonder te betalen. Voor het eerst hierin reis naar IJsland We moeten de klok die onze auto bevat met de aankomsttijd op de tijd zetten, zoals we maanden geleden deden op de gratis reis naar Zwitserland.

Akureyri-kerk

Boven op een heuvel staat Akureyrarkikja, een kerk gebouwd door de architect van de Hallgrímskirkja die we op de eerste dag van onze reis in Reykjavik zagen.

Na een kort bezoek aan Akureyrarkikja zijn we begonnen in het centrum van de stad, die ondanks de op een na grootste stad in IJsland klein genoeg is om in iets meer dan een half uur te reizen.

Akureyri straten

In Akureyri vinden we veel meer sfeer dan in de rest van de plaatsen waar we tot nu toe zijn geweest, met de coffeeshops vol en de terrassen erg levendig, iets dat zeker wordt veroorzaakt door de zonnige dag waar we van genieten.
We houden van de kleine winkeltjes met charme die we onderweg tegenkomen en de souvenirwinkels, zo georganiseerd dat je alles wilt kopen.
Aangezien we het op tijd goed doen, maken we van de gelegenheid gebruik om een ​​cafetaria binnen te gaan en een kop koffie en een muffin te drinken voor 1200ISK, wat ons voldoende energie geeft om vandaag door te gaan.
Om 12 uur 's ochtends keren we terug naar de auto en maken onze weg naar Holar, de volgende bestemming vandaag.
Om vanuit Akureyri naar Holar te komen, hebben we twee opties, de weg die langs de fjorden loopt, langer en de weg 1 die naar binnen gaat en korter is.

Meer praktische informatie om uw reis naar IJsland voor te bereiden

- 10 essentiële tips voor reizen naar IJsland
- 50 dingen om te zien en te doen in IJsland

Omdat we een dag zoals vandaag vol met dingen te doen hebben, geven we er de voorkeur aan om de tweede optie te nemen, hoewel de eerste onze aandacht trok, maar dat is de manier waarop we reizen met een retourticket.
De volgende keer dat we naar IJsland komen, zullen we dit gebied en de westelijke fjorden maken, we hebben onszelf beloofd toen we dit gebied van het land verlieten.
Maar kom op, dat de route door het binnenland ook ongelooflijk is, niet alleen voor de landschappen, maar ook voor de boerderijen die om de zoveel tijd in de bergen liggen.
We komen om 13.40 uur aan in Holar en na het stoppen beginnen we ons de enclave te realiseren waarin we ons bevinden.

Holar

Holar is een historische enclave, tussen de bergen in gehesen, waar we een prachtige kerk kunnen vinden naast een turfboerderij, die zeker een bezoek waard is.

Holar kerk. Godafoss en het schiereiland Vatness

Na een wandeling in de omgeving maken we gebruik van een paar picknicktafels achter in de kerk om wat sandwiches met tonijn en worst te eten die we in de auto brengen en om 14.30 uur zijn we klaar om de auto terug te nemen naar De volgende stop van de dag: Glaumbær, dat 47 kilometer van Holar ligt.
We kwamen om 14.50 uur aan en we vonden een reeks gebouwen die lijken te zijn ontleend aan een kinderverhaal.

Glaumbær

In Glaumbær vinden we het beste Turba-exploitatiemuseum van Noord-IJsland. We zijn eerder gestopt bij Holar, waar we al het interieur van verschillende van deze huizen hebben kunnen zien, na een wandeling gaan we rechtstreeks naar de cafetaria van de plaats, Áskaffi, genesteld op een ongelooflijke plek en recreëert een oude theesalon meest gezellig.
Als je het niet kunt missen. Niet in staat om een ​​van hun heerlijke desserts te proberen, bestelden we een paar dagelijkse cake gerechten en twee koffie (die ze zo vaak invullen als je wilt) voor 2300 ISK.

Glaumbær theesalon

Na 15.30 uur 's middags gaan we naar de volgende bestemming van de dag, Borgarvirki, waar het schiereiland Vatness begint en dat op ongeveer 100 kilometer afstand ligt.
Na een tour tussen ongelooflijke landschappen komen we om 16.45 uur aan in Borgarvirki, met een ongelooflijk uitzicht op de plaats als we dichterbij komen.

Borgarvirki uitzicht vanaf de weg

Borgarvirki is een natuurlijke basaltstructuur dat ze volgens de legende de Vikingen veranderden door het later als fort te gebruiken.

Borgarvirki

Na het bezoek aan Borgarvirki vervolgen we onze weg 716 op weg naar Ósar en Hvítserkur waar we 's middags om 17.30 uur aankwamen via een redelijk slechte en onverharde weg.
We nemen de omweg die Hvítserkur aangeeft en na parkeren in het ingeschakelde gebied, volgen we een pad dat ons naar het uitzichtpunt brengt waar we tegenover de "rock-troll" staan.

Hvítserkur

We zijn hier lange tijd totdat we terugkeren naar de parkeerplaats en het pad volgen dat leidt naar Ósar, een prachtig zwart zandstrand, waar we aan de overkant een paar zeehonden zien die alleen kunnen worden onderscheiden door in te zoomen op de camera.

Strand van Ósar

Als we eerlijk moeten zijn, is dit bezoek voor ons overbodig als je op het juiste moment gaat. Het strand is mooi, maar echt, na het zien van de wonderen die we tot nu toe hebben gezien, is het een beetje zwakker dan de rest.
Vanaf hier gaan we verder naar Illugastaðir, een punt waar we hebben gelezen dat het heel gebruikelijk is om zeehonden te zien.
We parkeerden de auto op de privéparkeerplaats van de boerderij waar de eigenaar het gebied heeft ingeschakeld voor toeristen die hier komen en na een tijdje het pad dat de zee omringt, reizen, zien we geen zeehond, dus we besloten terug te keren Ga naar Hvammstangi, een van de mogelijke gebieden om ze te zien.
Onderweg zien we een andere locatie waar we de zeehonden kunnen zien en stoppen om hun geluk te beproeven. Na een tijdje zonder iets te zien, besloten we dat het nu tijd is om op te geven en op te geven.
Maar zoals altijd is er iets dat de regel overtreedt, als we in de auto zijn, vertelt een jongen ons verheven als we ze hebben gezien. Gezien onze weigering legt hij uit dat er een paar in de tegenovergestelde richting zijn die we aan het einde van het pad hebben genomen.
Dus je ziet ons weer langs het pad op zoek naar zeehonden. De waarheid is dat het weinig zin heeft om te komen en gaan dat we vanmiddag met de zeehonden hebben, maar we waren klaar om de nacht hier door te brengen om ze te zien 😉
En uiteindelijk, omdat elke inspanning zijn beloning heeft, kunnen we een paar in de zee zien, die ons zelfs lijken te observeren wanneer we voorover buigen, zodat ze ons niet zien en zien of ze besluiten om de kust te naderen.

Zeehonden in IJsland

Maar daar is geen sprake van! We moeten genoegen nemen met ze vanaf zee te zien.
En nu ja, om 7.45 uur 's middags gaan we naar Hvammstangi, waar we 16 kilometer hebben.
We kwamen om 8.15 uur aan en zonder ons te vermaken gingen we meteen naar het Hladan Kaffihus-restaurant waar we goede meningen hadden gelezen en waar we vroegen om een ​​lasagne en wat visbeignets plus water voor 4500ISK

Diner in het Hladan Kaffihus restaurant

De waarheid is dat noch fú noch fa, de site die we moeten erkennen dat het zijn charme heeft, maar als je alleen voor eten komt, is het geen plek die we je kunnen aanbevelen om af te wijken.
Bijna om 10 uur 's nachts en met een zon die nog steeds aan de horizon schijnt, vertrekken we richting Breiðabólsstaður, 12 kilometer hier vandaan, waar Guesthouse Nedra-Vatnshorn zich bevindt, onze accommodatie vandaag.
Morgen meer en wie weet ... als het beter is 😉

Dag 12: Hvammstangi - KOLUGLJUFUR - PENINSULA Snaefellnes: Stykkishólmur - Helgafell - Berserkjahraun - Grundarfjörður - Olafsvik - Hellinsadur - Saxhöll - Djúpalónssanur en Dritvík- Hellnar - Arnastapi- BEJARNARFOSS - Ytri-Tunga - Borgarnes